Wat is een sitemap en waarom is een sitemap belangrijk?

Een sitemap voor je website: wat is het en waarom is het belangrijk?

Een sitemap is een samenvatting van alle pagina's die op je website staan. Door een sitemap te gebruiken op je website help je Google en jouw bezoekers. Hoe dit precies zit, lees je in dit blog.
Een sitemap is een lijst van alle URL’s van je website. Een sitemap werkt samen met het robots.txt bestand. Je kunt een sitemap het beste vergelijken met een inhoudsopgave. Het is een overzicht van alle pagina’s die op je website staan. Dit maakt het voor zoekmachine robots gemakkelijk om volledig en snel je website te kunnen indexeren. Alle onderwerpen en pagina’s worden aangegeven in de sitemap. Het bestand is op een systematische en logische manier opgebouwd, zodat je website overzichtelijk is voor zoekmachines. Dit is wat Google zelf zegt over een sitemap: “Een sitemap is een bestand waarin je informatie verstrekt over de pagina’s, video’s en andere bestanden op je site en de onderlinge relaties. Zoekmachines zoals Google lezen dit bestand om je site op intelligentere wijze te crawlen”.

Twee soorten sitemaps

Er zijn twee soorten sitemaps. Eén voor de zoekmachines en een sitemap voor je bezoekers. Een HTML-sitemap is bedoeld voor bezoekers van je website. Normaal gesproken vind je een link naar deze sitemap in de footer van een website. Als je op deze link klikt, dan kom je op een pagina terecht met een overzicht van alle pagina’s van de website in een logische volgorde. De HTML-sitemap is bedoeld om bezoekers van je website te helpen bij de navigatie op je website. Heb je een website met veel pagina’s en content, dan is een HTML-sitemap aan te raden. De XML-sitemap is een hulpmiddel voor de zoekmachines. De XML-sitemap geeft een volledig overzicht van alle content die op jouw website gepubliceerd is en hoe zoekmachines hier het beste terecht kunnen komen. Een XML-sitemap helpt zoekmachines zoals Google dus om pagina’s sneller te vinden en te indexeren. In tegenstelling tot een HTML-sitemap, bevat een XML-sitemap ook metagegevens. Niet alleen staan hier alle URL’s vermeldt, zoekmachines vinden er ook gegevens terug over wanneer de pagina voor het laatst bijgewerkt is, hoe vaak de pagina gewijzigd wordt en hoe belangrijk de pagina is ten opzichte van andere pagina’s XML Sitemap

Waarom is een sitemap belangrijk op je website?

Een sitemap is een lijst van alle pagina’s op je website. Voor de vindbaarheid van jouw website in de zoekmachines is dit ontzettend belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat Google, of een andere zoekmachine, gemakkelijk en snel weet welke pagina’s er allemaal op jouw website staan. Door een sitemap te gebruiken heeft Google een overzicht van waar welke pagina’s te vinden zijn. Een zoekmachine zoals Google zoekt je website door en kijkt daarbij naar de inhoud. Een sitemap zorgt ervoor dat de zoekmachines weten welke pagina’s belangrijk zijn. Een sitemap is een systemische lijst die is opgebouwd aan de hand van je website structuur. Maak je bijvoorbeeld gebruik van categorieën in je blog, dan staat er eerst de URL van de betreffende categorie vermeldt en vervolgens de artikelen die hieronder hangen. Dit geldt op dezelfde manier voor pagina’s met een hoofdpagina. Je zou de sitemap dus kunnen zien als het menu van je website. Zie ook: Snapt Google jouw website? Zo communiceer je met Google!

Sitemap toevoegen aan Google Search Console

Google Search Console is een tool van Google waarmee je jouw website kunt optimaliseren. Hier kun je de XML-sitemap van je website toevoegen. Je zegt tegen Google: dit zijn de artikelen op mijn website en die vind je altijd in de sitemap. Het voordeel is dat Google regelmatig even komt kijken. Heb je een nieuw blog geschreven dan wordt deze eerder opgepakt door Google doordat je de sitemap hebt toegevoegd in Search Console. Sitemap toevoegen Search Console

Wat vermeld je in een sitemap?

Alle pagina’s die in de zoekresultaten van Google terecht moeten komen vermeld je in de sitemap. Ook belangrijke media items, zoals video’s en afbeeldingen, kun je in je sitemap opnemen. Dit vergroot de kans dat je media wordt gevonden via Google afbeeldingen en video’s. Voor een website is het geen must om een sitemap te hebben; Google zal ook door je website crawlen zonder sitemap. Wil je echter een signaal aan Google afgeven betreffende belangrijke pagina’s op je website, dan is het aan te raden om een sitemap aan je website toe te voegen. In de volgende gevallen is het extra belangrijk om een sitemap aan te maken:

Als je een grote website hebt

Als je een website hebt die erg groot is en veel pagina’s bevat, dan bestaat de kans dat niet alle pagina’s direct gecrawld worden door Google. Ook worden nieuwe en pagina’s die geüpdate zijn minder snel opgemerkt. Een sitemap geeft je de zekerheid dat Google weet welke pagina’s op jouw website belangrijk zijn.

Je hebt geen geoptimaliseerde linkstructuur

Kun je niet alle pagina’s op de site bereiken via interne links? Dan is de kans groot dat Google deze pagina’s nooit weet te vinden en dat ze dus ook niet geïndexeerd worden. Dit kun je voorkomen met een sitemap.

Je hebt geen externe links

Bevat jouw website geen links van andere websites? Dan is de kans groot dat webcrawlers niet heel erg snel bij jouw website terecht komen. De crawlers van Google sporen het web namelijk af via links; van pagina’s naar pagina’s en van websites naar websites. Het aanmelden van jouw sitemap bij Google zorgt ervoor dat je website eerder opvalt bij Google.

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:
DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
systematiseren voor een meer menselijke verbinding
5 manieren om te systematiseren voor een menselijkere verbinding

Systematiseren kan juist een menselijkere verbinding met (potentiële) klanten bevorderen. Mits je weet hoe je slim kunt systematiseren. In dit blogartikelen delen we 5 manieren om te systematiseren.

Hoe werkt een website overstapservice - van losse systemen naar een alles-in-1 website platform
Hoe werkt een website overstapservice?

Wanneer is het handig om te wisselen van websiteplatform? Hoe werkt een website overstapservice en wat komt er allemaal bij kijken? Waar moet je opletten?

Nieuwe mijlpaal voor het SYS Platform header
Een nieuwe mijlpaal voor het SYS platform

Per 1 januari 2024 neemt Erol Avci het bedrijf SYS Platform B.V. van Maarten en Vanessa over. Maarten en Vanessa blijven bij SYS werken, maar dan in een rol die zij leuker vinden. Erol heeft kennis, ervaring en een groot netwerk om SYS verder te laten groeien. Hij gaat investeren in het platform en het team aansturen, zodat alles nog beter aansluit op de behoefte van coaches en opleiders. Wat onder andere zal resulteren in nog meer nieuwe functionaliteiten! In dit bericht lees je wat dit voor jou als klant en/of partner betekent.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis checklist voor coaches en opleiders

De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders