Met welke cijfers kun je jouw website vooruitgang meten?

Zie jouw website als een spelletje. Automatiseer niet alles, maar krijg zelf ook grip op jouw data. In dit artikel leg ik uit op welke cijfers je moet focussen om te kijken of je vooruitgang aan het maken bent met jouw website.
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Kelly (Profit First professional) stelde ons de volgende vraag: “naar welke cijfers moet ik kijken om te zien of ik vooruitgang aan het maken ben?”. Door te focussen op de juiste cijfers kun je pas zien of je daadwerkelijk een website met resultaat hebt. Deze getallen worden ook wel key performance indicators genoemd (KPI). Voordat je zomaar alle cijfers gaat noteren is het van belang om voor jezelf vast te stellen wat resultaat voor jou betekent.

    Drie voorbeelden van meetbare cijfers (key performance indicators)

    Zoals gezegd is het belangrijk om helder te hebben wat voor jou resultaat betekent. Is dat een directe verkoop via de website of een kennismakingsgesprek? Als dat duidelijk is kun je verder. 

    Getal 1: Focus je niet alleen op jouw hoofdproduct

    Je hebt als coach of opleider waarschijnlijk een fantastisch 3 maanden traject (of iets vergelijkbaars) op jouw website staan. Het is dan veel relevanter om te focussen op het aantal aanvragen of salesgesprekken

    Als je een product of dienst hebt wat meer dan €500 kost zullen mensen minder snel een impulsieve aankoop doen. Een getal wat je dan beter kunt meten is dus het aantal kennismakingsgesprekken en salesgesprekken. 

    Getal 2: Kijk naar de omzet uit jouw website

    Je kunt de omzet noteren die je uit je website haalt. Dit kunnen de losse 1-op-1 sessies zijn die geboekt worden of de gekochte 3 maanden trajecten. Je ziet dan hoeveel euro’s de website oplevert en of dat meer is dan de gemaakte kosten. 

    In het dashboard van SYS Platform hebben wij dit overzichtelijk voor jou gemaakt. Wanneer je inlogt zie je meteen hoeveel leads je hebt, hoeveel klanten en je ziet het aantal omzet. Dit getal is altijd actueel en zie je meteen op je scherm. 

    Extra: wij motiveren jou om verschillende mijlpalen te behalen. Dat doen we volgens het gamification principeWanneer je een SYS Master mijlpaal bereikt hebt verschijnt er confetti in beeld en kun je een verrassing verwachten. Hoe tof is dat?

    Zo ziet het SYS Platform dashboard eruit: je vindt er meerdere KPI's

    Getal 3: Noteer de conversiepercentages

    Het aantal website bezoekers zegt niet zoveel: je kunt honderden bezoekers hebben, maar weinig klanten en dus geen resultaat behalen via de website. Het is veel interessanter om te weten hoeveel mensen op jouw website terechtkomen en de volgende stap nemen. Kortom, hoeveel procent van de bezoekers wordt daadwerkelijk klant?

    Het resultaat via jouw website inzichtelijk maken met cijfers

    Niet al deze getallen kun je automatisch laten berekenen. Het conversiepercentage en het aantal afspraken zie je bijvoorbeeld niet in het dashboard. Je kunt hier een dashboard voor laten bouwen, maar wij raden je aan om de getallen handmatig te noteren. Bijvoorbeeld via een Excelsheet. 

    Je kunt heel eenvoudig via een Excelsheet de getallen invoeren en bijhouden

    Behoud gevoel met jouw data

    Onze softwaremanager heeft dit ook als advies meegegeven: probeer niet alles te automatiseren, maar log regelmatig in de systemen en bekijk hoe het ervoor staat. Elke week bekijken wij de data en noteren wij in een excelsheet de resultaten. Je ziet dan de pieken en dalen en behoudt het gevoel met de data. De KPI’s op deze manier bijhouden is heel simpel en je gaat het dan zien als een spelletje. 

    Bonus tip: bekijk niet 1x per jaar hoe het ervoor staat met jouw website, maar doe dit op vaste momenten. Je kunt het per kwartaal doen (dat zijn 4 momenten), per maand of week. Wij noteren de data wekelijks. Elk SYS teamlid heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en bijbehorende KPI’s. Hiermee kan iedereen zien hoe het gaat en of er vooruitgang is. Je wordt uitgedaagd om je doelen te behalen en raakt extra gemotiveerd!

    Laat je inspireren door SYS-ers

    Heb je een vraag die je beantwoord wilt zien in onze volgende video? Laat het ons weten!

    Wil je op de hoogte blijven en meteen een melding ontvangen wanneer een nieuwe video online staat? Abonneer op ons Youtube kanaal!

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Vergelijkingen
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    Wanneer starten met e-mailmarketing
    Wanneer starten met e-mailmarketing

    Wanneer starten met e-mailmarketing? E-mailmarketing is een van de manieren om klanten te krijgen. Via een maillijst kun je websitebezoekers snel bereiken. In dit artikel lees je hoe je kunt starten met e-mailmarketing en wat je nodig hebt om een maillijst op te bouwen.

    Pim Janszen - Hoe presenteer je jezelf online
    Hoe presenteer je jezelf online? Interview met Pim Janszen

    Hoe presenteer je jezelf online? In dit interview deelt Pim Janszen welke vaardigheden je allemaal nodig hebt en vertelt hij hoe hij ondernemers helpt effectief spreken.

    Hoe neem je afscheid van je website bouwer?
    Hoe neem je afscheid van je website bouwer?

    Wanneer is het tijd om afscheid te nemen van je website bouwer? En hoe neem je afscheid van je website bouwer? Dat leggen we uit in dit artikel!

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Gratis checklist voor coaches en opleiders

    De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches