Hoe bepaal je jouw USP's en hoe gebruik je deze in je marketing?

Hoe bepaal je jouw USP’s en hoe gebruik je deze in je marketing?

USP's of Unique Sellings Point vertellen iets over de unieke waarde van jou en je bedrijf. De kunst is om woorden te geven aan jouw sterke punten en deze te vertalen naar je website en je online marketing. In dit blog vind je handige tips!

Wat is het dat jouw bedrijf bijzonder maakt? Heb je geen idee? Dan wordt het tijd om je USP’s te bepalen en je te onderscheiden van de concurrentie. Maar wat is een USP precies? Hoe bepaal je wat een USP is voor jouw bedrijf? En hoe vertaal je dit naar je website? In dit blog leggen we het aan je uit.

Wat is een USP?

Een USP – Unique Selling Proposition – kun je zien als een waardepropositie die jou onderscheidt van vergelijkbare diensten en producten. Het zijn eigenschappen die jouw bedrijf uniek maken en je onderscheiden van de concurrentie.

Zo’n onderscheidende waardepropositie zorgt ervoor dat een consument jouw dienst of product boven die van de concurrent kiest. Blijkbaar ben jij de beste keuze! Maar wat maakt jouw bedrijf nu zo bijzonder?

Hoe bepaal je jouw USP?

Om een plekje op de markt te veroveren heb je als bedrijf USP’s nodig. Dit is dan ook gelijk de reden waarom USP’s gebruikt worden in reclame campagnes. Neem als voorbeeld bol.com:

Propositie: De winkel van ons allemaal
Points: Zondagbezorging, Binnen 2 uur bezorgd in Amsterdam, voor 23:50 besteld, morgen geleverd.

Binnen marketing is jouw Unique Selling Proposition erg belangrijk. Jouw waardepropositie wordt hier namelijk gecommuniceerd aan jouw doelgroep. USP’s worden op deze manier gebruikt als basis voor je marketingstrategie. Je kunt de USP’s melden op je website om jouw ideale klant te overtuigen van het feit dat jij de beste keuze bent.

Algemene USP’s

Denk goed na over wie jouw ideale klant is; welk probleem kun jij oplossen? Pas wel op voor USP’s die te algemeen zijn. Op veel websites zie je standaard termen terugkomen als ‘goede service’, ‘goede prijs/ kwaliteit verhouding’ en ‘goede bereikbaarheid.’ Dit zijn zelden eigenschappen die uniek zijn; de kans is groot dat jouw concurrent hetzelfde biedt. Daar komt bij dat een goede service vanzelfsprekend zou moeten zijn!

Soms heb je echter wel een standaard USP nodig. Neem als voorbeeld ‘gratis retourneren’. Alle webshops zullen dit op hun website hebben staan, dat maakt het geen unique selling point. Maar als jij het niet noemt, dan zullen klanten eerder kiezen om het product ergens anders te kopen. In een split second bepalen potentiële klanten namelijk of jouw webshop betrouwbaar is of niet.

Voorbeelden van USP's
Dit is een voorbeeld van het gebruik van een Unique Selling Point op een website.

Jouw eigen USP’s bepalen

Om de beste USP’s te bepalen voor jouw bedrijf moet je jezelf een aantal vragen stellen. De antwoorden op deze vragen vormen samen een lijst met voordelen van jouw product of dienst. Vervolgens schrap je in de lijst totdat je een aantal USP’s overhoudt.

  • Wat is uniek aan jouw bedrijf?
  • Wat is jouw toegevoegde waarde?
  • Wat zijn de voordelen van jouw bedrijf?
  • Op welke behoefte van de klant speel jij in?

Vermeld je USP’s op je homepage

Ga je voor een optimale conversie? Dan is het belangrijk dat je jouw USP’s vermeldt op de website. Je wilt immers dat wanneer iemand op jouw website terecht komt, dat er actie ondernomen wordt. Je kunt dit heel gemakkelijk doen door een tagline (ondertitel) te gebruiken, zoals bijvoorbeeld ‘De nummer 1 specialist in roze Nike hardloopschoenen voor vrouwen’. Door dit als USP op je website te gebruiken, vergroot je meteen de autoriteit van je website. Dit zorgt voor meer herkenning, betrouwbaarheid en uiteindelijk verkopen.

Voorbeelden van USP’s in je website

We hebben een aantal voorbeelden op een rij gezet van USP’s die je kunt verwerken op je website:

  • Wat is de levertijd van de producten die je levert?
  • Hoeveel ervaring heb je?
  • Met welke grote klanten werk je? Vermeld de namen of logo’s van deze klanten op je site, het draagt bij aan je autoriteit?
  • Hoeveel inschrijvers heb je op je mailinglijst
  • Hoeveel tevreden klanten heb je
  • Goede cijfers via een review tool, noem ze op je site
  • Heb je veel blogs op je site, vermeld de aantallen

Persoonlijke USP’s

Werk je als ZZP’er dan kies een klant voor jou. Het helpt wanneer je in woorden uit kunt drukken waarom een klant voor jou moet kiezen. Wat maakt jou uniek? Probeer in de bewoording echt jouw eigen woorden te vinden. Daar maak je al een groot verschil met een ander.

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
Omnidrones Opleidingsplatform met verificatiesysteem - SYS master klantverhaal
Drone opleidingsplatform met verificatiesysteem
Voor OmniDrones Academy, één van de grootste drone opleiders in Nederland, bouwden we een opleidingsplatform met verificatiesysteem. Deelnemers van een drone opleiding kunnen pas na verificatie het examen doen en een gecertificeerd drone vliegbewijs behalen. Een toffe uitdaging voor SYS wat nu doorgroeit tot een ...
systematiseren voor een meer menselijke verbinding
5 manieren om te systematiseren voor een menselijkere verbinding
Systematiseren kan juist een menselijkere verbinding met (potentiële) klanten bevorderen. Mits je weet hoe je slim kunt systematiseren. In dit blogartikelen delen we 5 manieren om te systematiseren.
Hoe werkt een website overstapservice - van losse systemen naar een alles-in-1 website platform
Hoe werkt een website overstapservice?
Wanneer is het handig om te wisselen van websiteplatform? Hoe werkt een website overstapservice en wat komt er allemaal bij kijken? Waar moet je opletten?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis checklist voor coaches en opleiders

De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders