Personal branding – Uitleg en toepassing - SYS Platform

Personal Branding met SYS

Positioneer jezelf als authentieke ondernemer

Wat is personal branding?

Personal branding is jezelf neerzetten als merk, zodat jouw onderscheidend vermogen zichtbaar is op de markt. Door jouw unieke combinatie van talenten, expertstatus en kwaliteiten zichtbaar te maken, ontwikkel je een persoonlijk merk. Als jouw personal branding voor de buitenwereld duidelijk is, dan weten mensen waar ze je voor kunnen vragen. Het doel is dat jij tussen al die coaches eruit springt. Wil je weten hoe het SYS Platform je daarbij helpt? Lees dan zeker verder!

Navigatie

De meerwaarde
Personal branding voor coaches
Het stappenplan
Tips

Ilia Diepbrink
Sterk Naar Je Werk

“De dienstverlening van SYS onderscheidt zich van andere aanbieders door de combinatie van betrokkenheid bij hun klanten, deskundigheid, creativiteit en hun onstuitbare enthousiasme.”

Laat zien dat je er één uit duizenden bent

De meerwaarde van personal branding

Als ondernemer weet je vaak al wie je bent, wat je een ander kan aanbieden en wat jou onderscheidt van de rest. Maar hoe kan een bezoeker dat ook achterhalen op jouw website? Dat doe je door middel van jouw personal branding.

Onderscheiden

Het directe doel is dat jij je kan onderscheiden van concurrenten en dat bezoekers jouw onderneming niet makkelijk verwarren met die van een ander. Neem als voorbeeld McDonald’s en Burger King. Beide zijn fastfoodrestaurants. Het logo en de gebruikte kleuren verschillen echter significant van elkaar, waardoor je ze niet makkelijk door elkaar zal halen. Zo maakt McDonald’s voornamelijk gebruik van een koud gele en groene kleur en Burger King juist weer van een warm gele, rode en blauw kleur.

Personal branding McDonald's
personal branding burgerking

Hoewel McDonald’s en Burger King in dezelfde branche zitten, zorgt de personal branding voor een andere uitstraling en doelgroep.

Nieuwe klanten

Wie wilt dat nou niet?!  Vaak wordt de invloed van personal branding onderschat. Een goede branding vertelt wie je bent en wat je (anders) doet. Daarmee beïnvloed je hoe anderen over je denken. Als jouw doelgroep zich aangesproken voelt, dan vergroot je de kans op conversie. Het omgekeerde geldt ook. Als jouw doelgroep zich totaal niet aangesproken voelt of niet duidelijk ziet wat jou uniek maakt, dan verminder je de kans op het krijgen van nieuwe klanten.

Herkenning

Naast jezelf kunnen onderscheiden, wil je ook dat bezoekers je herkennen en onthouden. Laten we eerlijk zijn. De meeste nieuwe bezoeker zullen niet zomaar even een bestelling plaatsen op jouw website. Daarvoor moet eerst een connectie opgebouwd worden. Op het moment dat een bezoeker klaar is om een product te kopen die ook jij aanbiedt, dan wil je dat hij jou herkent en niet de concurrent. Een goede personal branding dat op het netvlies van de bezoeker gebrand staat, zal daarbij helpen.

Een goed voorbeeld is het luisteren naar muziek. Op de radio hoor je een geweldig nieuw nummer, maar de naam van de artiest wordt nergens benoemd. Maar de stem is zo authentiek, je hoort gelijk dat het Adele is. Vervolgens zoek je op Spotify het nummer en voeg je het toe aan je playlist.

Dat wil je ook voor je onderneming. Zodra een aantal mensen in gesprek zijn over een goede businesscoach, dan wil je dat dit gelijk met jou geassocieerd wordt.

merchandise SYS personal branding
Het uitdelen van merchandise in jouw personal brand kan zorgen voor herkenning en nieuwe bezoekers

Propositie

Een unieke propositie kan echt het verschil maken. In een korte zin benoem jij wat jij aanbiedt en wat het zo uniek maakt. Dit bepaalt de toon die bezoekers onthouden.

Een goed voorbeeld is de propositie van Innocent Smoothie:
“Smoothies gemaakt van 100% fruit, één Innocent smoothie is genoeg voor je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit.”

Innocent promoot duidelijk hoe gezond een smoothie is en dat er verder geen ongezonde stoffen zijn verwerkt. Verder benadrukt het woord “smoothie” dat het een lekker gemixt fruitdrankje is.

Propositie Innocent smoothie personal branding
Innocent Smoothie heeft een duidelijke propositie die hun doelgroep aanspreekt

Ontdek de kracht van je eigen merk

Personal branding voor coaches

Laten we realistisch blijven… Je bent geen McDonald’s of Burger King. Jouw onderneming is niet direct in de buitenwereld zichtbaar. Waarom dan wel zoveel moeite steken in het merk? 

Het antwoord: omdat jij als ondernemer het merk bent. Klanten betalen niet alleen voor jouw diensten maar ook voor jou als persoon! Dat doen ze alleen als jij kan laten zien dat potentiële klanten jouw nodig hebben. Het gaat namelijk niet (alleen) om het onderscheidende vermogen, maar juist om jouw individualistische vermogen die voor onderscheiding zorgt. 

Hoe zorg ik voor een personal branding?

In Nederlands zijn er meer dan 60.000 coaches (laatste meting 2019)! Je moet daarom goed weten wie je bent, wat je doet, wat je kan betekenen en wie je kan helpen. 

Een nieuwe bezoeker blijft relatief kort op een website die hij voor het eerste bezoekt. Daarom moet je de juiste indruk achterlaten. Daarbij kunnen de volgende onderdelen helpen:

  • Een duidelijke bedrijfsnaam met een goede en pakkende slogan
  • Een logo die simpel genoeg is om te onthouden, maar individualistisch genoeg om te herkennen.
  • Goede kleuren die jouw doelgroep aanspreekt. Zo zorgt blauw voor een betrouwbare kleur en rood voor passie, sensualiteit of direct / to the point.
  • Afbeeldingen die aanspreken en waarbij een bepaalde emotie op geroepen worden. Emotie wordt beter door het geheugen onthouden!

De ideale klant

Naast het onderscheidende vermogen trek je ook sneller je ideale klant aan. Als jouw persoonlijke branding goed staat, dan zullen je ideale klanten zich aangetrokken voelen en anderen juist niet. Onthoud: zomaar elke klant naar binnen halen is niet per definitie goed. Liever 10 klanten die ontzettend positief zijn en je aanbevelen, dan 50 klanten die je hoofdpijn bezorgen en minder waardering hebben voor je diensten en dit ook laten zien in een review.

Voorbeeld Villa Wijs

Om je een beter beeld te geven hoe een goede personal branding eruit ziet, nemen we als voorbeeld de website Villa Wijs van SYS member Esther. Zij is een intuïtief en energetische coach die o.a. expert is in hoogsensitiviteit. Hiervoor gebruikt ze het concept van een huis.

Zowel visueel als inhoudelijk werkt dit sterk. Haar logo is een huis. In combinatie met de kleuren wekt dit betrouwbaarheid, rust en veiligheid op.

logo Villa Wijs

Het logo van Villa Wijs

Haar logo sluit ook naadloos aan op haar inhoudelijke teksten. Ze beschrijft het lichaam als een huis en kan daarmee op een metaforische en duidelijke manier uitleggen hoe het lichaam en de energie werkt. Daar is het volgende een mooi voorbeeld van:

“Stel je voor dat je jouw lichaam zou zien als een huis. Jouw huis, want jij bent de enige die in dat huis kan wonen. Het blijft je hele leven bij je. Het beschermt je, verwarmt je en het geeft je het veilige gevoel van thuis zijn, waar je ook bent. Maar wat als jouw huis niet fijn en veilig voelt?”

Ook het design is slim aangepakt d.m.v. verschillende huizen in een unieke stijl. Het is herkenbaar, wekt de juiste sfeer op en heeft ook een functioneel doel.

Villa Wijs afbeeldingen personal branding
Het design van Villa Wijs komt overeen met het logo en de personal brand

Haar website, gebouwd met het SYS Platform, wijkt niet af van haar huisstijl kleuren. Alles is mooi consistent en complimenteert elkaar.

Villa Wijs SYS website
Met het SYS Platform heeft Esther makkelijk de website in haar branding kunnen bouwen

Ook presenteert ze zichzelf aan de buitenwereld. Zo heeft ze een eigen YouTube kanaal die ook helemaal in stijl is met haar branding.

YouTube kanaal Villa Wijs voorbeeld personal branding
Op alle kanalen blijft ze consistent dezelfde branding gebruiken

Van a tot z jouw personal branding ontwikkelen

Stappenplan personal branding

Zoals je waarschijnlijk ondertussen al gemerkt hebt: een personal branding opzetten kost tijd. Om jouw op weg te helpen, hebben we een kort stappenplan gemaakt.

Stap 1: Bepaal het framework van je bedrijf

Om je eigen merkt te starten, is het noodzakelijk om te weten wat het fundament van jouw bedrijf is. Daarbij kunnen de volgende vragen je op weg helpen:

  • Wat bied je precies aan en wat is het probleem van jouw klant waar jij de oplossing voor hebt?
  • Wie is jouw ideale klant (en wie juist niet)?
  • Welke producten en of diensten bied je aan?

Stap 2: Hoe trek je jouw ideale klant aan?

Nu je een duidelijk framework hebt, heb je ook een goed beeld wie jouw ideale klant is. Het wordt tijd om hier onderzoek naar te doen. Waar houden ze van en welke kleuren en letters passen daarbij. Op internet kan je al heel wat vinden over het aanspreken van jouw doelgroep. Als je sportieve klanten hebt, dan zal een oranje kleur beter aanspreken dan roze. Net zoals hoe senioren liever een iets groter lettertype prettiger vinden lezen dan adolescenten.

Stap 3: Ontwerp jouw huisstijl

Nu je vooronderzoek hebt gedaan, kan je dit gebruiken om de huisstijl te ontwerpen. Bepaal welke kleuren en lettertype je uitsluitend gaat gebruiken en hoe de feeling van de hele website moet zijn. Zorg voor een goed en tijdloos logo dat aansluit op jouw branding.

kleuren kiezen - personal branding
Met de Colorwheele van Adobe kan je makkelijk een goed kleurenschema maken

Stap 4: Investeer in een goed website platform

Om je website te bouwen in de gewenste huisstijl, heb je een goed platform nodig die je de juiste tools aanbiedt. Je wilt natuurlijk maar één keer alles moeten instellen en makkelijk jouw website bouwen hoe je hem voor ogen hebt. 

Met het SYS Platform stel je in een paar klikken je huisstijl in. De drag-and-drop pagina bouwer maakt het eenvoudig om jouw visie uit te werken tot een realiteit. Daarnaast kan je ook jouw online leeromgeving in jouw huisstijl maken!
Wil je een demo van het SYS Platform? Vraag een gratis succesplan sessie aan!

Stap 5: Professionele foto's laten maken

We komen nu aan bij het gevorderde gedeelte van een personal branding maken. De volgende stappen hebben op de lange termijn enorme meerwaarde (ontdek hier waarom). Maar maak er zeker geen prioriteit van als het budget er nog niet is. 

Tegenwoordig zijn we allemaal fotografen. Met onze mobiele telefoon maken we al gauw foto’s van goede kwaliteit. Toch is er een enorm groot verschil tussen een professionele fotograaf en foto’s die met een mobiele telefoon zijn gemaakt. Zo is de kwaliteit significant beter en houdt een fotograaf zich bezig met verschillende onderdelen: compositie, lichtinval, ritme, omgeving, perspectief, etc.

Zorg wel dat je goed voorbereid bent voor een fotoshoot en bespreek ook zeker jouw personal branding met de fotograaf. Een jaar geleden hebben wij een fotoshoot gedaan. In ons “Behind the scenes” artikel delen we een paar belangrijke tips.

voordeel professionele foto personal branding
Hoewel je makkelijk goede foto's kunt (laten) maken, de kwaliteit van professionele foto's zijn uitmuntend!

Stap 6: Ontwikkel jouw personal branding verhaal

Naast een goede lay-out heb je natuurlijk ook een goede inhoud nodig. Een persoonlijk verhaal is belangrijk voor je eigen merk, omdat bezoekers zich hierin kunnen identificeren. 

Denk bijvoorbeeld aan jouw tegenslagen, maar ook inspiratie om jouw bedrijf te starten. Ben je niet zo goed met woorden of een goed verhaal vertellen? Dan kan een tekstschrijver je hiermee helpen. Op het internet zijn er verschillende schrijvers met verschillende expertises. Kies zeker niet de eerste en de beste, maar neem je tijd om te onderzoeken welke schrijver bij jouw past en jouw visie goed kan verwoorden.

Stap 7: Promoot jezelf

Je hebt nu al het harde werk aan de achterkant gedaan. Het wordt tijd om uit het magazijn te stappen en aan de voorkant van de winkel jouw diensten te verkopen. Dat kan op verschillende manieren. Zorg er wel voor dat je alles doet met dezelfde branding. Je wil consistent blijven, zodat bezoekers jouw persoonlijke merk direct associëren met jouw onderneming.

  • Social media: Hoe kan het ook anders. Het plaatsen van Facebook advertenties of Instagramposts is enorm populair en een goede manier om jezelf te promoten.
  • Gastblogs: Ga opzoek naar ondernemingen die iets anders aanbieden, maar wel potentieel jouw doelgroep bereikt. Je kan een samenwerking aangaan door bijvoorbeeld een gastblog te schrijven. Eindig zo’n blog altijd met een call to action naar jouw website / gratis weggever.
  • Video’s/Podcasts: Tot slot kan je ook veel met film en audio. Zo kan je een YouTube kanaal starten en bijvoorbeeld één keer per week een video uploaden. Een podcast is natuurlijk ook iets van deze tijd, waarbij je een gesprek met anderen aangaat over een bepaald onderwerp.
Youtube kanaal SYS platform
Ook wij promoten onszelf via YouTube door elke week een video te publiceren

Stap 8: Blijf je personal branding ontwikkelen

Een eigen merk zou je uiteindelijk meer klanten moeten opleveren. En dat betekent dat je een potje hebt om jouw personal branding verder te ontwikkelen. Zo kan je eigen icoontjes en afbeeldingen laten maken, maar ook tekstueel jezelf meer onderscheiden. Bijvoorbeeld door je “eigen productnamen” te verzinnen. 

Een personal branding ontwikkelen, eindigt eigenlijk nooit. Daarnaast zal je na een lange periode wellicht het een en andere willen aanpassen wat beter aansluit op jouw visie van dat moment.

Blijf consistent met je branding. Als je elk jaar van branding verandert, dan kan je nooit een eigen merk neerzetten.

personal branding ontwikkelen voorbeeld
Nadine van Nine Star Ki Nederland heeft al een personal branding, maar blijft zich ontwikkelen door speciale afbeeldingen te laten maken

Astrid Ogelo
Moyo Coaching

“Zelfs voor een digibeet als ik is het mogelijk om met SYS een website te bouwen, waar ik blij mee ben. En nu uitbreiden en groeien! Ik heb er vertrouwen in.”

Geschikte website

Zoals hierboven benoemd is een website van groot belang voor het uitstralen van je personal brand. Zeker nu de maatschappij zich steeds meer verplaatst naar de online wereld. Zorg dat de website aansluit bij het creëren van je branding en dat het design en communicatie qua samenstelling hier naadloos op aansluit

Het is bijvoorbeeld niet logisch als je op je website een paarse achtergrondkleur gebruikt terwijl jouw huisstijl rood en zwart is. Of dat je de bezoeker opeens met “u” aanspreekt, terwijl je in jouw merkverhaal een bezoeker aanspreekt met “je”. 

We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken, maar consistentie is van groot belang als je succesvol een personal brand wil opzetten.

Maak een vliegende start met jouw personal branding

5 Tips voor jouw personal branding

Ben jij van plan om te starten met jouw personal branding? Of ben je wellicht bezig met het optimaliseren van jouw branding? Om je op weg te helpen, delen we belangrijke tips.

1: Zorg voor een unieke branding

“Think outside of the box”. Een goed voorbeeld is TunnelBear. Ze gebruiken een beer als mascotte die continu gebruikt wordt als branding. Het is herkenbaar en functioneel. Van een simpel lievelingsdier hebben de eigenaren een gehele brand opgezet. Doe van te voren onderzoek naar je grote concurrenten en probeer goed in kaart te brengen wat jouw uniek maakt.

voorbeeld unieke personal branding
De mascotte van TunnelBear is een goed voorbeeld van een unieke branding

2: Probeer herkenning te realiseren

Ga jezelf echt promoten met je branding. Zorg ervoor dat je altijd consistent blijft en niet afwijkt van jouw personal branding. Gebruik dus hetzelfde logo, dezelfde kleuren en gelijkwaardige teksten. 

personal branding herkenning
Op social media blijven we onze branding gebruiken. Van de foto's tot onze catchphrase "See you Soon"

3: Kies voor een begrijpelijke positionering

Personal branding en positionering gaan hand in hand samen. Veel ondernemers kiezen ervoor om een personal branding te maken die zij mooi vinden en wat hen zou aantrekken. Maar dat is de verkeerde insteek. Jouw merk moet op de eerste plaats jouw bezoekers aanspreken.

4: Richt je niet op de massa maar op klanten die je echt wilt bedienen

Vaak wordt er gedacht: als ik zoveel mogelijk verschillende mensen kan bereiken, dan krijg ik zoveel mogelijk klanten. Juist het tegenovergestelde is waar: hoe specifieker jouw doelgroep, hoe specifieker jij jouw brand kan neerzetten en de juiste klanten kan aanspreken.

5: Zorg dat je website past bij je personal branding

 De website is vaak de plek waar de magie gebeurt: bezoekers kunnen alles over je bedrijf vinden en klanten worden. Het spreekt voor zich dat je website naadloos aansluit op je branding. Maak daarom geen gebruik van een simpele website, maar van een online platform

Bekijk wat SYS voor jou kan betekenen

Makkelijk en snel jouw personal branding implementeren op je website

SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders