Hoe kan je een domeinnaam registreren?

Het kiezen van een goede domeinnaam is essentieel voor je website. Een internetadres moet klanten aanspreken en gemakkelijk te onthouden zijn. Daarnaast draagt een goede domeinnaam bij aan een betere vindbaarheid in de online zoekmachines.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Domeinnaam registreren

    Bij het starten van een bedrijf hoort ook een website. Het is voor klanten een eerste kennismaking met je onderneming en voor jou een manier om mooie resultaten te boeken. Een domeinnaam is een uniek internetadres dat door jou wordt vastgelegd en vertelt iets over je bedrijf en het vakgebied waarin je actief bent. 

    Het registreren van een domeinnaam is nodig voor het bouwen van een website. Waar let je op bij je keuze voor een domeinnaam en hoe weet je dat het gekozen internetadres nog vrij is? En wat doe je als een domeinnaam al bezet is?

    Een goede domeinnaam kiezen - Hoe doe je dat?

    Het kiezen van een goede domeinnaam is essentieel voor je website. Een internetadres moet klanten aanspreken en gemakkelijk te onthouden zijn. Daarnaast draagt een goede domeinnaam bij aan een betere vindbaarheid in de zoekmachines.

    Extensies voor een domeinnaam

    Verder moet je ook nadenken over de extensie. Een website die eindigt op .nl, .be of .com geniet de voorkeur. Behalve alleen één domeinnaam registreren kan je ook meerdere domeinnamen kiezen en pas later je definitieve beslissing maken. Lees meer over het kiezen van een goede domeinnaam.

    Tip: meerdere domeinnamen registreren

    Je kunt het je concurrentie lastiger maken door meerdere domeinnamen te registeren. Elke domeinnaam die jij registreert, kunnen zij niet meer gebruiken. Denise heeft bijvoorbeeld vrijwel alle domeinnamen gekocht waarin de woorden ‘lichaamstaal’ of ‘bodylanguage’ zijn verwerkt. Dit zijn zo’n 50 stuks in totaal. Ook Nadine heeft de 10 belangrijkste ‘Nine Star Ki’ domeinnamen gekocht. 

    Kan jij wel wat inspiratie gebruiken voor goede domeinnamen? Check dan deze tool die domeinnamen genereert.

    Hoe kan je een domeinnaam checken?

    Heb je een briljant idee voor een domeinnaam? Check via het onderstaande formulier of jouw domeinnaam nog beschikbaar is. Binnen 1 minuut heb je de beschikbaarheid van een domeinnaam gecontroleerd en vastgelegd. Je bent niet verplicht om er ook hosting bij te kopen. 

    Heb je elders je domeinnaam geregistreerd, maar ben je niet tevreden en wil je overstappen naar een andere aanbieder? Bij SYS Platform is alles onder één dak geregeld: domeinnaam, hosting en e-mailadressen. Wij helpen je daarom graag je domeinnaam verhuizen naar SYS.

    • Bepaal wat je maximaal wilt betalen voor de domeinnaam.
    • Je kunt gebruik maken van speciale tussenpersonen (brokers) die voor jou de domeinnaam proberen te kopen. Het spreekt voor zich dat deze brokers daar wel een commissie voor zullen vragen.
    • Laat een vriend contact opnemen in plaats van dat je dit zelf doet.

    Goede domeinnaam gevonden? Registreren!

    Het is belangrijk om een beschikbare domeinnaam zo snel mogelijk te registreren. Ik zie regelmatig dat mensen via social media feedback vragen op wat anderen van hun gekozen domeinnaam vinden. 

    Ze hebben veel tijd in gestoken in het bedenken van een geschikte domeinnaam, maar komen er tot hun schrik achter dat iemand anders alsnog de bedachte domeinnaam voor hun neus heeft weggekaapt. Daarom vind ik het belangrijk om je domeinnaam eerst vast te leggen alvorens je hem deelt op social media.

    registreer je domeinnaam
    Bedenk goed of je zo een vraag openbaar wilt stellen

    Domeinnaam bezet, wat nu?

    Maar wat als een domeinnaam al bezet is? Dan moet je op zoek naar een andere domeinnaam of een poging wagen om de huidige eigenaar over te halen de domeinnaam aan jou te verkopen. Dit geeft je echter niet de garantie dat een domeinnaam daadwerkelijk aan jou wordt verkocht. 

    Bij een ‘inactieve’ domeinnaam heb je een betere kans van slagen. Naast een domeinnaam kopen, is het ook een overweging waard om er een andere extensie achter te zetten, bijvoorbeeld .com. Is dit niet wat je wilt? Bedenk dan een andere sterke naam voor je website.

    Kies voor het Website Succesplan

    Het runnen van een succesvol bedrijf wordt medebepaald door een domeinnaam die je kiest. Want natuurlijk wil je een website die aansluit op datgene waar je doelgroep online naar zoekt. Wil jij je idee voor een nieuwe website direct concreet maken? Plan een Website Succesplan met SYS

    Tientallen ondernemers zijn je daarin voorgegaan en hebben ontdekt dat online succes meetbaar is. Een goede domeinnaam is daar een belangrijk onderdeel van. Na een gesprek met SYS wordt veel duidelijk en kies je voor voorspelbare, schaalbare en gesystematiseerde groei.

    Gerelateerde informatie

    Op onze website vind je meerdere artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen?

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    header humanistische bezoeker
    De humanistische bezoeker: langzaam en o.b.v. emotie

    Een humanistische bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. In dit artikel gaan we dieper in op de humanistische bezoeker. Daarnaast laten we met voorbeelden zien hoe jij jouw website inricht voor dit type bezoeker.

    header spontane bezoeker
    De spontane bezoeker: snel en op basis van emotie

    Een spontane bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker maakt snelle beslissingen op basis van emotie. In dit artikel leggen we uit hoe je spontane bezoekers herkent en hoe je dit implementeert op jouw website.

    header competitieve bezoeker
    De competitieve bezoeker: snel en op feiten gericht

    Een competitieve bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker beslist snel en op basis van feiten. In dit blog artikel leggen we alles uit over de competitieve bezoeker.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform