Website Analyse
Ben jij het ook helemaal zat?! Beu om toe te moeten kijken hoe andere ondernemers resultaat uit hun website halen, terwijl bezoekers op jouw website geen actie ondernemen? In plaats daarvan laat Google Analytics zien dat je bouncepercentage te hoog is of dat er nauwelijks bezoekers op je website komen. Dat is natuurlijk het laatste wat je wilt! Ben je toe aan feedback op jouw website van echte experts? Dan is een website analyse jouw redder in nood!
Henk van Bennekom
Teamwork Interiors
Ik was benieuwd hoe een “vreemde” onze website zou beleven. De review als videoboodschap is super handig en duidelijk. Hoef ik geen rapport door te spitten. Zeker een aanrader.
Website analyse laten maken?
Niemand wordt vrolijk van een langdradige e-mail met onduidelijke feedbackpunten. Daarom maken wij een video waarin we jouw website analyseren en gelijk feedback geven.
Vervolgens ontvang je de video in je mailbox. Zijn er dan nog onduidelijkheden of wil je meer informatie? Dan is er de mogelijkheid om een vervolgafspraak in te plannen.
Voor €27,- maken wij een vakkundige website analyse waarin we bespreken wat ertoe doet, namelijk:
- De échte eerste indruk van bezoekers
- Of de vervolgstappen op de website duidelijk zijn
- Hoe de reis van bezoeker naar klant staat
Vraag nu jouw website analyse aan!
Meer dan 500+ website gereviewed
- Bestel de Website Analyse
- Laat weten welke website je wilt laten analyseren
- Ontvang de persoonlijke analyse binnen 48 uur
Niet goed, geld terug
Wat is een webanalyse?
Een website analyse is een inzichtelijke beoordeling van een website waarbij gekeken wordt wat er nodig is om (meer) resultaat te behalen. Voor de één is dat meer boeken verkopen en voor de ander meer aanvragen voor een intakegesprek ontvangen. Hoe dan ook, een te lage conversie en te weinig bezoekers zijn vaak een aanleiding om een webanalyse aan te vragen.
Uit zo’n analyse moet niet alleen naar voren komen wat het gedrag van bezoekers zijn. Er moet ook gekeken worden of de gebruikte elementen op een website bijdragen aan de conversie (de gebruiksvriendelijkheid). Kan een bezoeker bijvoorbeeld makkelijk een vervolgstap zetten a.d.h.v. een duidelijke call to action? En zijn er wel voldoende testimonials aanwezig op de pagina die de betrouwbaarheid versterken.
Tot slot mag de techniek zeker niet vergeten worden. Zo kan er gekeken worden of het betaalproces goed werkt en of de website goed en snel laadt.
Waarom een website analyse uitvoeren?
Zoals aangegeven moet een website analyse inzicht geven waarom een website nog weinig conversie en/of bezoekers oplevert. Het spreekt dan ook voor zich dat niet iedereen zo’n vakkundige analyse kan uitvoeren. Je wilt een websiteanalyse van een bedrijf met een expertstatus. Iemand die weet waar die het over heeft en dit ook kan laten zien.
Je zult merken dat een onbekende al heel gauw een website anders interpreteert dan jijzelf. En dat is natuurlijk heel logisch! Je hebt geïnvesteerd in jouw website en hebt de pagina al zo vaak gezien. Daardoor kan een frisse blik helpen. Wat voor jou duidelijk is, kan voor de ander onduidelijk zijn.
Door te ontdekken hoe een ander jouw website interpreteert, krijg je meer inzicht in het gebruikersgedrag van je bezoekers. En juist dat onderdeel is zo cruciaal! Kom je er bijvoorbeeld achter dat de kleuren van de website een bezoeker zodanig afschrikt dat hij de website gelijk verlaat? Dan weet je dus dat je aan de branding moet werken om de sessieduur te verhogen. Zo kun je stap voor stap de conversieratio verhogen.
Gebruik maken van online tools
Laten we eerlijk zijn. Een website analyse klinkt super waardevol! Maar het liefst betaal je er niet (te veel) voor en ga je op zoek naar alternatieven. We willen je graag je waardevolle tijd besparen, dus laten we met de deur in huis vallen: er zijn veel online tools beschikbaar die een website analyse (soms gratis) uit kunnen voeren. Efficiënt is het echter niet altijd.
Deze website analyse tools geven zeer algemeen advies. Je kunt vooraf geen voorkeuren of wensen aangeven. Daardoor zal de analyse niet altijd toepasbaar zijn op jouw specifieke situatie. Wij kijken daarentegen wel specifiek naar jouw situatie en nemen je site goed onder de loep. Tijdens de analyse geven we tips die ook daadwerkelijk voor jouw website zullen werken.
Dat betekent natuurlijk niet dat online tools per definitie geen waardevolle inzichten kunnen leveren. Maar je moet wel tijd investeren om de tools te gebruiken en er waardevolle informatie uit te halen. Ze kunnen bijvoorbeeld goed werken als je een specifieke landingspagina onder de loep wilt nemen. Voor de hele website is een webanalyse aan te raden.
Website statistieken analyseren
Website statistieken van Google Analytics is de meest gebruikte online tool om het gedrag van bezoekers in kaart te brengen. Deze tool bied je de mogelijkheid om knelpunten te vinden. Wel is het aan jezelf om te achterhalen wat de precieze oorzaak is.
Daarnaast ben je enorm afhankelijk van bezoekersaantallen. Als je jouw conversie wilt verhogen, maar relatief weinig bezoekers hebt, dan levert Google Analytics geen goed beeld. Daar heb je echt grote aantallen voor nodig om een betrouwbare conclusie uit te trekken.
Bouncepercentage
Het bouncepercentage laat zien hoeveel bezoekers zonder enige interactie op de website uit te voeren de website weer verlaten. Met andere woorden: een te hoge bounce laat dus zien dat veel bezoekers niet tot actie worden aangezet. Het probleem met dit percentage is dat je de directe oorzaak niet makkelijk kunt achterhalen en in sommige gevallen is een hoge bounceratio niet eens directe aanleiding tot actie. Om je op weg te helpen, hebben we hier een aantal tips hoe je de bouncerate kunt verlagen.
Uitstappercentage
Het uitstappercentage laat zien op welke specifieke pagina een bezoeker de website verlaat. Een hoge uitstap voor een bepaalde pagina geeft dus aan dat veel bezoekers op dit punt een website verlaten. Soms is dat logisch, bijvoorbeeld op een bedank pagina na het afrekenproces. Maar soms kom je een hoog uitstappercentage tegen waar het juist niet de bedoeling is (zoals een salespagina).
Conversiepercentage
Het conversiepercentage geeft een beeld hoeveel bezoekers op een specifieke pagina de gewenste actie uitvoeren. Je stelt in Google Analytics verschillende doelen in (een doel is bijvoorbeeld de bedank pagina van een opt-in). Vervolgens houdt Google Analytics bij hoeveel bezoekers van een specifieke pagina op de gewenste pagina belanden.
Het conversieratio heeft echter valkuilen. Zo worden het aantal sessies (bezoeken) gemeten en niet de gebruikers (bezoekers). Eén bezoeker kan 20 keer jouw pagina bezoeken, volgens Google zijn het 20 verschillende bezoeken. Daarnaast wordt spam helaas ook meegerekend. Denk aan buitenlandse bezoekers die er niet zijn om meer over jouw bedrijf te leren kennen. Deze zijn middels filtering wel goed te omzeilen.
Heatmaps analyseren
Een heatmap geeft enorm veel inzicht hoe bezoekers door jouw website surfen, letterlijk! Een heatmap is een opname van je website waarmee met temperatuur(kleuren) het gedrag van je bezoekers wordt weergeven. Een betere online website analyse tool is er haast niet!
Het grootste nadeel: je hebt veel bezoekers nodig om een betrouwbaar resultaat te krijgen. Aanpassingen maken op basis van 50 bezoekers is gekkenwerk. Je hebt simpelweg veel data nodig om gedragingen te kunnen generaliseren.
Gratis heatmaps maken met Hotjar
Er zijn verschillende online tools beschikbaar om een heatmap te maken: betaald en gratis. Wijzelf maken gebruik van Hotjar: een betaalde online tool met een gratis versie. Je kunt er verschillende soorten opnames mee maken. De belangrijkste is wellicht een beweging heatmap. Er wordt dan een opname gemaakt van de muisbewegingen van individuele bezoekers. Hiervan wordt het gemiddelde berekent en krijg je één opname te zien wat de gemiddelde muisbeweging is van jouw bezoekers.
Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat muisbewegingen vergeleken kunnen worden met oogbewegingen. A.d.h.v. een beweging heatmap kun je dus zien waar de focus van bezoekers ligt en of dit ook gewenst is.
Organische bezoekers analyseren
Er zijn 2 hoofdredenen om een website analyse uit te voeren: je hebt veel bezoeker, maar weinig conversie of je hebt weinig bezoekers, met als gevolg weinig conversie. En dat laatste kan vaak de motivatie zijn om meer organische bezoekers aan te trekken a.d.h.v. SEO.
Laten we één ding expliciet benadrukken om geen misverstanden te krijgen: SEO actief gebruiken is geen magische spreuk waardoor je plotseling op nummer 1 in Google staat. Het is juist een lange adem waarvoor je hard moet werken. Het kan soms 2 jaar duren voordat het resultaat zichtbaar is.
De algoritme van Google ranking is erg complex. Voor het gebruiken van een tool zal je hoe dan ook in moeten investeren. Zeker als je serieus aan de slag wilt met de SEO. Hieronder bespreken we 2 van de grootste SEO-tools wereldwijd die jijzelf kan gebruiken om meer inzicht te krijgen in jouw positionering.
Ahrefs
Ahrefs is een ontzettend waardevolle tool voor de SEO. Verschillende functionaliteiten geven je de mogelijkheid om een goed beeld te krijgen hoe je scoort in de zoekresultaten. Daarmee kun je bepalen wat je moet verbeteren om beter te scoren. Ahrefs omvat o.a. de volgende functionaliteiten:
- Analyse van de hele website op backlinks, interne links en zoekwoorden.
- Beschikbaarheid van zoekwoorden checken. Je krijgt een overzicht met gerelateerde zoekwoorden die nog niet vaak gebruikt worden. Zo kun je zoekwoorden selecteren die vaak gebruikt worden door bezoekers, maar de concurrentie het minst gebruikt.
- Overzicht hoe je concurrentie op dezelfde zoekwoorden scoren.
- Ontvang een melding zodra je gevonden wordt op een nieuw zoekwoord, als jouw naam gebruikt wordt op een website zonder referentielink en wanneer er een nieuwe backlink wordt gedetecteerd.
- Houd jouw ranking bij en controleer of de technische instellingen van jouw website positief beoordeeld wordt door Google. Zijn bijvoorbeeld de codes aan de acherkant van je website schoon en is de snelheid goed.
Ahrefs is dus een enorm waardevolle tool, maar zeer prijzig. Het goedkoopste abonnement is 99 dollar per maand en kan oplopen tot 999 dollar. Hoewel je een compleet plaatje krijgt over de SEO moet je het ook nog eens allemaal zelf bijhouden.
SEMrush
SEMrush wordt vaak gezien als de nr. 1 SEO tool wereldwijd. In tegenstelling tot Ahrefs wordt er een koppeling gemaakt met Google Analytics en Google Search Console.
Eén van de grote voordelen is dat SEMrush een uitgebreide analyse geeft over de backlinks. Daarnaast krijg je een overzicht van je concurrenten en hoeveel backlinks zij gebruiken. Zo kun je een inschatting maken hoeveel links je nodig hebt om beter te kunnen scoren op Google.
SEMrush onderscheid zich door de functionaliteiten in content marketing. Zo kan je een SEO content template genereren: o.b.v. een zoekwoord en de resultaten op de eerste pagina, krijg je een overzicht van:
– gerelateerde zoekwoorden
– overeenkomende backlinks
– de leesbaarheidsscore van de andere website
– de gemiddelde tekstlengte
Deze informatie kan je goed gebruiken om content te schrijven, zodat je jouw concurrentie uit het veld kunt slaan.
Ook SEMrush heeft een duur prijskaartje. Ook hier is het goedkoopste abonnement 99 dollar per maand.
Een volledig website analyse rapport
Een volledig website analyse rapport geeft dus niet alleen aan of er mogelijke knelpunten zijn, maar waar ze precies zitten en hoe je ze kunt oplossen. De website analyse rapport van SYS ontvang je als video in je mailbox. In deze video doorloopt Maarten jouw website en checkt hij de volgende onderdelen.
Wellicht bent je al bekend met de 5-seconden regel. Je laat een bezoeker voor 5 seconden de header van een webpagina zien. Daarna moet de bezoeker vertellen waar hij denkt dat de pagina over gaat. Een goede website bevat de juiste afbeelding, kopteksten en kleurgebruik. Samen zorgen ze ervoor dat de bezoeker goed kan achterhalen wat jij precies aanbiedt. Als dit niet goed staan, dan zal een bezoeker sneller je website verlaten.
Natuurlijk wil je een laag bouncepercentage! En daarvoor is het noodzakelijk dat bezoekers actie kunnen ondernemen op jouw website. Maar hoe duidelijk kan een bezoeker een vervolgstap kiezen? Staan de call to actions op de juiste plek. Bevatten ze daarnaast goed teksten en is het voor een bezoeker duidelijk dat het hier gaat om een button?
Vraag nu jouw website analyse aan!
Meer dan 500+ website gereviewed
- Bestel de Website Analyse
- Laat weten welke website je wilt laten analyseren
- Ontvang de persoonlijke analyse binnen 48 uur
Niet goed, geld terug