Wat is gamification en waar gebruik je het voor?

Je hoort er steeds vaker over: bedrijven die werken met het gamification principe. En tegenwoordig zie je ook dat online ondernemers hier steeds meer gebruik van maken om klanten beter te helpen. Maar wat houdt gamification nou eigenlijk in? Wij leggen het je uit in dit artikel!

Wat is gamification?

Gamification is een psychologische methode om mensen te motiveren. Hierbij worden er elementen gebruik die je terugvindt in videogames. Het staat niet gelijk aan een beloningssysteem of een videospel dat je weleens speelt. Hoewel het doel van gamification op de werkvloer bijvoorbeeld is om de KPI’s te halen, werkt dit principe alleen als het hoofddoel motiveren is. Het spel moet duidelijk, makkelijk en toepasbaar zijn.

In het dagelijkse leven zal je ongetwijfeld in aanmerking gekomen zijn met gamification:

  • Het sparen van verschillende zegels voor bijvoorbeeld een nieuw pannenset. Als je bijvoorbeeld voor €15 boodschappen doet bij de AH, dan krijg je een zegel voor een pannenset met 50% korting. De kans dat je echt een pannenset nodig hebt is klein, maar toch is de kans groot dat je snel een extra product koopt als je eindbedrag op €14 euro is.
  • ANWB maakt ook gebruik van gamification. D.m.v. een app meten ze hoe veilig jouw rijstijl. Als je veilig rijdt, dan wordt je beloond met 30% korting op jouw autoverzekering. Er zijn duidelijke regels hoe de rijstijl wordt berekend en wanneer je recht hebt op de korting.

In beide gevallen is er sprake van een beloning met duidelijke (spel)regels.

voorbeeld gamification ANWB
De ANWB draagt bij aan veiliger rijgedrag d.m.v. gamification.

De kenmerken van gamification

Om te spreken van gamification moet de methode aan een aantal kenmerken voldoen.

Uitdaging

Er moet sprake zijn van een gezonde uitdaging waarbij het doel niet te makkelijk als te moeilijk is. Houd daarom rekening met jouw doelgroep. Een spaaractie van de AH zou bijvoorbeeld niet werken als je 50 zegels moet verzamelen. De uitdaging is dan te groot en lijkt onhaalbaar. Het gevolg: er zullen minder klanten meedoen aan deze actie.

Motivatie

Natuurlijk kan een doel niet zonder een gezonde portie motivatie. De meningen op het internet zijn verdeeld. De ene zegt dat alleen intrinsieke motivatie werkt en de ander extrinsieke motivatie. Naar onze mening is het noodzakelijk om een combinatie van beide te gebruiken.

Intrinsieke motivatie is bijvoorbeeld een trots gevoel krijgen (doordat je een bepaalde doelstelling behaald). Extrinsieke motivatie kan bijvoorbeeld een prijs zijn die je wint. Zoals een korting op een product of toegang krijgen tot een nieuw aanbod. 

Beloning

De beloning is het daadwerkelijke doel dat je bereikt. Speel je bijvoorbeeld Super Mario, dan is het doel om de prinses te redden en het spel uit te spelen. Je wordt de held van het verhaal.

Laten we dit vertalen naar potentiële klanten. Stel, je maakt een actieplan voor je klanten om binnen 4 weken 10 kilo af te vallen. Dan is de uiteindelijke beloning voor de klant dat ze 10 kilo afvallen.

Let er op dat een beloning aansluit op de wensen van je doelgroep. 

De populaire Super Mario spellen hebben als doel om de prinses te redden en beloond te worden als held

De invloed van gamification op conversie

Je kan gamification inzetten om je conversie te verhogen. Een tijdje terug hebben wij een gratis challenge gehouden met een deelactie. Iedereen die zich inschreef, kon de challenge met anderen delen. Bij elke 50 deelnemers zouden we een module van een online training gratis weggeven. Bij 500 deelnemers zou iedereen de volledige training gratis krijgen.

In bovenstaande situatie zie je dat de basis ingrediënten terug te vinden zijn:

  • Uitdaging: met z’n allen zoveel mogelijk de challenge delen en zorgen voor meer inschrijving.
  • Motivatie: een gratis waardevolle online training kunnen krijgen door alleen maar een challenge te delen en een samenwerkingsgevoel.
  • Beloning: toegang krijgen tot de online training.

Hoe pas je gamification toe?

Er zijn verschillende manieren om het game element te verwerken. We hebben er 5 stappen van gemaakt die je hopelijk op weg helpt met het implementeren van gamification.

Stap 1: Kies het gedrag dat je wilt stimuleren

Bepaal van te voren welk gedrag je graag wilt stimuleren. Zorg ervoor dat dit aantrekkelijk is voor je doelgroep en realistisch. Het zal bijvoorbeeld niet zo snel voorkomen dat bezoekers 5 producten aanschaffen in 1 keer.

Maak het ook niet te ingewikkeld. Het “spel” moet duidelijk zijn en makkelijk te begrijpen.

Stap 2: Zorg voor entertainment

Een spel hoort leuk te zijn, dus maak het ook leuk. Verzin een leuke verhaallijn, maak er een mooie uitlegvideo van. Zorg dat de aankleding het voor een bezoeker aantrekkelijk maakt. 

Stap 3: Duidelijke richtlijnen en spelregels

Een spel gaat hand in hand samen met duidelijke spelregels. Compliceer deze regels niet en zorg dat het duidelijk is voor een bezoeker. Snap een bezoeker de spelregels niet, dan faalt de gamification methode.

Vergeet natuurlijk niet de beloning erbij te vermelden. Een beloning moet meerwaarde aanbieden en aansluiten op de wensen van jouw doelgroep.

Stap 4: Tussenstanden en evaluatie

Houd de deelnemers regelmatig op de hoogte. Hoever zijn ze met het behalen van een doel en wat is er nog nodig. Bij het verzamelen van zegels bij de AH zie je precies hoeveel zegels je nog nodig hebt. Eigenlijk wil je dit principe ook voor je bezoekers gebruiken.

Daarnaast is er ook ruimte om feedback te verwerken. Laat je doelgroep vooral meedenken en kijk of er goede feedbackpunten zijn die je kan verwerken. Misschien is de beloning niet goed genoeg of moet er een regel toegevoegd worden, zodat iedereen een eerlijke kans heeft.

Stap 5: Einduitslag

Natuurlijk moet je de einduitslag goed vieren met je doelgroep. Schrijf bijvoorbeeld een leuke mail met je bevindingen en het resultaat. 

Optioneel: het kan leuk zijn om een troostprijs te geven aan overige (Bijvoorbeeld een kleine korting op een bepaald product).

Conclusie

Gamification is dus een psychologische methode om mensen te motiveren. Hierbij worden videogames elementen gebruikt. Deze methode bestaat uit 3 kenmerken: uitdaging, motivatie en beloning. Als ondernemer kan het implementeren van gamification een positief effect hebben op je conversie.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform