Challenge organiseren: De challenge week

De tweede fase van het organiseren van een challenge is: de challenge week zelf. In deze fase geef je de inhoud van de challenge.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Challenge organiseren: De challenge week
    Add a header to begin generating the table of contents
    Een challenge organiseren bestaat uit vijf stappen. In deze serie wordt in elk artikel één stap behandeld. In dit artikel duiken we in de tweede fase: de challenge zelf.

    De vijf fases van het organiseren van een challenge zijn:  

    • Pre-launch
    • Challenge
    • Product lancering
    • After launch
    • Nabranders

    Doel van de challenge week

    Het doel van de challenge week is het opbouwen van een grote hype rondom jouw bedrijf. Dit doe je door zoveel mogelijk interactie te hebben met de deelnemers. Door jouw verhaal (met vallen en opstaan) te delen. 

    Wanneer iedereen aan het eind van de week laaiend enthousiast is, weet je dat je een goede challenge hebt gedraaid. In de volgende fase gaan we die hype omzetten in de lancering van je product. 

     

    Jezelf klaarstomen voor succes

    Nu begint het echte werk. Deze challenge week ga je al vooral veel inzichten delen met je deelnemers. Een week waar je volop gaan knallen.

    Belangrijk is dat je jezelf helemaal vrij speelt deze weekBereid je voor op lange dagen (en nachten). Dit is de fase waar de meeste energie in gaat zitten. Blok heel je week vrij. Stuur je zoon naar huiswerkbegeleiding. Laat iemand anders je huis even een schoonmaken.

    Zorg voor goed en gezond eten in huis. (Tijdens onze grootste lancering hebben we een kok gevraagd om maaltijden voor ons klaar te maken).

    Let’s dive in!

    Leveren van de content

    In de challenge week ga je de gratis content leveren die je beloofd hebt. 

    Ik raad je aan om vooral inzichten, voorbeelden en verhalen te delen. Het belangrijkste is dat je jouw deelnemers bewust maakt van het probleem waar ze tegen aan lopen. 

    Voorbeeld: Ondernemers die geen resultaat halen uit hun website.
    Probleem: Homepagina is onduidelijk waardoor bezoekers afhaken.

    Inzicht: Homepagina is een van de belangrijkste pagina’s. Als die niet goed staat haken bezoekers af. Wanneer je aan de slag gaat met je homepagina, zal je website meer resultaat op gaan leveren.

    In de video en de opdrachten geef je inzicht in het probleem, maar geef geen oplossingen. De oplossing komt uiteindelijk in je betaalde product.

    Homepage review challenge week
    Een opname uit een van onze challenge video's

    Content opnemen en klaarzetten voor de challenge week

    Het is sterk aan te raden om content te delen d.m.v. video’s. Via video kun je sneller een band opbouwen met je deelnemers. Er zijn twee manieren hoe je deze videos kunt delen:

    1. De video’s vooraf opnemen en klaarzetten.
    2. Op de dag zelf de video’s (live) opnemen en delen.

    Bij de eerste challenge raad ik aan de video’s vooraf op te nemen en klaar te zetten. Dit geeft je wat meer rust en zo kun je vooruit werken.

    Voordeel van de video’s op de dag zelf opnemen, is dat je makkelijker kan inspelen op wat er de vorige dag gebeurt is / waar mensen nog vragen over hebben.

    Je kunt de video’s ook live doen. Bijvoorbeeld via Facebook Live. Dan kun je nog beter inspelen op de vragen uit je publiek.

    Tip: Gun jezelf de tijd om beter te worden in het maken van video’s.
    Na elke video wordt je weer beter. Maar laat je niet tegen houden om de video’s online te zetten. 

    Ga jij voor het eerst een video maken? Vergeet dan niet dit blogartikel door te nemen.

    (Ik vind het ook verschrikkelijk om mijn eerste video’s terug te zien 🙈, maar ben er door de jaren heen wel veel beter in geworden.)

    Challenge week videos opnemen
    Onze woonkamer die omgebouwd was tot een "studio" waarin we de challenge video's opnamen

    Lengte van de video’s
    Houd de content kort en behapbaar. Streef naar maximaal 5-10 minuten per dag. Veel langer houden deelnemers de aandacht er niet bij. Zelf ben je non-stop bezig met de challenge. Dus het is goed om je in het hoofd van de deelnemers te verplaatsen. Die zijn druk met ondernemen, kinderen en hebben vaak geen tijd om lange video’s te kijken..

    Opdrachten
    Voor ons werkt het goed om elke dag ook een korte opdracht mee te geven. Dat kan een hele simpele vraag zijn, zoals: Wat zou je doen met 1.000 euro extra omzet per maand?

    Maak ook dit weer zo laagdrempelig mogelijk. Dan zul je zien dat je makkelijker reacties (en dus interacties) krijgt.

    Interactie met deelnemers

    Stuur aan om zoveel mogelijk reacties van de deelnemers te ontvangen. Laat deelnemers de antwoorden op de opdrachten in een Facebook groep plaatsen. Vragen, gedachten, laat ze alles posten.

    Zo weet je precies wat er speelt en waar je mooi op kunt inhaken. Bijvoorbeeld in de volgende video of in een extra live uitzending.

    Overdeliveren; persoonlijk alle reacties beantwoorden

    Je kunt nog een stap verder gaan door op elke reactie persoonlijk te reageren. Daarnaast een vervolgvraag te stellen en zo deelnemers echt verder te helpen. 

    De opdracht van onze eerste dag was bijvoorbeeld: Wat is resultaat voor jou? Wat wil je dat een bezoeker voor actie onderneemt op je website?

    Hieronder een stukje van de ingezonden antwoorden. Op elk antwoord reageerden we, soms tot wel 5-6 keer aan toe. 

    Het gaat er overigens niet om dat je alle vragen beantwoord. Maar meer dat je de deelnemers aan het denken zet. Dat je ze bewust maakt van de problemen waar ze tegen aan lopen. Focus vooral op het geven van inzichten.

    reageren tijdens challenge week
    Op elke vraag / reactie reageerde we persoonlijk. Soms wel 5-6 keer op en neer.

    Een leuke verrassing voor je deelnemers

    Bij de start van de challenge doet iedereen super gemotiveerd mee. Maar naarmate de challenge vordert, vallen er ook mensen af.

    Iets wat heel goed werkt, is een leuke verrassing. Plan deze halverwege je challenge. Dit is iets wat Vanessa en ik elke challenge proberen mee te nemen. Meestal in de vorm van een gast-interview. 

    Ongeveer op dag 2 vertellen we over de mystery guest. We geven wat hints en deelnemers mogen raden wie het is. 

    Op de dag zelf maken we de mystery guest bekend. Plus, we delen de details wanneer het live interview plaatsvindt.

    Zo hebben we een keer een online marketeer als gast gehad. Maar in andere challenge ook een fotograaf en een businesscoach.

    thuis online werken
    Probeer aan elke challenge een leuke verrassing toe te voegen. Bijvoorbeeld met een gast-interview

    Optioneel: mini verkoop tijdens de challenge week

    Probeer iets kleins te verkopen als het kan. Zelf houden wij altijd halverwege de challenge aan (op dag 3). Een korte actie, zodat mensen die klaar zijn om te kopen alvast iets kunnen kopen. 

    Voorbeeld van Homepage Challenge.
    In 2016 deden we volledige website reviews voor €100
    Alleen tijdens dag 3 van de challenge kun je de homepagina review kopen voor 27 euro.

    Het mooie hiervan is dat je meteen weet wie er echt actie neemt. Grote kans dat deze klanten uiteindelijk ook je hoofdproduct gaan kopen. Plus, je kunt de advertentiekosten (voor het krijgen van de leads) weer terug verdienen.

    Het is mooi om te hebben, maar staar jezelf er niet op blind. De eindpitch op de laatste dag is vele malen belangrijker.

    Video over het organiseren van een mini-lancering tijdens je challenge.

    Optioneel: Video in ochtend, live in avond

    Optioneel kun je ook elke avond nog een live uitzending doen. Het is weer een mooi interactie moment. En de deelnemers zien je weer een keer voorbij komen.

    In de live training kun je dan eerst een korte samenvatting geven. Om vervolgens de diepte in te duiken en vragen vanuit je publiek te beantwoorden.

    Een promotie afbeelding voor de extra live uitzending om 20.00 uur

    Voorbeeld: Onze dagindeling

    Elke dag kwam de video om 08:00 uur online. De video stond de dag ervoor dan klaar.

    Ochtend: Reageren op deelnemers
    Rond 08.30 uur worden we wakker. Meteen lopen we door alle ingezonden antwoorden. Op elk antwoord reageert een van ons twee persoonlijk. Plus stellen we een vervolgvraag.

    Middag: Voorbereiden live uitzending
    Rond 12:00 uur stappen we over op techniek instellen. Zoals de mini-lancering (vertellen we verderop meer over). Maar ook inschrijfpagina voor het webinar klaar zetten en dat soort dingen.

    Rond 16:00 uur gaan we de Live uitzending voorbereiden. Hierin nemen we alle vragen of punten die onduidelijk zijn in mee. Hier plaatsen we een promotie post voor. Plus, we sturen hier nog een mail over naar de deelnemers.

    Dan nog snel weer een reactie ronde doen, om vervolgens te gaan eten.

    Avond: Live uitzending en volgende dag opnemen
    Snel avond eten, voordat om 20.00 uur de live uitzending begint. Meestal duurt die 20 minuten en komt er veel interactie.

    Na de live uitzending switchen we naar het voorbereiden van de volgende dag. Hierin spelen we ook weer in op waar deelnemers in eerdere dagen tegen aan liepen. 

    Zo verzinnen we anekdotes en verhalen om punten goed over te laten komen bij deelnemers.

    Nachtwerk: Video opnemen en klaarzetten

    Rond 23 uur is de deadline qua voorbereiding. Dan moeten we beginnen met filmen, anders komt het niet op tijd af. Een paar takes moeten opnieuw en dan is de video af. 

    Rond 00:30 uur staat alles op video. Vanessa gaat naar bed. Terwijl ik de video upload, mails uitwerk, opdrachten klaar zet en alles inplan.

    Om 01:30 uur: Alles is ingesteld. Tijd om te gaan slapen!
    Over 7 uur begint het hele feestje weer opnieuw.. 
    🎉

    Tot laat in de nacht bezig met reageren en maken van de nieuwe video's voor de volgende dag.

    Naar de productlancering toewerken

    Uiteindelijk draait het in de challenge op het opbouwen van de hype voor de lancering. Heel de week werk je hier naar toe: het moment om de pitch te gaan doen.

    Als je challenge vijf dagen duurt, dan is het handig om de afsluiting op zondag te doen (in plaats van maandag). Zo heb je vrijdag en zaterdag ook nog twee rustdagen, zodat mensen de tijd hebben om je video’s te bekijken (en achterstand in te halen).

    In het volgende artikel leg ik je precies uit hoe je de product lancering het beste kunt aanvliegen. Voor nu is het belangrijk om te zorgen dat je tijdens de challenge continu verwijst naar de grote lancering en dat ze dat absoluut niet mogen missen.

     

    Samenvatting

    Stap 2 van een challenge organiseren, is de challenge week zelf. Het doel is om een grote hype op te bouwen rondom jouw bedrijf. Je wilt jouw inzichten met deelnemers delen door ze bewust te maken van hun problemen. 

    Aan het einde van de challenge biedt je jouw eindproduct aan als oplossing. Ik adviseer om content te delen d.m.v. video’s. Neem ze bij de eerste challenge van te voren op en zet de video’s klaar. 

    Probeer zoveel mogelijk te communiceren met de deelnemers. Zo weet je precies wat er speelt en waar je mooi op kunt inhaken

    Verder is het goed voor de motivatie van deelnemers om een leuke verrassing te geven. Zo hebben Vanessa en ik gastinterviews als verrassing gegeven. Als je aan het einde van de challenge week bent, dan is het tijd om jouw product te pitchen!

    Gerelateerde blogberichten

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    header humanistische bezoeker
    De humanistische bezoeker: langzaam en o.b.v. emotie

    Een humanistische bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. In dit artikel gaan we dieper in op de humanistische bezoeker. Daarnaast laten we met voorbeelden zien hoe jij jouw website inricht voor dit type bezoeker.

    header spontane bezoeker
    De spontane bezoeker: snel en op basis van emotie

    Een spontane bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker maakt snelle beslissingen op basis van emotie. In dit artikel leggen we uit hoe je spontane bezoekers herkent en hoe je dit implementeert op jouw website.

    header competitieve bezoeker
    De competitieve bezoeker: snel en op feiten gericht

    Een competitieve bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker beslist snel en op basis van feiten. In dit blog artikel leggen we alles uit over de competitieve bezoeker.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform