Welke aanmeldpagina werkt beter: lange of korte aanmeldpagina?

Voor onze challenge van bezoeker naar klant hadden we een aanmeldpagina nodig. Maarten en ik waren het niet met elkaar eens hoe die ingedeeld moest worden. Dus werd het een battle tussen onze pagina’s!

De helft van de bezoekers worden automatisch gestuurd naar Maartens pagina en de andere helft naar die van mij. We hebben gevraagd op Facebook welke pagina zij denken dat gaat winnen: team Vanessa of team Maarten. 25 stemmen voor Maarten en maar 16 voor team Vanessa.

Aanmeldpagina van Maarten

Maarten wilde een hele korte pagina maken, waar je meteen kunt inschrijven. Zonder al te veel na te denken. Hij heeft de essentiële informatie op de pagina geplaatst en het formulier om aan te melden.

Aanmeldpagina van Vanessa

Ik had het idee dat niet elke bezoeker snel beslist. Sommige bezoekers willen graag meer informatie voordat ze zich inschrijven voor een challenge. 

Zeker bezoekers die ons nog niet kennen en vertrouwen, denk ik dat zij willen weten wie wij zijn en wat ons expert maakt. Dit heb ik gedaan door testimonials van vorige challenges te plaatsen.

De eerste resultaten: Maarten staat aan kop

Een paar dagen nadat de battle was begonnen bekeken we de resultaten. Maarten staat aan kop! Met een conversie van 24,4% en de lange pagina had een conversie van 16,1%. Dat betekent dat 24 van de 100 bezoekers zich inschrijven bij de pagina van Maarten.

Hoe komt dat?

De eerste dag hebben we onze challenge eerst gedeeld naar onze maillijst. Dit zijn ondernemers die ons al een tijd volgen en ons al vertrouwen. In de e-mail hebben we uitgelegd wat de challenge en het resultaat is. Hierdoor hebben deze bezoekers niet veel informatie nodig om zich in te schrijven.

De challenge wordt aangeraden door vrienden

Een weekend later zijn de resultaten anders. Op dit moment wordt de challenge gedeeld op Facebook door andere ondernemers. Zij raden hun netwerk en collega ondernemers aan om mee te doen. Dit zijn mensen die ons nog niet echt kennen, maar wellicht al eerder van ons hebben gehoord.

De stand

De stand is op dit moment gelijkspel! Beiden pagina’s hebben een conversie tussen de 30 en 35%.  Het resultaat is gestegen. Dat komt doordat er bij het eerste resultaat nog erg weinig bezoekers waren. Wat maakt dat het resultaat nog ‘toevallig’ kan zijn.

En de winnaar is...

We zijn bijna twee weken aan het testen wanneer duidelijk wordt dat er een winnaar is.  En dat is… de lange pagina van Vanessa! Met een conversie van 39%, wat betekent dat 39 van de 100 bezoekers die op de pagina komen zich inschrijven. Als je je dan bedenkt dat gemiddelde aanmeldpagina een conversie 10% heeft!

Een klein verschil?

Maartens korte pagina haalde een conversie van 30%, wat ook erg goed is. Nu denk je wellicht. “Dat is een erg klein verschil, die 30 en 39 procent.” In procenten is het verschil inderdaad niet groot, maar niet als je nagaat dat je potentiële klanten laat liggen. Stel je eens voor dat er 100 mensen voor je staan, zou je dan 9 potentiële klanten negeren? Wat als het geen 100 bezoekers zijn, maar 1000? Dat zou zonde zijn! Elke verbetering op je pagina resulteert in meer (potentiële) klanten.

Elke verbetering op je pagina resulteert in meer klanten.

De conclusie van de battle

De battle begon met Maartens voorsprong, vervolgens een gelijkspel en uiteindelijk wint de lange pagina van Vanessa. Maar hoe komt dit?

Naarmate we meer de challenge promoten schrijven zich meer ondernemers in die we nog niet kennen. Hier is de lange pagina beter gaan werken. Dit komt doordat de bezoekers meer vragen in gedachte hadden en deze beantwoord willen hebben op de pagina. Het is dus ontzettend belangrijk om na te gaan welke gedachtes de bezoekers hebben wanneer ze op je pagina terecht komen!

5 gedachtes op “Welke aanmeldpagina werkt beter: lange of korte aanmeldpagina?”

  1. Yes, klopte mijn idee toch! Ik heb mezelf ook opgegeven via de website van Vanessa en gaf nadien ook aan in de facebookgroep dat ik het idee had dat die van haar het beste zou werken. En waarop ik het gebaseerd had? Niet echt specifiek iets. Ja toch wel; mijn buikgevoel zei dat die van Vanessa meer zou aanspreken. You go Vanessa! Sorry Maarten 😉 Succes met de challenge toppertjes!

  2. tof! Bij mij gaf het filmpje de doorslag. Ik kijk 100x liever een filmpje over iets dan dat ik een tekst moet lezen. Filmpjes doen het gewoon denk ik.

    1. Vanessa Carreiro

      Wat cool om te horen Iris! Ik had heel even het filmpje weggehaald omdat maar ongeveer 10% erop klikte. Maar leuk om te horen dat het werkt 🙂

  3. Voor mij geen verrassing. Uit wetenschappelijk onderzoek is al langer gebleken dat langere salespagina’s beter converteren. Geïnteresseerde mensen lezen wél en als je meer plaats hebt / neemt kun je inderdaad dieper ingaan op bezwaren, meer testimonials weergeven en beter de pijn en het resultaat benoemen.
    Niettemin: proficiat beiden met de goede resultaten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *