De 2 type websites die online ondernemers maken

Veel ondernemers denken dat ze veel bezoekers nodig hebben om klanten te krijgen via je website. Wat zij niet weten, is dat het ook anders kan. In deze blog laten we zien met welke type website je klanten krijgt met weinig bezoekers!
Veel ondernemers denken dat ze veel bezoekers nodig hebben om klanten te krijgen via je website. Wat zij niet weten, is dat het ook anders kan. In deze blog laten we zien met welke type website je klanten krijgt met weinig bezoekers!

Laat je website vóór jou werken

Bill Gates zegt heel mooi: ‘I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will find an easy way to do it.‘ Laat jouw website voor jou werken in plaats van andersom. Zorg ervoor dat je website taken uit handen neemt zodat jij meer tijd over voor andere dingen.

Onze website levert ons onder andere potentiële klanten op. Dat gaat helemaal automatisch en hoeven wij in principe niks voor te doen. Het enige wat we hoeven te doen is mensen naar de website sturen en de website regelt de rest.

I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will find an easy way to do it.

De twee type websites voor ondernemers

In onze optiek zijn er twee soorten websites voor ondernemers. Het eerste is een online visitekaartje en het tweede is een website met resultaat.

Het is belangrijk om voor jezelf om te weten wat voor type website jij op dit moment hebt, zodat je weet waar je staat. En weet welke stappen je kunt nemen om naar een website te gaan die klanten oplevert.

1. Online visitekaart

Een online visitekaartje kun je aan meerdere kenmerken herkennen. Hieronder noemen we er een paar.

Bekijk voor jezelf of jouw website in deze categorie valt. Als je bijvoorbeeld geen knoppen hebt waar mensen een volgende stap kunnen zetten, dan valt jouw website zeer waarschijnlijk in deze categorie. Of als je hele lange teksten hebt staan op, dan haken bezoekers af.

De belangrijkste indicator of jij een online visitekaart hebt is als je op dit moment merkt dat jij nog weinig of geen klanten krijgt via de website. Uiteindelijk levert een online visitekaart geen klanten op, maar kost meer tijd, geld en energie dan dat het wat oplevert.

Een voorbeeld van een online visitekaartje

Hieronder bespreken we kort een voorbeeld van een online visitekaart. We kennen de ondernemer van deze website niet, maar hebben zijn website als voorbeeld genomen. Onze kijk op zijn website uiteraard los staat van zijn expertise.

Een voorbeeld van een online visitekaart

Stel dat een bezoeker op deze website komt met als gedachte ‘ik heb een praktijk en dat gaat niet goed. Ik wil meer klanten en zoek er hulp bij’. Als eerste indruk zie je Bert op de foto met een telefoon in zijn hand. 

Wanneer je naar beneden scrolt staat er een stukje tekst over Bert. De tekst is best klein, waardoor het moeilijk te lezen is. Daarna is er nog wat meer informatie en eigenlijk komt er meteen contactformulier met “benieuwd geworden wat ik voor jou kan betekenen”. 

Als bezoeker zijnde heb ik nog niet een heel concreet idee waar het hij mij dan exact mee kan helpen. Er zijn nog bepaalde vragen die open blijven staan zoals:Kan Bert mij helpen? waar ik kan niet mee helpen? Wat is het resultaat wat ik bereik? Wat vinden andere personen van Bert?’ Doordat al die vragen niet beantwoord zijn is de kans groot dat je als bezoeker weg klikt. 

" Doordat er vragen onbeantwoord blijven klikt je bezoeker weg. "

Zoals je ziet de website van Bert visueel er mooi uit maar dat wil dus niet per se betekenen dat de website ook echt klanten oplevert of dat de bezoeker contact opneemt. 

2. Website met Resultaat

Aan de andere kant heb je dan een website met resultaat en dit is wat wij daaronder verstaan:

Een website met resultaat begeleidt de bezoeker en zorgt ervoor dat die actie neemt. Ook neemt het werk uit handen voor jou als ondernemer. Doordat je bijvoorbeeld dingen slim hebt geautomatiseerd kun je opschalen en meer mensen helpen.  

Deze type website levert meer geld op dan dat die kost en dat is één van de belangrijkste aspecten om te weten of jij op dit moment een website met resultaat hebt. Als je nu klanten krijgt via je website, dan heb je een website met resultaat. Een website met resultaat is meer dan een website en is jouw online platform naar groei en succes.

Een voorbeeld van een Website voor ondernemers mét Resultaat

Dit is de website van SYS member Bas van Pelt die we als voorbeeld nemen. Stel een bezoeker komt naar deze website toe met dezelfde vraag als bij Bert. ‘Ik heb een keuze praktijk en het loopt niet zo lekker. Ik zou graag wat meer klanten willen.’ 

Een voorbeeld van een Website met Resultaat

De eerste titel spreekt meteen aan wat de bezoeker graag wilt namelijk: meer cliënten. Daarnaast geeft de naam van de website weer in welke branche ondernemers kan helpen. De eerste foto staat Bas op het podium voor een grote groep, wat aangeeft dat hij expert is. 

Er kan een keuze maken voor een training of een 1 op 1 sessie, zodat de bezoeker de volgende stap zet. Onderin zie je wat andere ondernemers over Bas vertellen, wat vertrouwen geeft. Dit maakt de drempel voor bezoekers lager om contact op te nemen dan in het vorige voorbeeld.

Het resultaat: meer bezoekers zonder te adverteren

Het mooie van een website met resultaat is dat je niet hoeft te adverteren om bezoekers te krijgen. Bas adverteert niet, maar hij is wel aan de slag gegaan. We vinden het daarom een mooi voorbeeld dat. Je ziet het ook aan de cijfers die je hieronder ziet.

Hij heeft een website opgezet, een doelgroep gekozen en vervolgens is hij artikelen gaan schrijven om waarde te geven aan bezoekers. En je ziet de grafiek omhoog gaan: hij krijgt meer bezoekers zonder te adverteren. Hij is niet iemand die meteen met duizenden bezoekers begonnen is maar gestart is bij ongeveer nul en je ziet dat het effect heeft.

Resultaat van SYS member Bas met zijn Website met Resultaat

Welke type website heb jij?

We hebben je twee typen websites laten zien. En nu is de vraag aan jou: welke type website heb jij op dit moment? Heb je een visitekaartje of heb je een website met resultaat?

Het maakt niet uit welk antwoord je geeft. Als je weet wat voor type website je hebt, weet je waar je staat. Zo weet je ook welke stappen je kunt nemen om naar resultaat te gaan.

Laat hieronder in de reacties weten of jij een Online Visitekaart hebt of een Website met Resultaat!

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
Nieuw in SYS Strategie en support sessies, dashboard en funnels-3
Nieuw in SYS: Strategie en support sessies, dashboard en funnels

Continu zijn we bezig om het platform verder te verbeteren. Je kunt nu nog makkelijker om hulp vragen. Vanuit je SYS dashboard kun je jezelf aanmelden voor strategie en supportsessies. Ook kun je blauwdrukken downloaden en masterclasses bekijken om nog meer resultaat uit jouw website te halen. Daarnaast kun je handmatig omzet toevoegen en hebben we de funnel overzichten verbeterd.

Brenda van Wegen - Overstappen van een Wix website naar een alles in 1 platform -2
Overstappen van een Wix website naar een alles in 1 platform

Brenda van Wegen coacht ambitieuze vrouwen die verlangen naar meer energie, vitaliteit, zelfvertrouwen en gelukkig zijn. Twee jaar geleden maakte ze de overstap van een Wix website naar het SYS Platform. Met Wix had ze beperkte mogelijkheden en was niks geautomatiseerd. Ze ging op zoek naar betere ondersteuning en meer resultaat. Ze maakt nu veel meer meters met haar website, scoort hoger in Google en heeft tijd over om te focussen op belangrijke zaken.

Alles over adverteren op social media met Marlou Minten
Alles over adverteren op social media | Interview met Marlou Minten

In dit interview spreekt Maarten met Marlou Minten, marketing specialist van Your Marketing Minds met een focus op advertenties in Google, Facebook en Instagram. Wanneer start je met adverteren? Welk budget heb je nodig? Hoe kies je een marketingbureau? En wanneer mag je resultaat verwachten?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gratis checklist voor coaches en opleiders

De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches