Het is ontzettend belangrijk om je website up-to-date en eigentijds te houden. Potentiële klanten verwachten dat jouw bedrijf met zijn tijd meegaat en daar hoort jouw website ook bij. Is je website verouderd? Dan is de kans groot dat je omzet misloopt. Het is daarom belangrijk dat je in je website blijft investeren. Wanneer je website verouderd is heeft dit een negatieve invloed op de vindbaarheid en de conversie. Maar hoe herken je nu een verouderde website? En hoe kun jij hier als website eigenaar iets aan doen? In dit blog vertellen we je er alles over.
Hoe herken je een verouderde website?
Er zijn een aantal factoren waar je een verouderde website aan herkent. We noemen de belangrijkste:Je website is niet responsive
Als jouw website zich niet automatisch aanpast naar verschillende schermgroottes, dan weet je zeker dat je te maken hebt met een verouderde website. Je website is dan niet responsive. Voor de bezoeker van jouw website is het belangrijk dat ze jouw site op verschillende schermen kunnen bekijken. Ook moeten ze vlot handelingen kunnen uitvoeren op een tablet of mobiel. Is jouw website niet responsive? Pas dit dan snel aan, want meer dan de helft van de bezoekers bekijkt jouw website vanaf een mobiel apparaat.De vormgeving is niet meer actueel
Felle kleuren, teveel verschillende lettertypes, iconen die roteren; websites die een paar jaar oud zijn voldoen niet meer aan de design maatstaven van vandaag de dag. Je kunt heel goed aan de vormgeving zien wanneer een website is verouderd. Tegenwoordig bestaat de visuele identiteit van een website uit grote foto’s, grote koppen, veel witruimte en een indeling die naar verschillende schermresoluties geschaald kan worden. En die gratis stockfoto’s die iedereen al gebruikt? Misschien is het ook tijd om daar afscheid van te nemen.De website is niet snel
Verouderde websites zijn vaak traag. Duurt het langer dan drie seconden voordat jouw website geladen is? Dan is de kans groot dat de bezoeker wegklikt. Een trage website zorgt voor lage conversies; de klant heeft namelijk geen geduld meer. Wil je de snelheid van jouw website testen? Online bestaan daar verschillende tools voor. Je krijgt dan ook direct tips om je website sneller te maken. Zie ook: Is je website te traag: zo los je dit op!Je kunt geen content plaatsen
Om je website up-to-date te houden is het plaatsen van nieuwe content onmisbaar. Heb je geen mogelijkheid om content te plaatsen? Dan zal je website snel als verouderd overkomen. Via een CMS systeem is het mogelijk om content te plaatsen. Je kunt dan zelf content plaatsen en wijzigen, waardoor je website er altijd up-to-date uitziet.
Je kunt geen statistieken bekijken
Als je geen inzicht hebt in de statistieken van je website, dan heb je geen idee wat er precies gebeurt. Hoeveel mensen bezoeken jouw website per week? Wanneer en waar haken ze af? Hoe lang blijven bezoekers op bepaalde pagina’s? Door gebruik te maken van Google Analytics kun je antwoord krijgen op als deze vragen.De optimalisatie gaat niet mee met de tijd
Het kan zijn dat de optimalisatie van je site voor Google is verouderd. Vijf of tien jaar geleden waren de richtlijnen voor vindbaarheid in Google anders dan nu. Het kan zelfs zijn dat de trucjes die je destijds hebt toegepast nu tegen je werken.Wat doe je aan een verouderde website?
Herken je één van bovenstaande punten in jouw website? In de meeste gevallen kun je hier dan zelf mee aan de slag. Doorgaans geldt dat je met een upgrade van de site naar de hedendaagse eisen een heel eind komt. De vraag is altijd: wat wil je precies en vooral wat wil je op lange termijn? Wist je bijvoorbeeld dat je met een website van SYS nooit een verouderde website hebt. Wij zorgen er namelijk voor dat jouw website up-to-date blijft. Het nadeel van het laten bouwen van een site door een websitebouwer is dat het design om de zoveel jaar vernieuwd moet worden.Wat is de stand van zaken voor jouw website?
Binnen enkele minuten weten hoe jouw bezoekers echt denken over je website? Vraag een website analyse aan. Je krijgt een persoonlijke video waarin je ziet hoe jouw website verbeterd kan worden. Wij hebben sinds 2015 meer dan 700 websites geanalyseerd en weten precies wat wel en niet werkt.
>> Vraag direct jouw website analyse aan