Als ondernemer heb je misschien over nagedacht om te beginnen met bloggen voor je bedrijf, maar misschien ben je nog niet helemaal overtuigd van alle voordelen. Het kan ook zijn dat je de voordelen wel ziet, maar dat je gewoon niet weet waar je moet beginnen of over welke onderwerpen je dan zou moeten schrijven. We hopen je met dit blog wat antwoorden te geven en laten je zien waarom het zo belangrijk is voor jou als ondernemer om te starten met bloggen.
Wat is een blog?
Een blog is een tekstartikel dat online te lezen is. Je kunt het vergelijken met een artikel uit een magazine, maar dan online. Een blog wordt vaak persoonlijk geschreven door de auteur waarbij een bepaald onderwerp besproken wordt. Daarnaast heb je als bezoeker de mogelijkheid om te reageren op een bericht. Het doeleinde van een blogbericht is om jouw verhaal of kennis met de wereld te delen.
Zie ook: Wat is een blog en wat kun je ermee?
Waarom bloggen voor je bedrijf?
Het starten van een blog levert je als bedrijf enorm veel voordelen op, als je tenminste op regelmatige basis een goed blog publiceert. Het helpt je om beter zichtbaar te zijn in Google en andere zoekmachines, je kunt waarde leveren aan je ideale klant én laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied.
Natuurlijk staat er wel iets tegenover. Een goed blog schrijven kost tijd. Het blog daarna ook nog eens optimaliseren voor de zoekmachines kost nog meer tijd. En dat één of twee keer per week (afhankelijk van wat het doel van je blog is). Wil je meer bezoekers op je website? Dan heb je aan af en toe een blog publiceren niet genoeg, je zult er dan echt serieus werk van moeten maken. Je kunt ervoor kiezen om dit zelf te doen, maar je kunt de blogs ook laten schrijven door een tekstschrijver. Laten we eerst eens kijken naar alle voordelen van een blog voor je bedrijf.
Beter vindbaar in Google
Google is dol op websites waar regelmatig nieuwe content op verschijnt, helemaal als dit ook nog eens over hetzelfde onderwerp gaat. Natuurlijk staat er al het één en ander aan content (teksten) op jouw website; op jouw homepagina, jouw diensten pagina’s en de ‘over ons’ pagina. Als deze teksten geoptimaliseerd zijn voor Google, dan heb je al een goede eerste stap gemaakt.
Wanneer je jouw blogs optimaliseert middel SEO dan kan Google ze beter indexeren. In feite help je Google en vertel je waar je blog over gaat. Een tekst optimaliseren (of SEO proof maken) houdt onder andere in dat:
- Je gebruik maakt van zoekwoorden;
- Je een meta beschrijving toevoegt aan je pagina’s;
- Je gebruik maakt van headers, zoals een H1, H2 of H3;
- Je alt tags toevoegt aan afbeeldingen.
Het principe met bloggen werkt zo. Stel dat je een ongediertebestrijder bent en je specialisme is het bestrijden van marters. Vraag jezelf eens af: wat is een probleem waar mensen tegen aanlopen? Marters knagen de kabels van auto’s kapot. Iemand die hierachter komt start met zoeken in Google op: marter bijt kabels kapot. Heb je hier een blog over geschreven dan denkt Google: ‘hé, dit blog sluit aan op de zoekintentie van de bezoekers. Dit blog laten we zien’. Heb je geen blog geschreven dan laat Google jouw site ook niet zien. Om deze reden is het schrijven van blogs belangrijk.
Wil je online gevonden worden door jouw ideale klant, dan heb je niet genoeg aan 6 pagina’s (dit is de grootte van een gemiddelde website) met tekst. Uit ervaring blijkt dat hoe meer teksten er op jouw website staan (met verschillende zoekwoorden die weer met elkaar te maken hebben) hoe meer bezoekers je hebt (en je dus hoger in de zoekresultaten van Google terecht komt). Een actief blog is dus een must als je beter gevonden wilt worden in Google.
Zie ook: Snapt Google jouw website? Zo communiceer je met Google!
Waarde voor je ideale klant
Een ander groot voordeel van een actief blog is dat het een prachtige manier is om waarde te bieden aan jouw ideale klant. Jouw potentiële klanten zoeken dagelijks naar informatie op het internet. Ze maken hierbij gebruik van zoekwoorden, bijvoorbeeld ‘bloggen bedrijf uitbesteden’. Vervolgens komen ze terecht op een pagina met zoekresultaten, de felbegeerde eerste pagina op Google. Niemand klikt de tweede of derde pagina van Google aan om daar een antwoord te vinden op hun vraag. De kans is groot dat ze één van de eerste zoekresultaten aanklikken en daar vinden wat ze zoeken.
Zonder actief blog maak je geen schijn van kans om op die eerste pagina terecht te komen. Het voordeel van bloggen voor je bedrijf is dat de blogs altijd op je website blijven staan en bezoekers blijven aantrekken.
Laat zien dat je een expert bent
Regelmatig een blog publiceren zorgt er ook voor dat (potentiële) klanten je gaan zien als een expert. Als jij in jouw blogs antwoord geeft op vragen die jouw ideale klant zou kunnen hebben, dan zullen ze je gaan zien als een expert in jouw vakgebied en dus vaker op jouw website terug komen. Met uiteraard als uiteindelijke doel dat ze jouw diensten af gaan nemen.
Een ander belangrijk voordeel van bloggen voor je bedrijf is dat het de klantrelatie versterkt. Het geeft jouw klanten een gevoel van toegankelijkheid, dat je makkelijk te benaderen bent. Dit versterkt niet alleen de relatie die je hebt met bestaande klanten, maar ook met potentiële klanten.
Meer bereik met je blog
Door regelmatig een goed blog te publiceren word je beter vindbaar in de zoekmachines, maar je kunt je blogs ook gebruiken om meer bereik te krijgen door het te delen op Social Media en met je mailinglijst. Je kunt je blog perfect opnemen in de nieuwsbrief die je naar je mailinglijst inschrijvers stuurt. Daarnaast kun je een gedeelte uit je blog delen op Social Media, zoals Instagram en Facebook, en de lezer doorverwijzen naar je website.
Hergebruik van blogs
Wij adviseren je blogs te gebruiken in een multi medium contentstrategie. Dat wil zeggen dat je jouw blogs hergebruikt voor meerdere platformen. Je neemt bij elk blog bijvoorbeeld een video op. Deze plaats je weer in je blog. Zo heb je in 1x content voor Youtube en voor je website. Vervolgens haal je uit je blog fragmenten voor social media en deel je het blog met de nieuwsbrief. Ook kun je de blogs goed inzetten in je marketing funnel of gebruiken als leidraad voor een podcast. Dit kan ook andersom: je neemt een podcast op en werkt deze uit tot een blog.
Bloggen voor je bedrijf; zelf doen of uitbesteden?
Ben je enthousiast geraakt na het lezen van dit blog, maar heb je geen idee waar je de tijd vandaan moet halen om elke week één of meerdere blogs te schrijven? Of misschien heb je wel tijd, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen of over welke onderwerpen je moet schrijven? Dan kun je ervoor kiezen om het schrijven van je blogs uit te besteden aan een ervaren (SEO) tekstschrijver.
Voordelen en nadelen van het zelf schrijven blogs
Het voordeel van zelf je blogs schrijven is dat je alles zelf in de hand hebt en dat alle blogs in jouw unieke stijl worden geschreven. Het nadeel is dat het veel tijd kost om blogs te schrijven en te optimaliseren, tijd die je misschien niet hebt of liever aan andere zaken besteedt. Het kan ook zijn dat je zelf niet zo goed bent in het schrijven van teksten en het daardoor snel weer opgeeft.
Voordelen en nadelen van blogs uitbesteden
Het heeft voordelen om het schrijven van blogs uit te besteden. Je weet zeker dat er om de zoveel tijd een nieuw blog op jouw website verschijnt en dat dit blog SEO geoptimaliseerd is. Je bent dus verzekerd van meer bezoekers op jouw website. De blogs zijn foutloos, want ze worden geschreven door een ervaren tekstschrijver. Een nadeel is dat het geld kost om je blogs te laten schrijven door een tekstschrijver.
Weeg hier altijd de voordelen en nadelen tegen elkaar af.
We zijn benieuwd? Ben jij al gestart met bloggen? Of lukt het je maar niet om dit voor elkaar te krijgen? Laat een reactie achter onder dit blog.
Gerelateerde blogs
In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen: