Welke kleur geef je de buttons op je website? | SYS Platform

Welke kleur geef je de buttons op je website?

Hoe zorg je ervoor dat mensen op de buttons op je website klikken? Maakt het uit welke kleur je een button geeft en welke kleur is dan de beste kleur voor jouw website? We hebben een aantal richtlijnen voor je op een rij gezet.

Ben je bezig met de inrichting van je website en vraag jij je af welke kleur de buttons op de site moeten krijgen? Er is veel over te zeggen maar 1 ding geven we je alvast mee. Er is niet 1 kleur button die voor alle websites het beste werkt.

In de meeste gevallen worden buttons op een website zo ontworpen dat ze passen in de huisstijl van het bedrijf. Dus wanneer de huisstijlkleur groen is, dan zijn de call-to-action buttons ook vaak groen. Maar wat als je door gebruik te maken van een andere kleur meer kliks op je buttons zou krijgen? Voor welke kleur kun je dan het beste kiezen?

Wat is een Call To Action (CTA)?

Een Call To Action is eigenlijk een oproep tot actie (vrij vertaald in het Nederlands). Het kan een tekst zijn, een afbeelding of een button die kopers of potentiële klanten aanspoort tot het nemen van actie. Vaak bestaat de Call To Action uit een button met een tekst erop. Voorbeelden van mogelijke teksten zijn:

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief;
  • Download hier gratis je e-book;
  • Bekijk de video.
  • Schrijf je in voor de open dag;
  • Wordt vandaag nog lid voor maar €10 per maand;
  • Reserveer hier jouw tafel.

De term Call To Action wordt veel gebruikt in de marketingwereld en kan zowel online als offline gebruikt worden. In dit artikel richten we ons op het online gebruik van de Call To Action.

Welke kleur button op je website?

Oranje, groen of rode buttons

Dé kleur die je het meest ziet voor buttons is oranje. Wist je dat er zelfs een term voor is? BOB; Big Orange Button. Een oranje gekleurde button zou voor de meeste conversie zorgen, omdat deze enorm opvalt. Een rode button kan positief en negatief uitpakken. Aan de ene kant zorgt de kleur rood ervoor dat mensen stoppen, dit zou ervoor kunnen zorgen dat ze op de button klikken. Aan de andere kant kan de kleur rood ook als te agressief overkomen. Groen is een positieve kleur en staat voor ‘gaan’. Maar valt de kleur groen wel voldoende op?

Op internet zijn er een aantal artikelen te vinden waarin beschreven staat welke kleur het beste werkt, toch zijn deze artikelen niet altijd gebaseerd op gefundeerd onderzoek. In basis geldt dat het een kwestie is van testen, testen en testen. Je kunt dit doen door een A/B test uit te voeren. Maak voor deze test verschillende variaties aan van een pagina en geef de call-to-action button op iedere pagina een andere kleur. Je kunt dan na een bepaalde periode zien op welke kleur het meeste geklikt wordt.

Nu snappen we ook dat je niet direct met A/B tests aan de slag wilt of kunt. Daarom hebben we een aantal basistips voor je op een rij gezet die in alle gevallen van toepassing zijn.

Tip 1: Kies voor een contrasterende kleur

Wat voor kleur je ook kiest, zorg ervoor dat de kleur contrasterend is met de overige kleuren op jouw website. Wanneer je kiest voor een heldere kleur die afwijkt van de rest van de pagina, dan is de kans het grootst dat een bezoeker hierop klikt. De meest geschikte kleuren zijn oranje, rood, blauw en groen.

Oranje is veruit de meest favoriete kleur in Nederland. Daarna komt rood en groen is het minst favoriet. 20% van de Nederlandse websites maakt gebruik van een rode call-to-action button. Rood is een kleur die vaak bij de huisstijl past en kan prima werken. Alle kleuren hebben voordelen en nadelen.

Bij voorkeur geef je de belangrijkste buttons op de website niet de kleur van je huisstijl. Dit valt niet voldoende op.

Kleur button bepalen

Tip 2: Een kleur die opvalt

Kies altijd voor een kleur die opvalt en durf hierbij af te wijken van de huisstijl. Je kunt een button verder laten opvallen door hem groter te maken. Met een A/B test kun je testen of je gekozen hebt voor de juiste kleur. Na het uitvoeren van deze test weet je of je geen omzet of leads misloopt.

Tip 3: Zorg dat de button er uit ziet als een button

Webdesign gaat over herkenbaarheid. Zorg ervoor dat je button te herkennen is als een button. Ga niet zelf aan de slag met een afwijkend design voor je button. Je wilt ten koste van alles voorkomen dat je bezoeker moet nadenken over  Wist je bijvoorbeeld dat Google een Google Material Design Guide heeft opgesteld met richtlijnen voor het maken van button? Wanneer jij je aan deze richtlijnen houdt maakt het niet uit of je kiest voor een button met rechte of afgeronde hoeken.

Kies voor een website op het SYS Platform

Als je echt serieuze stappen wilt zetten met je website, dan is het belangrijk dat je kijkt naar de lange termijn en dat je kiest voor een goed systeem. Natuurlijk kun je kiezen voor de goedkoopste oplossing, maar dan loop je uiteindelijk toch aan tegen problemen, vooral als jouw bedrijf groeit. Met een website van SYS krijg je een website die voldoet aan de hedendaagse eisen. Je automatiseert je betalingen, biedt online cursussen aan en maakt je website grafisch naar wens. En dat allemaal in 1 systeem!

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
systematiseren voor een meer menselijke verbinding
5 manieren om te systematiseren voor een menselijkere verbinding

Systematiseren kan juist een menselijkere verbinding met (potentiële) klanten bevorderen. Mits je weet hoe je slim kunt systematiseren. In dit blogartikelen delen we 5 manieren om te systematiseren.

Hoe werkt een website overstapservice - van losse systemen naar een alles-in-1 website platform
Hoe werkt een website overstapservice?

Wanneer is het handig om te wisselen van websiteplatform? Hoe werkt een website overstapservice en wat komt er allemaal bij kijken? Waar moet je opletten?

Nieuwe mijlpaal voor het SYS Platform header
Een nieuwe mijlpaal voor het SYS platform

Per 1 januari 2024 neemt Erol Avci het bedrijf SYS Platform B.V. van Maarten en Vanessa over. Maarten en Vanessa blijven bij SYS werken, maar dan in een rol die zij leuker vinden. Erol heeft kennis, ervaring en een groot netwerk om SYS verder te laten groeien. Hij gaat investeren in het platform en het team aansturen, zodat alles nog beter aansluit op de behoefte van coaches en opleiders. Wat onder andere zal resulteren in nog meer nieuwe functionaliteiten! In dit bericht lees je wat dit voor jou als klant en/of partner betekent.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis checklist voor coaches en opleiders

De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders