Challenge organiseren: de productlancering

Weken werk je toe naar dit moment. Het moment dat je het product daadwerkelijk gaat lanceren. In dit artikel duiken we in de strategieën die je het best kunt gebruiken om het maximale uit dit piekmoment te halen!
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Challenge organiseren: de productlancering
    Add a header to begin generating the table of contents
    Een challenge organiseren bestaat uit vijf stappen. In deze serie wordt in elk artikel één stap behandeld. In dit artikel duiken we in de derde fase: het piekmoment, oftewel de productlancering.

     

    De vijf fases van het organiseren van een challenge zijn:  

    • Pre-launch
    • Challenge
    • Piekmoment
    • After launch
    • Nabranders

    De productlancering zelf

    Doel van het piekmoment: Momentum omzetten in overtuigen van zoveel mogelijk mensen om je aanbod te kopen.

    De hele challenge heb je hier naar toegewerkt. Het piekmoment. Het moment waarop je jouw aanbod gaat lanceren.

    Het maakt niet uit of ze alle dagen hebben mee gedaan, of helemaal niet. Iedereen moet hier bij zijn. Je wilt zoveel mogelijk mensen vertellen over de oplossing die je gaat bieden.

    Pak groot uit en maak er echt een feest van. Zo schieten Vanessa en ik regelmatig confetti tijdens lanceringen. SYS member Nadine Melenhorst hangt letterlijk de slingers op tijdens haar productlancering.

    Kies de vorm van je productlancering

    Om het product daadwerkelijk te verkopen, zul je hier over moeten vertellen / moeten pitchen. Dit kan in verschillende vormen. Elke vorm heeft voordelen en nadelen.

    Kies een vorm die bij jou past en waar je jezelf prettig bij voelt. Het is ook mogelijk om meerdere vormen te combineren (al is dat wel meer werk).

    Kies een vorm waar jij je prettig bij voelt

    Productlancering in afsluitend webinar

    Een afsluitend webinar is de meest gekozen vorm. Voor een webinar moeten deelnemers zich vooraf aanmelden. Iedereen krijgt zijn eigen kijklink waarmee het webinar bekeken kan worden.

    Het voordeel van webinars is dat je kan zien hoeveel inschrijvingen je hebt. Grofweg kijken 35-50% van de inschrijvingen het webinar live . Dus je kunt goed inschatten hoeveel kijkers je gaat krijgen.

    Voor het geven van webinars gebruiken wij al sinds 2015 WebinarGeek. Dit vinden WebinarGeek het fijnste webinar-platform. Je hebt toegang tot mooie functionaliteiten en het platform is helemaal Nederlandstalig. Plus met SYS hebben we goede koppelingen met Webinargeek 😉 Lees hier mijn volledige review over WebinarGeek.

    Challenge live gaan - productlancering
    Het afsluitende webinar, met overal confetti op de grond

    Al een week lang heb je mensen inzichten gegeven. Als het goed is, zitten ze op het randje van hun stoel om echt met je product aan de slag te gaan (om zo hun probleem op te lossen).

    De grootste valkuil is om in het webinar nieuwe stof te gaan vertellen. Belangrijk is juist dat je het grote plaatje weer schetst. 

    1. Waar staan ze nu? (huidige situatie)
    2. Waar willen ze graag naar toe? (verlangen)
    3. Wat houdt ze tegen daar te komen? (obstakel)
    4. Hoe lost jouw nieuwe product dat probleem op? (product).

    Ondernemen is het oplossen van problemen in ruil voor geld. Als je hier op focust en deze 4 vragen behandelt in je webinar, dan zit je goed 😉

    challenge afsluiten productlancering
    Combinatie van WebinarGeek en Facebook Live tijdens onze lancering

    Voordelen:

    • In webinar kun je makkelijk inspelen op de vragen die er zijn.
    • Webinar roept wekt sneller ‘koop-emoties’ op.
    • Webinar geef je op vast tijdstip, mensen moeten er dus bij zijn.

    Nadelen:

    • Niet iedereen houdt van content via video’s kijken.
    • Webinar geef je op vast tijdstip. Zijn altijd mensen die niet kunnen.

    Facebook live uitzending

    De lancering doen via een Facebook live uitzending is vergelijkbaar met een webinar. Verschillen zijn dat mensen zich hier vooraf niet voor hoeven aan te melden. 

    Voordeel is dat je live video in de tijdlijn van mensen voorbij komt, waardoor mensen makkelijk een stukje mee kunnen pakken.

    Nadeel is dat kijkers op Facebook ook weer sneller zijn afgeleid en weg gaan. Bijvoorbeeld doordat ze andere notificaties krijgen.

    Vooraf opgenomen video (VSL)

    Een andere manier is door middel van een Video Sale Letter (VSL zoals ze dat in het Engels noemen). 

    Het is een simpele pagina met een video waarin je het product pitcht. Onder de video staat een koopknop waarmee klanten zich kunnen inschrijven.

    Simpel voorbeeld van een VSL pagina met verkoop video en een grote CTA eronder.

    Voordelen:

    •  Je kunt het vooraf opnemen en dus opnieuw doen als je niet tevreden bent.
    • Kunt alles daardoor ook uitgebreid testen en klaar zetten.
    • Mensen kunnen de video kijken wanneer ze willen.

    Nadelen:

    • Niet iedereen houdt van content via video’s kijken.

    Een verkooppagina

    En als laatste is er natuurlijk nog de vertrouwde verkooppagina. Een goede verkooppagina opzetten is niet makkelijk. Je moet namelijk alle bezwaren van mensen tackelen op één pagina.

    Zelf hebben wij 8 weken lang onze verkooppagina geoptimaliseerd. Om zo de zo hoog mogelijke conversie te krijgen. Dit is onze allerbeste verkoop pagina. Deze exacte pagina hebben we nu als Resultaat Pagina beschikbaar gesteld. 

     

    Simpel voorbeeld van een VSL pagina met verkoop video en een grote CTA eronder.

    Voordeel 

    • Een verkoop pagina kun je ook gebruiken na je challenge.
    • Kunnen kijken wanneer zelf willen.

    Nadeel 

    • Maken van een goede pagina kost veel tijd, als je geen gebruik maakt van een Resultaat Pagina.
    • Pagina minder emoties op, dan webinar
    • Kunnen niet direct vragen / bezwaren stellen (zoals in webinar). 
      Moet dus echt 100% zeker weten dat alle 
    • Webinar in groep, dus meer social pressure.
    • Prima bijwerken gedurende de challenge.

    Case study: van bezoeker naar klant

    Het is de 6e dag van de “Van bezoeker naar klant Challenge”. 

    Na bijna 100 uur per persoon gewerkt te hebben, komen we aan bij de laatste dag. De productlancering 🎉

    Vanessa en ik geven zondagavond om 20.00 uur het afsluitend webinar. In de ochtend hebben we nog maar 26 inschrijvingen. Plus de slides moeten nog gemaakt worden… 

    In een video van 10 minuten gaat bij ons bijna 2 uur voorbereiding zitten. Hoe gaan we dit ooit op tijd afkrijgen? Tegelijk heeft het geen zin om uren voor te bereiden als er maar 10 kijkers zijn.

    Focus op het bereik, niet de inhoud

    We besluiten het erop te wagen. We gaan volop de promotie van het afsluitende webinar zitten (en bereiden het webinar niet inhoudelijk voor). 

    Aan het eind van de dag hebben we 163 inschrijvingen! Uiteindelijk komen daar 101 live van opdagen. Een ongekend hoog opkomstpercentage. Het dak gaat er af.

    Over 20 minuten moeten we live, maar weten nog niet wat te zeggen.

    Uiteindelijk is het 20 minuten voordat we live moeten. Nog steeds geen idee wat te zeggen. We pakken een papiertje. Hierop schrijven we de vier grootste bezwaren die potentiële klanten hebben om met SYS aan de slag te gaan.

    Tijdens het webinar delen we helemaal geen nieuwe content. Maar lopen één voor één de grootste bezwaren af. Vervolgens gaan we hier op in en laten we zien hoe wij er naar kijken.

    Op deze manier overtuigen we onbewust de deelnemers. Met resultaat, want dit is de allereerste keer dat we tijdens het webinar al verkopen doen (en veel ook).

    Het piekmoment is daar. De champagne kan ontkurkt worden (al gaat dat niet helemaal goed, zie video)😂

    Voor je beeldvorming. We hebben beide lange dagen gedraaid en korte nachten geslapen. We zijn tijdens de gehele presentatie super slaapdronken, maar leven echt puur op adrenaline. 

    Overal lag (papieren) confetti en de champagne gaat daar vol overheen. Champagne door heel de kamer. Alles plakt, confetti is nat. De woonkamer is een grote bende. 

    Ontzettend voldaan zetten we het webinar uit. Ploffen op de bank en drinken met z’n tweeën de resterende champagne op. 

    Dit was de gaafste lancering. Ooit.

    succesvolle productlancering
    De after-match, overal confetti en champagne 😂

    Het verschil tussen een productlancering van 6,5k en 25k

    Tijdens de eerste twee lanceringen doen we nul verkopen tijdens de lancering.

    Het voelt ontzettend klote als je nul verkopen doet. Dat voelt zo onterecht. Juist omdat je zo je best hebt gedaan.

    Deze derde challenge is onze beste lancering. Voor het eerst draaien we tijdens het webinar al verkopen. We draaiden ongeveer 6.500 euro aan omzet.

    Veel ondernemers denken dat het na de lancering klaar is. Maar als je nu niet opgeeft, dan moet de grootste klapper nog gaan komen. Namelijk de volgende fase van de lancering: De after-launch.

    De after-launch zorgt er voor dat de omzet uit deze challenge uiteindelijk bijna op 25k komt te staan! Hoe je dat voor elkaar krijgt? Dat lees je in het volgende artikel!

    Samenvatting

    De derde fase van een challenge opzetten is het piekmoment. Het doel is om zoveel mogelijk mensen te overtuigen om jouw aanbod te kopen. 

    De beste manier om dit te doen is a.d.h.v. een afsluitend webinar. Let er op dat je tijdens dit webinar geen nieuwe stof gaat vertellen. Probeer vooral de bezwaren weg te nemen van de deelnemers door jouw aanbod als oplossing tentoon te stellen. 

    Andere mogelijkheden om jouw aanbod te presenteren zijn d.m.v.: Facebook live uitzendingen, vooraf opgenomen video’s of een verkooppagina. 

    Na de productlancering ben je nog niet klaar! Er volgt namelijk de after-launch. Speel je jouw kaarten juist? Dan kan je meer omzet uit de challenge halen. Daar in het volgende artikel meer over.

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    header humanistische bezoeker
    De humanistische bezoeker: langzaam en o.b.v. emotie

    Een humanistische bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. In dit artikel gaan we dieper in op de humanistische bezoeker. Daarnaast laten we met voorbeelden zien hoe jij jouw website inricht voor dit type bezoeker.

    header spontane bezoeker
    De spontane bezoeker: snel en op basis van emotie

    Een spontane bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker maakt snelle beslissingen op basis van emotie. In dit artikel leggen we uit hoe je spontane bezoekers herkent en hoe je dit implementeert op jouw website.

    header competitieve bezoeker
    De competitieve bezoeker: snel en op feiten gericht

    Een competitieve bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker beslist snel en op basis van feiten. In dit blog artikel leggen we alles uit over de competitieve bezoeker.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform