Is het mogelijk om je website te veranderen of om te zetten zonder dat je daarbij bezoekers verliest? Bij het aanpassen van je website kan er veel mis gaan zonder dat je dit doorhebt. Toch kun je op een gegeven moment een andere weg in willen slaan met je website. Wat je absoluut niet wilt is een terugval in je bezoekers. Stel dat je 1000 bezoekers per dag hebt en dit valt 50% terug. Daar wordt niemand blij van. Wil je weten hoe je jouw website kunt veranderen zonder bezoekers te verliezen? In dit blog leggen we het aan je uit.
Het grootste gevaar: URL’s die veranderen
Niet iedere website verandering is ‘gevaarlijk’. Verander je de kleur van een button dan heeft dit geen enorme gevolgen. Het veranderen van een foto ook niet. Het grootste gevaar zit in URL’s die anders worden. Als je jouw website verandert, is de kans groot dat jouw URL’s ook veranderen.
Wanneer komt dit voor?
Een aantal voorbeelden:
- Je hebt besloten een andere domeinnaam te kiezen
- Je verandert de blogcategorieën op je website
- Je verandert random een URL van een blog of een salespage
- Je zet de site over naar een ander systeem en besluit alles opnieuw op te zetten
Verander je een URL, vertel het Google en je bezoeker
Het is belangrijk om aan de bezoekers en aan de zoekmachines te laten weten dat URL’s veranderd zijn. Doe je dit niet? Dan verpest je de autoriteit die jouw website opgebouwd heeft. Dit betekent dat je organische posities dalen, waardoor je minder bezoekers op je website krijgt. Met als gevolg: minder inschrijvingen, verkopen en omzet.
Wat gebeurt er als je dit niet doet
Stel je hebt de URL koeken.nl/koek-bakken en je verandert deze naar koeken.nl/koeken-bakken. Op het moment dat je dit verandert is URL 1 niet meer bereikbaar. Zou je nu naar deze link gaan dan krijg je een 404 error. Dat betekent dat de pagina niet bereikbaar is.
Komt een bezoeker via Google op dit pagina, dan krijgt hij/zij een foutmelding. Google denkt: ‘he, hier wordt geen waardevolle informatie geven wat maakt dat je uiteindelijk (niet direct) wegzakt in de Google ranking’. Het kan ook erg vervelend zijn wanneer je middenin in een lancering zit. Stel dat je de URL van je salespage aanpast zonder deze om te leiden dan komen alle bezoekers op een dode link of een 404 pagina.
En als laatste geldt: heb je backlinks naar jouw website die bijdragen aan de autoriteit van de site dan vervallen deze ook. Simpelweg doordat je de URL hebt gewijzigd.
De oplossing: redirect je oude pagina’s
Wil je geen bezoekers verliezen, dan is dit een stap die je zorgvuldig uit moet voeren; het redirecten van je oude pagina’s. Al je oude URL’s geef je een 301 redirect naar de nieuwe pagina. In feite zeg je tegen Google en tegen je bezoeker: ‘de URL stond op link 1 maar is verplaatst naar link 2’. Zo voorkom je dat er fouten ontstaan. Het zorgt ervoor dat de autoriteit zorgvuldig wordt doorgesluisd. Hiermee houd je de plek die je had in Google. Doe je dit niet, dan gaat dit ten koste van je website verkeer.
Als je de overstap maakt naar een nieuwe website, zorg er dan voor (als het mogelijk is) om een vergelijkbare URL structuur te behouden. Dit vermindert de kans op fouten.
Hoe voeg je een redirect toe?
In de meeste Content Management Systemen pas je eenvoudig zelf redirects toe. Kun je dit niet zelf vraag je websitebouwer om dit te regelen. Zet je een nieuwe site online. Lever de websitebouwer een Excelbestandje aan met daarin de nieuwe en de oude URL’s. Deze kunnen eenvoudig geïmporteerd worden.
Je website overzetten zonder bezoekers te verliezen; de conclusie
In dit blog heb je kunnen lezen hoe je jouw website kunt veranderen zonder dat dit ten koste gaat van je bezoekers. Kort samengevat zijn er een aantal punten die je moet doorlopen; je brengt de URL’s die gewijzigd zijn of worden in kaart en je zorgt dat ze goed worden omgeleid. Het doorlopen van al deze stappen zorgt ervoor dat jij je website kunt veranderen zonder bezoekers te verliezen.
Gerelateerde blogs
In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen: