Wat is Google Search Console en wat kun je ermee?

Google Search Console is een tool van Google die je gratis kunt koppelen aan je site. In dit blog hebben we de belangrijkste functies van Google Search Console voor je op een rij gezet.

Google Search Console maakt het mogelijk om de data van je website uitgebreid te analyseren. In dit artikel leggen we je uit wat Google Search Console precies is, hoe je ermee aan de slag kan gaan en hoe het werkt.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een tool van Google die je gratis kunt gebruiken. Deze tool geeft je inzicht in het effect van jouw zoekresultaten op bezoekers in Google. Het geeft je de mogelijkheid om te analyseren hoe websitebezoekers zich ten opzichte van jouw zoekresultaten gedragen. Ook geeft Google Search Console je de mogelijkheid om testen uit te voeren en inzicht te krijgen in het crawl gedrag van bezoekers ten opzichte van jouw pagina’s.

Het verschil met Google Analytics is dat Google Search Console jouw zoekresultaten in Google meetbaar maakt. Google Analytics geeft je inzicht in het gedrag van jouw (organische) websitebezoekers. Je zou Google Search Console kunnen zien als een geavanceerde tool om inzicht te krijgen in de gegevens die door Google gebruikt worden voor het beoordelen van jouw website.

Hoe werkt Google Search Console?

Via Google Search Console kun je van verschillende functies gebruik maken om je website te analyseren. Het eerste wat je moet doen is een account aanmaken. Hiervoor moet jouw website domein gekoppeld worden aan Google Search Console. Je kunt dit op verschillende manieren doen, maar als je al een Google Analytics account hebt, dan kun je Google Search Console hier het beste aan verbinden.

Om Google Search Console via Google Analytics te koppelen moet je twee stappen doorlopen; zorg ervoor dat je alle bewerkingsrechten hebt in het Analytics account en voeg vervolgens het domein toe. Als dit is gelukt wordt jouw Google Search Console automatisch geverifieerd. Kom je hier zelf niet uit dan heeft Google een uitgebreide kennisbank met handleidingen voor je klaarstaan.

Functionaliteiten Google Search Console?

Google Search Console is een gratis online tool van Google waarmee je meer inzicht krijgt in de zoekfunctionaliteit van Google en waarmee je jouw website beter door Google laat indexeren. Je kunt de tool gebruiken voor het verbeteren van je online zichtbaarheid en zoekresultaten.

Website prestatie analyseren

De prestatie analyse is één van de handigste functies van Google Search Console. Je krijgt met de prestatie analyse inzicht in zeer waardevolle statistieken van jouw zoekresultaten in Google. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe vaak mensen klikken op jouw zoekresultaten, hoe vaak de zoekresultaten aan de gebruikers worden vertoond en wat jouw gemiddelde positie is in Google. Al deze statistieken worden getoond in een grafiek die op datum gefilterd kan worden.

Het is daarnaast ook enorm waardevol om de zoekopdrachten van jouw websitebezoekers te zien. Het geeft je namelijk informatie over welke pagina’s het meest waardevol zijn voor bepaalde bezoekers. Je kunt dan inspelen op deze specifieke doelgroep.

Het inspecteren van pagina’s

Wil je specifieke pagina’s binnen jouw website analyseren? Dat is ook mogelijk met Google Search Console. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is het invoeren van de URL van de pagina bovenaan in de zoekbalk. De analyse zal vervolgens uitgedraaid worden en je krijgt inzicht in alle waardevolle statistieken voor deze pagina. Niet iedere pagina presteert even goed, dus dit is erg waardevol. Deze functie is ook handig om te achterhalen waarom een specifieke pagina ineens hard in de organische zoekresultaten daalt. Als er een fout op je pagina gevonden is, zie je dit namelijk meteen.

Search Console: Website Analyseren

Fouten achterhalen

Zitten er fouten in je website dan achterhaal je deze eenvoudig met Google Search Console. Denk hierbij aan 404-errors. Dit zijn pagina’s op je website die niet meer bereikbaar zijn. Als Google deze vindt krijg je een melding via Search Console.

Fouten analyseren met Google Search Console

Sitemap instellen

De sitemap is gemakkelijk in te stellen en erg belangrijk voor de SEO van je website. Google krijgt via de sitemap een complete gids van jouw website en een overzicht van alle pagina’s die op je website staan. Heb je een sitemap aangemaakt? Of heb je dit laten doen door je webdeveloper? Dan is het belangrijk om deze sitemap door te geven aan Google. Dit kun je doen via de linker tab Sitemaps de URL te verzenden.

Google Search Console: sitemap toevoegen

Nieuwe blogs toevoegen aan Google

Heb je een nieuw blog geschreven en wil je dat Google deze sneller oppakt. Dat kan door de URL toe te voegen aan Search Console en aan te geven dat je wilt dat Google deze indexeert. Hiermee geef je Google een seintje dat er nieuwe content op de site staat. Dit gaat sneller dan wanneer je afwacht tot Google je blogs oppakt.

Wanneer moet je Search Console gebruiken?

In Google Search Console vind je veel functies. Als leek hoef je niet alles te weten. De belangrijkste functies zijn in onze ogen:

  • Je kunt nieuwe content toevoegen aan Google waardoor je de indexering van je site versneld.
  • Een sitemap toevoegen is altijd verstandig, hierdoor komt Google sneller kijken op de website.
  • Fouten signaleren is een handige functie omdat je simpelweg geen fouten wilt.

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:

GRATIS ADVIES INWINNEN?

Plan een afspraak met een website expert!

De afgelopen jaren hebben we meer dan 1000 websites geanalyseerd en verbeterdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt). Laat ons je helpen met een vrijblijvend adviesgesprek. Plan nu nog een afspraak in!

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
Google Search Console: wat is het en hoe werkt het?
Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?
Of je nou een visite kaartje hebt, een webshop, of een platform voor online trainingen; iedereen wilt meer bezoekers naar zijn website! Er zijn talloze manieren om verkeer naar je website te genereren, en niet elk type bezoeker is hetzelfde. Maar dan is natuurlijk wél ...
Je website aanmelden bij Google
Waarom word ik niet gevonden op Google?
In de moderne wereld is online vindbaarheid essentieel voor het succes van jouw bedrijf. Klanten zoeken dagelijks op Google naar oplossingen voor hun problemen, zo ben jij (hopelijk) ook op dit blogartikel terecht gekomen. Hoe zorg je ervoor dat jouw website hoger in de zoekresultaten ...
Meer succes behalen met klanten
In 3 stappen succesvoller worden dankzij klanten
Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw klanten succesvoller worden? Want het succes van klanten is ook jouw succes. Luister naar wat jouw doelgroep nodig heeft en behaal betere resultaten met jouw klanten. Lees de 3 handige stappen voor meer succes.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders