Wat is duplicate content en wat zijn de gevolgen?

Heeft jouw website verschillende pagina’s met dezelfde inhoud? Of is er een andere website die informatie van jouw website letterlijk heeft gekopieerd? Dan spreken we van duplicate content (in het Nederlands dubbele inhoud). Als er sprake is van duplicate content dan heeft dit gevolgen voor je zoekmachine optimalisatie, omdat jouw pagina’s hierdoor minder waarde krijgen. Google kan namelijk maar één van de pagina’s waarde geven. Dit wordt op verschillende manieren gemeten. In dit blog leggen we je uit wat duplicate content precies is, wat de gevolgen zijn als er sprake is van duplicate content en wat je zelf kunt doen om dit op te sporen.

Wat is duplicate content?

We spreken van duplicate content als er twee of meer pagina’s zijn op jouw website of op het hele internet die praktisch dezelfde inhoud hebben. Een exact percentage is er niet, maar je kunt er vanuit gaan dat twee pagina’s die voor meer dan 70% gelijk zijn beschouwd worden als duplicate content. Alleen de tekst van de pagina telt hier overigens, de codering is niet van belang. Heb je bijvoorbeeld twee websites die een identieke vormgeving hebben en waar de tekst hetzelfde is, dan vormt dit geen probleem. Elke unieke URL wordt als een afzonderlijke pagina gezien door de zoekmachines. Heb je op jouw website dus twee verschillende URL’s die naar dezelfde content verwijzen? Dan ziet Googlebot dit dus als twee verschillende pagina’s met duplicate content.

Internal duplicate content

Internal duplicate content is gekopieerde content binnen je eigen website. Voorbeeld: je bent stratenmaker en wilt vindbaar worden in Leiden, Den Haag en Rotterdam. Je maakt drie pagina’s in de website met 1 tekst en je verandert alleen de plaatsnaam. Dan ontstaat internal duplicate content.

External duplicate content

External duplicate content is content die letterlijk gekopieerd en overgenomen wordt op een andere website. Dus ondernemer A schrijft een prachtig blog en doet veel research. Ondernemer B denkt: ‘oh, wat handig’ en neemt dit blog over. Buitengewoon frustrerend voor ondernemer A. Enerzijds omdat er veel tijd en energie in een blog zit. Anderzijds omdat zoekmachines er niet blij van worden.

Als eerste: duplicate content en uitstraling

Op internet zie je veel dezelfde content. Autobedrijf zet een website neer en kijkt voor de teksten bij concurrent A, B en C. Ze maken hier een eigen tekst van maar in basis komt dit allemaal op hetzelfde neer. De vraag is of je dit wilt als ondernemer? Wil je in woorden dezelfde dingen zeggen als je concurrenten. Waarschijnlijk niet? De teksten die je schrijft dragen mede bij aan of een potentiële klant besluit om contact op te nemen. Ofwel, de teksten dragen bij aan de conversie. Zorg daarom altijd voor originele en goede teksten op je site.

Google negeert duplicate content.

Het doel van Google is om gebruikers altijd de meest relevante zoekresultaten te laten zien. Als gebruiker zit je er niet op te wachten om dezelfde content meerdere keren terug te zien komen in de zoekresultaten. Komt Google duplicate content tegen, dan wordt er maar één van deze pagina’s opgenomen in de zoekresultaten. Als het gaat om duplicate content die op je eigen site staat is het natuurlijk niet heel erg, als Google maar jouw voorkeurs URL weergeeft. Hier heb je zelf invloed op. Het wordt vervelender wanneer jij een tof blog schrijft en je concurrent dit artikel kopieert. Dan staan er twee dezelfde blogs op andere domeinnamen. Google weet niet altijd wat het originele artikel is. Dit wil je hoe dan ook voorkomen. Let wel: heel belangrijk is dat Google vrijwel altijd het originele artikel herkent. Ben je de originele auteur van het artikel dan ondervind je in de meeste gevallen geen schade. Dit geldt wel voor de sites die jouw content kopiëren. Deze worden vaak lager weggezet in de resultaten. Reden genoeg dus om geen teksten van andere sites te kopiëren.

Minder crawltijd voor je site

Wanneer Googlebot op jouw website terecht komt, gaat hij aan de slag met het crawlen van je pagina’s. Staan er heel veel pagina’s op je website met dezelfde inhoud, dan is Googlebot er snel klaar mee. Een site waar veel duplicate content op staat is namelijk niet interessant. Besteed Googlebot minder tijd aan het crawlen van je website, dan is dit logischerwijs niet positief. Je wilt dat Google zoveel mogelijk tijd pakt om je site te lezen zodat de site goed weggezet wordt in de zoekresultaten.

Hoe spoor je duplicate content?

Er zijn verschillende manieren waarop je duplicate content op kunt sporen.

Google

Wil je controleren of er kopieën van jouw geschreven artikelen op andere websites staan? Kopieer dan een stuk tekst uit je artikel en zet dit tussen dubbele aanhalingstekens in de zoekbalk van Google. Als je dubbele aanhalingstekens gebruikt dan zoekt Google naar plekken waar dat stukje tekst in dezelfde volgorde op internet voorkomt.

Siteliner

Met siteliner achterhaal je eenvoudig of er sprake is duplicate content op je eigen website.

Copyscape

Copyscape is een handige manier om te controleren of jouw artikel zonder toestemming is overgenomen door een andere site. Het enige wat je hoeft te doen is de URL van de pagina die je wilt controleren invoeren en Copyscape zoekt naar mogelijke kopieën van je artikel.

Hoe schadelijk is duplicate content nu echt?

Je hoeft je absoluut geen zorgen te maken als je een paar woorden kopieert en plakt op je website. Op dit microniveau functioneert Google niet. Zorg dat je originele content schrijft en plaatst. Zie je dat een andere website jouw content overneemt dan kun je contact opnemen met de vraag of ze jouw site als bron willen vermelden.

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:
DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
Alles over adverteren op social media met Marlou Minten
Alles over adverteren op social media | Interview met Marlou Minten

In dit interview spreekt Maarten met Marlou Minten, marketing specialist van Your Marketing Minds met een focus op advertenties in Google, Facebook en Instagram. Wanneer start je met adverteren? Welk budget heb je nodig? Hoe kies je een marketingbureau? En wanneer mag je resultaat verwachten?

Yousra Jaddour PowerMama
Op tv komen bij Eva Jinek met jouw opleiding (case study)

Hoe Yousra Jaddour als opleidingsinstituut op TV kwam bij Eva Jinek en nu nog sneller groeit online. Yousra leidt fitness professionals op om goed om te gaan met zwangere vrouwen. Haar opleiding is een succes, maar dat resulteert in veel handmatig werk. Ze stapt over naar SYS en bespaart nu tot wel 40 uur per maand aan handmatig werk. Die tijd gebruikt ze nu voor extra marketing en promotie.

Vergroot de opkomst van je salesgesprekken met 4 simpele tips
Vergroot de opkomst van je salesgesprekken met 4 tips

Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen daadwerkelijk op komen dagen in je salesgesprekken? Pas deze 4 simpele tips toe en vergroot de opkomst van je salesgesprekken. Door deze 4 tips toe te passen vergroot je de opkomstpercentage, met als resultaat meer trajecten en opleidingen te verkopen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gratis checklist voor coaches en opleiders

De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches