Eerste online challenge organiseren: het stappenplan - SYS Platform

Eerste online challenge organiseren: het stappenplan

Een challenge is een mooie manier om publiek op te bouwen en je product te verkopen. Na het lezen van dit artikel / stappenplan weet je precies hoe jij je eerste online challenge kunt organiseren.
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren
    Een challenge is een laagdrempelige manier voor potentiële klanten om kennis met je te maken. Vaak geef je een week lang gratis tips en inzichten weg. 

    Een challenge is voor jou als ondernemer een mooie manier om meer leads en bereik te genereren voor je bedrijf. Plus aan het eind van de challenge kun je de deelnemers een aanbod doen, zodat je er ook daadwerkelijk klanten uit kunt halen. 

    Een goede online lancering opzetten bestaat uit vijf fases. In dit artikel duiken we in de voorbereidingsfase en leg ik je stap voor stap uit hoe je jouw eerste online challenge kunt lanceren.

    Wat is een challenge?

    Een challenge is een variant op een product lancering. Het doel is om een grote hype op te bouwen rondom het product wat je wilt gaan lanceren.

    Dit wordt gedaan door de week voor de product lancering, veel content en waarde weg te geven. Deelnemers kunnen gratis meedoen met deze week om zo een voorproefje te krijgen van het uiteindelijke product dat verkocht gaat worden. 

    Het doel van je challenge is om een product te gaan verkopen. Dit doe je tijdens het piekmoment, waar de hype en spanning het grootst is.

    Op dat moment bied je jouw product aan. Vaak met extra bonussen of een mooie korting. 

    Voorbereiding van de eerste online challenge

    Het opzetten van een eerste online challenge begint met een goed plan. Het feit dat je dit artikel leest betekent dat je al bezig bent met een goede voorbereiding. Dus complimenten aan jou!

    Bepaal vooraf welk probleem je oplost (product)

    Ondernemen is het oplossen van problemen in ruil voor geld.

    Het is belangrijk dat je voordat je de challenge start, al duidelijk hebt wat je wilt gaan verkopen. Zo kan je de challenge hier mooi op laten aansluiten. 

    Je hoeft het product nog niet af te hebben, als je maar een goed idee hebt van wat je wilt gaan verkopen.

    Bijvoorbeeld: Stel je wilt een online training gaan verkopen. Dan hoeft de online training nog niet af te zijn. Wat je wel moet weten is wanneer die af is (online gaat) en welk probleem de training oplost.

    Kies je doelgroep en onderwerp voor de eerste online challenge

    Hoe beter je in weet te spelen op het probleem van je potentiele klant, hoe beter de lancering zal lopen. Onderzoek de grootste problemen waar je doelgroep tegen aan loopt. Pak één van die problemen op en bouw hier een lancering om heen.

    Houd het klein! Deelnemers zullen maximaal 5-15 minuten per dag in jouw challenge investeren. Het moet dus echt bite-sized content zijn. Met simpele video’s of opdrachten. 

    Voorbeeld: De homepage Challenge

    Met SYS leren we ondernemers een Website met Resultaat op te bouwen. Hiervoor kijken we naar heel veel aspecten en pagina’s. Voor onze eerste challenge hebben we één onderwerp eruit gepakt: de homepagina. 

    Onze eerste challenge heette de Homepage Challenge. In 5 dagen tijd vertelde we je alles wat op een goede homepagina moet staan.

    promotie eerste online challenge
    Promotie voorbeeld van onze eerste challenge

    Bepaal de startdatum

    Wanneer je het onderwerp van je challenge helder hebt, is het een kwestie van een startdatum prikken. De ideale lengte voor een challenge is naar ons idee 4 à 5 dagen. Start bij voorbaat op een maandag. 

    Tip: Vermijd dat je (een deel) van je challenge op vakantie- of feestdagen valt. Deelnemers zijn dan namelijk met vrienden of familie, waardoor ze minder aandacht voor jouw challenge hebben.

    Plan de challenge ruim van te voren. Idealiter heb je vanaf het moment dat je inschrijfpagina online gaat nog 4-8 weken de tijd voor promotie.

    De inschrijfpagina online zetten

    Het belangrijkste doel van de voorbereidingsfase is: Het krijgen van zoveel mogelijk deelnemers voor de challenge.

    Zet daarom zo snel mogelijk een inschrijfpagina online. Op deze manier kun je beginnen met het gaan werven van deelnemers.

    Voor het opzetten van een inschrijfpagina heb je enkel de startdatum en het onderwerp nodig

    De inhoud van de challenge hoeft pas af te zijn op het moment dat hij start. Focus je nu op zoveel mogelijk inschrijvingen verzamelen! 

    Hoe moet je inschrijfpagina eruit zien?

    Tijdens de “Van bezoeker naar klant” Challenge van 2018 hebben we hier een uitgebreide test over gedaan. Vanessa en ik hebben elkaar toen uitgedaagd wie de inschrijfpagina kan maken met de hoogste conversie. 

    Zes weken lang hebben we een lange pagina (van Vanessa) tegen een korte inschrijfpagina (door mij gemaakt) getest. Helaas kan ik meedelen: Een lange inschrijfpagina werkt beter dan een korte inschrijfpagina.

    Hieronder vind je een screenshot van de best presterende challenge inschrijfpagina. Deze pagina is voor alle SYS-ers beschikbaar gesteld als Resultaat Pagina. En kun je met SYS dus in één klik importeren. Je hoeft alleen nog maar je eigen teksten en afbeeldingen erin te zetten.

    Een lange inschrijfpagina resulteert tot meer inschrijvingen

    Hoe meer tijd, hoe meer inschrijvingen

    Hoe sneller je de inschrijfpagina online hebt, hoe makkelijk je het jezelf maakt om inschrijvingen te verzamelen.

    Stel, je hebt een doel van 200 deelnemers. 

    • In 2 weken = 100 per week.
    • In 8 weken = 25 per week.

    Dat is een flink verschil. Hoge doel stellen zijn mooi, maar ze behalen is nog veel mooier.

    Je kunt nog zo’n mooie inhoud hebben, maar zonder inschrijvingen heb je daar uiteindelijk niets aan. Dus neem ruim de tijd om te verzamelen. Neem hier ongeveer 4 tot 8 weken de tijd voor.

    Meer inschrijvingen verzamelen

    Zodra je pagina online staat is het een kwestie van inschrijvingen verzamelen.
    Dit is de fase waar het meeste tijd in zitten. 

    Hoe meer deelnemers, hoe groter het resultaat van je lancering kan worden. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk inschrijvingen te verzamelen.

    Een ander voordeel is dat je de maillijst van je bedrijf hiermee flink kunt opbouwen. Deze maillijst is super waardevol (ook na de challenge).

    Manieren om meer inschrijvingen te krijgen:

    • Dagelijks posten op social media
    • Mensen actief benaderen en vragen of ze mee willen doen
    • Partners zoeken, die voor jouw challenge promoten
    • Prijzen weggeven (bijv met Upviral)
    • Facebook advertenties

    Social media

    Deel je challenge op social media. Een paar keer delen is hierbij niet goed genoeg. Je moet door gaan waar anderen zouden stoppen.

    In de “Van bezoeker naar klant challenge” postten we 3 tot 4 keer per week over onze challenge. Steeds met een andere invalshoek. Soms met een video en soms met een plaatje.

    Elke keer als we een post plaatsten, kwamen er weer een paar aanmeldingen bij. Hieronder een voorbeeld van een van de posts die we plaatsten. Met tientallen reacties en aanmeldingen eronder.

    Vraag deelnemers om hulp voor je eerste online challenge

    De eerste online challenge is het minst makkelijk. Als je die hebt overwonnen, dan kun je ook deelnemers van vorige edities om hulp vragen om je te helpen met promotie van de volgende editie.

    Een goede strategie is om je klanten om hulp te vragen om je challenge te delen. Bijvoorbeeld door te vragen of zij nog mensen kennen voor wie de challenge relevant is. Of dat ze een bericht willen delen op hun social media accounts.

    Ook aan de mensen die zich al hebben ingeschreven voor je eerste online challenge, kun je hulp vragen. 

    Zeker wanneer je cadeaus verloot (volgende punt) zullen mensen eerder bereid zijn om je te helpen. Dit heeft ons tientallen berichten en honderden inschrijvingen opgeleverd.

    Tientallen klanten, oud-deelnemers en deelnemers delen de challenge.

    Prijzen weggeven

    Je kunt mensen, die je helpen met promoten, ook belonen met prijzen. 

    Hierin kun je twee strategieën kiezen:

    1. Vooraf aangeven dat je prijzen gaat weggeven aan iedereen die deelt
    2. Mensen die delen belonen, zonder vooraf te zeggen.

    Wanneer je iets weggeeft als mensen het niet verwachten, dan overtref je hun verwachtingen weer. De kans is groter dat ze dan nog enthousiaster worden. Plus, je laat aan anderen zien dat delen beloond wordt. 

    Wat weg te geven?
    Zelf hebben we verschillende soorten cadeaus getest. Van een online training weggeven, tot live dagen, tot fysieke producten zoals een laptop.

    Fysieke producten werkt vanuit onze ervaring het allerbeste. Dit komt waarschijnlijk omdat het iets tastbaars is, wat mensen makkelijk op waarde kunnen inschatten. 

    Je kunt wel zeggen dat een live dag 750 euro waard is. Maar die laptop van 750 euro kunnen ze ook gewoon op CoolBlue of Bol.com zien met dat prijskaartje.

    Voorbeelden van fysieke producten die we SYS-ers tijdens challenge hebben weggeven:

    • Weekendje weg, met overnachting
    • Sauna dag / massages / ontspanningsdag
    • Asus ultrabook

    Mocht jij nog leuke suggesties / aanvullingen hebben, dan hoor ik ze graag in de comments!

    Voor het weggeven van prijzen kun je ook Upviral gebruiken. Met deze tool kun je deelnemers aansporen om je challenge op social media te delen. Degenen die de meeste nieuwe deelnemers aandragen, kun je zo met prijzen belonen.

    cadeaus weggeven voor online challenge
    Tijdens een van onze challenges gaven we een Asus laptop t.w.v €750 weg.

    Advertenties (bijv. Facebook)

    Een manier om flink meer deelnemers te krijgen is door te adverteren. Je betaalt dan voor elke nieuwe deelnemer. 

    Hiervoor is het super belangrijk dat je weet wat de kosten per inschrijving zijn. Die kunnen variëren van €0,60 tot €20,00 of zelfs nog meer. Dat maakt dus nog wel een flink verschil.

    Voor een eerste lancering raad ik je niet aan om te adverteren. Simpelweg omdat het de eerste keer allemaal nieuw is. Het voordeel wanneer je een eerste challenge hebt gedraaid, is dat je ook kan inschatten hoeveel winst je per deelnemer maakt.

    Voorbeeld: Stel, je geef een challenge en er doen 100 deelnemers mee. Aan het einde koopt 1 persoon een product van 500 euro.
    Bereken vervolgens je winst door je kosten (zoals zaalhuur of jouw uurloon) ervan te halen. Je winst per deelnemer ligt dan op 250 euro / 100 deelnemers = 2,50 euro. Voor de volgende lancering weet je dus dat je niet meer mag uitgeven dan 2,5 euro per inschrijving (anders maak je verlies).

    Weet je hoeveel je per deelnemer mag betalen? Dan kun je net zoveel adverteren tot het niet meer lukt om voor dat bedrag deelnemers te krijgen.

    Overigens; het hoeft niet per se erg te zijn als je verlies maakt op een lancering. Met een challenge bouw je namelijk ook een waardevolle maillijst op. Deze maillijst kan je ook na de lancering resultaat opleveren.

    Inschrijfpagina blijven verbeteren

    In de voorbereidingsfase is het belangrijk dat de conversie van je inschrijfpagina zo hoog mogelijk ligt.  

    Luister tijdens de promotie goed naar bezwaren die mensen geven om niet mee te doen. Probeer deze bezwaren te tackelen op je inschrijfpagina. Dit verhoogt de conversie van je inschrijfpagina enorm. Luister ook goed naar vragen die mensen stellen. Of punten die ze onduidelijk vinden.

    Voorbeeld van de Homepagina Challenge
    Mensen plaatsten reacties dat ze niet technisch waren. Dus dat de challenge niet geschikt is voor ze. Anderen stelden vragen of je zonder website ook kon deelnemen.

    Goede punten waar we zelf niet aan gedacht hebben. Die hebben we dus meteen toegevoegd op de inschrijfpagina.

    Je hebt geen website nodig om mee te kunnen doen met deze challenge.”

    En daaronder:

    Je hoeft niet technisch te zijn, we gaan alleen aan de slag met pen en papier” 

    Zo kun je continu je inschrijfpagina blijven verbeteren, zodat je de conversie verhoogt.

     

    Aftellen naar de start van de eerste online challenge!

    De startdatum komt in zicht. Als het goed is, dan heb je inmiddels een mooi aantal deelnemers verzameld.

    Je focus moet nu zitten op iedereen, die mee doet, in de start blokken krijgen. Misschien hebben zich een tijd terug ingeschreven, maar zijn het waarschijnlijk alweer vergeten.

    In dit stadium is het belangrijk om je deelnemers te informeren en activeren. Zorg dat ze op de hoogte zijn van de startdatum. En dat ze eigenlijk niet kunnen wachten tot de start.

    Stuur af en toe een mail met een update. Met bijvoorbeeld:

    • Hoelang tot de challenge start.
    • Waarom deelnemers de challenge echt moeten volgen / het waardevol wordt
    • Open bijvoorbeeld alvast een Facebook groep.
    • Vier feestjes bij de 100, 250, etc inschrijvingen.

    Probeer mensen mee te laten helpen om naar je doel te komen. Communiceer dit doel ook: “Nog maar 120 om het doel van 1000 te bereiken. Hoe gaaf zou dat zijn!”

    Wat ook goed werkt, is je enthousiasme in de strijd gooien. Vanessa en ik plaatsten onderstaande foto een paar dagen voor de start. Dit bericht is in de laatste dagen nog ontzettend vaak gedeeld.

    Enthousiasme voor eerste online challenge
    Je enthousiasme in de strijd gooien, helpt ontzettend goed om op te vallen.

    Focus op je deelnemers, niet op jezelf.
    Maak je deelnemers belangrijker dan jezelf. Let hierbij goed op communicatie.

    Dus niet: Ik wil graag starten met 1.000 deelnemers (vanuit jou).
    Maar: Hoe gaaf zou het zijn als we met z’n allen met 1.000 deelnemers er een groot feest van gaan maken? (Vanuit de klanten)

    Die laatste geeft al meteen een hele andere vibe / lading mee. Probeer in die stijl te communiceren. Het liefst wil je dat ze net zoals jij staan te springen om te gaan starten.

    Samenvatting

    Een eerste online challenge goed draaien begint bij een goede voorbereiding. Neem de tijd om goed te bedenken welk probleem je gaat oplossen en voor wie. Wanneer je het product helder hebt dat je wilt verkopen, kun je de challenge daar omheen ontwikkelen.

    Voordat je kunt starten met het opzetten van een online platform en daarmee jouw online challenge is een startdatum en onderwerp noodzakelijk. Zodra je die hebt, kun je een goede inschrijfpagina gaan opzetten. Het belangrijkste is dat je deze zo snel mogelijk online zet. Zodat je zoveel mogelijk deelnemers kunt verzamelen.

    In de week voor de lancering is het belangrijk om deelnemers vooral te motiveren en te activeren. Zodat ze staan te springen om met jouw gratis content en inzichten aan de slag te gaan. 

    Het aftellen is begonnen en het is tijd om naar de volgende fase te gaan. De challenge draaien!

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Vergelijkingen
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    Omnidrones Opleidingsplatform met verificatiesysteem - SYS master klantverhaal
    Drone opleidingsplatform met verificatiesysteem
    Voor OmniDrones Academy, één van de grootste drone opleiders in Nederland, bouwden we een opleidingsplatform met verificatiesysteem. Deelnemers van een drone opleiding kunnen pas na verificatie het examen doen en een gecertificeerd drone vliegbewijs behalen. Een toffe uitdaging voor SYS wat nu doorgroeit tot een ...
    systematiseren voor een meer menselijke verbinding
    5 manieren om te systematiseren voor een menselijkere verbinding
    Systematiseren kan juist een menselijkere verbinding met (potentiële) klanten bevorderen. Mits je weet hoe je slim kunt systematiseren. In dit blogartikelen delen we 5 manieren om te systematiseren.
    Hoe werkt een website overstapservice - van losse systemen naar een alles-in-1 website platform
    Hoe werkt een website overstapservice?
    Wanneer is het handig om te wisselen van websiteplatform? Hoe werkt een website overstapservice en wat komt er allemaal bij kijken? Waar moet je opletten?

    1 reactie op “Eerste online challenge organiseren: het stappenplan”

    1. O ja, de Homepage Challenge!!
      Zal ik nooit vergeten, Maarten en Vanessa.
      Verdubbeling van de bezoekersaantallen op mijn toenmalige website.
      En jullie nog van die puppies! Look at you now.
      Fijn om mijn websites bij jullie te hebben.
      Wie weet ga ik zelf nog eens een challenge houden. Tempting.
      Groetjes, Marianne

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis checklist voor coaches en opleiders

    De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

    SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders