Behind the scenes: een professionele fotoshoot

Het is belangrijk om goede foto's te plaatsen op jouw website. Maar hoe organiseer je nou een fotoshoot en waar moet je op letten? Onlangs hebben wij een fotoshoot gehouden met het team en andere SYS'er. In deze blog delen we de tips die wij voor deze fotoshoot hebben gebruikt.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

In verschillende blogs hebben we het al gehad over het gebruik en het maken van foto’s. Een aantal weken geleden heeft er bij ons op kantoor een professionele fotoshoot plaatsgevonden. 

In deze blog nemen we een kijkje achter de schermen en geef ik tips voor het plannen en uitvoeren van een fotoshoot.

Voorbereiding

Het klinkt vanzelfsprekend. Maar toch wil ik graag de kracht van een goede voorbereiding benadrukken.

Start met de vraag welke foto’s je graag wilt laten nemen en waarom. Heb je bijvoorbeeld nieuwe producten/diensten die je graag wilt promoten? Of heb je ondertussen wéér diezelfde foto gebruikt op je website en ben je toe aan een update?

Denk daarbij goed na over de kleding die je gaat dragen. Als jouw foto’s bedoeld zijn voor je website, dan is het fijn als jouw outfit past bij de huisstijl.

Zorg ervoor dat je al je benodigde materiaal op tijd verzameld. Een fotoshoot met confetti gaat namelijk lastig zonder confetti...

Bedenk van te voren je budget. Een professionele fotograaf inhuren kan namelijk prijzig zijn. Daarom is het verstandig om een tijdplanning te maken. Het inschatten van de tijd die je nodig hebt, zorgt ervoor dat je niet uitloopt tijdens de fotoshoot.

Vervolgens kan je een geschikte fotograaf uitzoeken voor je fotoshoot. Maarten & Vanessa hebben voor Marleen Sahetapy gekozen die ook de fotoshoot in Lissabon heeft geschoten.

Maak het jezelf makkelijk en bereid een fotoshoot voor:
- Welke foto's heb je nodig en waarom?
- Houd rekening met de kleding.
- Wat is je tijdsplanning en past dit bij je budget?
- Kies een geschikte fotograaf.

Wie komen er allemaal op de foto te staan?

Maarten & Vanessa hebben er bewust voor gekozen om een aantal klanten (SYS-ers) uit te nodigen voor de fotoshoot. 

We hebben het al eerder gehad over sfeerfoto’s. Het maken van foto’s met je eigen klanten komt erg positief over op de website. Daarnaast is het een mooie gelegenheid om je klanten nog beter te leren kennen. Onderstaande foto’s geven hier een goede indruk van.

Dé dag van de fotoshoot

Na alle voorbereidingen is het dan zover: de dag van de fotoshoot! Nu alleen nog maar foto’s laten maken en relaxen, toch?

Helaas is dit een illusie, want wie gaat er op de dag-zelf voor zorgen dat alles volgens planning loopt? Jij bent namelijk druk bezig met het in ontvangst nemen van je klanten en bijpraten.

Zorg daarom dat je voor de grote dag een time manager inschakelt: iemand die de tijd voor je bijhoudt en tussen alle gezelligheid door er voor zorgt dat de nodige foto’s genomen worden. De time manager kan een werknemer zijn, maar natuurlijk ook een goede vriend of je partner.

Nu alles geregeld is, kan je lekker aan de slag. Houd de fotoshoots zo natuurlijk mogelijk. Maak vooral gebruik van locaties waar je normaal gesproken te vinden bent en gebruikt apparatuur die je normaal ook gebruikt.

 

Geef ook je klanten de kans om te shinen in de foto’s. Er zijn individuele foto’s gemaakt van de SYS-ers. Naast dat zijzelf de foto’s ook kunnen gebruiken (mits je goedkeuring hebt van de fotograaf!), is het natuurlijk hartstikke gezellig om zo een middag met je klanten door te brengen. Daarnaast levert het nog andere voordelen op:

  • Door jouw klanten goed neer te zetten, wekt dit voor bezoekers meer vertrouwen op
  • Hoe leuk is het als klanten de foto's delen, waardoor jouw bereik groter wordt
  • Voor de klanten is het leuk om de foto's te krijgen! En tevreden klanten is de basis van een goede onderneming.

En mocht je een team hebben. Vergeet dan vooral niet een leuke en gezellige teamfoto te maken!😉 

Heb jij al een professionele fotoshoot gehouden? Deel je ervaring met ons in de comments!

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Website maken
  • Website optimaliseren
header statistieken website
Verbeter je website met deze statistieken

Na hard werken staat je website online. Je wilt natuurlijk weten of je website resultaat oplevert. In dit artikel kijken we naar de statistieken die je nodig hebt. Ook geven we tips wat je kan doen om de statistieken te verbeteren.

header humanistische bezoeker
De humanistische bezoeker: langzaam en o.b.v. emotie

Een humanistische bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. In dit artikel gaan we dieper in op de humanistische bezoeker. Daarnaast laten we met voorbeelden zien hoe jij jouw website inricht voor dit type bezoeker.

header spontane bezoeker
De spontane bezoeker: snel en op basis van emotie

Een spontane bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker maakt snelle beslissingen op basis van emotie. In dit artikel leggen we uit hoe je spontane bezoekers herkent en hoe je dit implementeert op jouw website.

1 reactie op “Behind the scenes: een professionele fotoshoot”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
Download de gratis Checklist

Meer Resultaat uit je Website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform