Een spontane bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit wetenschappelijke model legt uit dat iedereen een voorkeur heeft voor een type. De verschillende bezoekers worden gedifferentieerd o.b.v. vragen die ze stellen en informatie die ze nodig hebben om een beslissing te maken. In dit artikel gaan we dieper in op de spontane bezoeker. Daarnaast laten we met voorbeelden zien hoe jij jouw website inricht voor dit type bezoeker.
Wat is een spontane bezoeker?
Laten we als voorbeeld Maarten nemen om dit concept uit te leggen. Maarten is over het algemeen een spontane bezoeker. Dat zie je makkelijk terug in zijn koopgedrag.
Laatst zou hij snel een pak rijst halen bij de supermarkt voor het avondeten. En je raadt het al: hij kwam, naast een pak rijst, met 10 andere spullen terug.
In de supermarkt kwam hij verschillende aanbiedingen tegen. Hoewel hij geen zak M&M’s nodig had, vond hij die euro korting reden genoeg om hem toch te kopen. Je kan Maarten dus beschrijven als een impulskoper.
De kenmerken van een spontane bezoeker
Net als Maarten maken spontane bezoekers snelle beslissingen op basis van emotie. Ongeveer 30 tot 35% van de mensen beslissen snel en op basis van emotie.
Dit type bezoeker houdt van spontane acties. Daar hoort plannen en lang concentreren dus niet bij. In plaats daarvan neemt een spontane bezoeker liever risico’s als het goed voelt. Daarom worden deze bezoekers gekenmerkt als impulskoper. Ze zijn dan ook gevoelig voor kortingen en actieprijzen.
Een spontane bezoeker heeft op het eerste gezicht veel vergelijkingen met een competitieve bezoeker. Beide maken snelle beslissingen. De competitieve bezoeker maakt echter ook beslissingen op basis van feiten. Spontane bezoekers beslissen juist op basis van emotie. Vergelijkbaar dus met de humanistische bezoeker.

Welke vragen stelt een spontane bezoeker?
De vragen die een spontane bezoeker voornamelijk stelt, begint met het woord “waarom“.
Om weer even het voorbeeld van Maarten erbij te pakken. Op het moment dat hij een zak M&M wilde kopen, is zijn hoofdvraag geweest:
“Waarom zou ik dit nemen en waarom heb ik dit nu nodig?“
Het antwoord daarop zal zijn: “omdat het lekker is en nu in de aanbieding is voor een voordelige prijs”. Daarnaast had hij er nog helemaal niet aan gedacht, totdat hij het zag. Daardoor is de beslissing spontaan.
Zoals je ziet, bieden “waarom”-vragen antwoord op de essentiële vragen van een spontane bezoeker om snel beslissingen te maken.
Je website inrichten voor de spontane bezoeker
Er zijn verschillende manieren om jouw website in te richten voor een spontane bezoeker. We bespreken hieronder de belangrijkste manieren.
Aanbiedingen
Aanbiedingen en bonussen werken erg goed. Het geeft spontane bezoekers een reden waarom ze nu het product moeten aanschaffen.

JYSK laat bovenin op de pagina een tijdelijke aanbieding zien met een deadline. Communiceer een aanbieding of bonus zo snel mogelijk op een pagina, zodat het opvalt. Dit type bezoeker beslist snel en moet dus ook snel op de hoogte zijn van een aanbieding. Korting maakt de drempel om klant te worden lager voor de spontane bezoekers.
Opmaak: kleuren en foto's
Een spontane bezoeker is beslist op basis van emotie. Als een product of dienst goed voor hen aanvoelt, dan zullen ze sneller iets kopen. Dat gevoel van “goed voelen” kan je stimuleren door gebruik te maken van goede foto’s en kleuren. Zorg ervoor dat het gevoel wat je opwerkt door middel van kleuren en foto’s past bij jouw bedrijf en dienst / product.

Neem als voorbeeld de website van On That Ass, een bedrijf dat onderbroeken voor mannen verkoopt. De website heeft een stoere, natuurlijke en mannelijke uitstraling. De foto’s en uitstraling zijn precies voor hun doelgroep gemaakt.

Wijzelf houden op onze website ook rekening met de spontane bezoeker. Vaak associeren ondernemers websites bouwen met frustratie en weinig resultaat. Door een foto te gebruiken van iemand die blijdschap uitstraalt, benadruk je dat jouw dienst juist geen frustraties oplevert.
Een ander goed voorbeeld is de website van TunnelBear. Zij gebruiken de animatie van een beer om hun dienst te promoten. Op de hele website komt deze beer terug om functionaliteiten visueel te maken. Op deze manier wordt er op een statische website gevoel en emotie gecreëerd.

Video's gebruiken
Ook het laten zien van video’s brengt meer emotie met zich mee. Er worden meer zintuigen geprikkeld. Een bezoeker maak sneller en makkelijker kennis met jou en jouw onderneming. Dit zorgt voor meer vertrouwen.

Personal coach en SYS-er Thomas van der Vliet legt in een video uit wie hij is, wat hij doet en waarmee hij jou kan helpen. Het geeft een bezoeker de mogelijkheid om je te leren kennen en aan te voelen. Bij een positieve ervaring hebt je dus een hogere kans op conversie.
Twisting the knife
Tot slot is het belangrijk om te vermelden waarom een bezoeker nu aan de slag moet gaan met zijn of haar probleem. Waarbij natuurlijk jouw product of dienst het antwoord is op het probleem. Benoem wat er gebeurt als er niks gedaan wordt met het probleem (ook wel twisting the knife genoemd).

On That Ass laat duidelijk zien waarom je hun product moet kopen. Ook wordt het probleem goed benadrukt: “nooit meer rondlopen in een oude, kapotte of vervaalde boxershort”.
Conclusie
Een spontane bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI-model. Dit type bezoeker reageert snel en op basis van emotie. Ze houden enorm van aanbiedingen. Ze nemen graag een risico als het goed aanvoelt. Deze bezoekers houden niet van plannen en langdurig concentreren. De vraag waarom staat centraal bij spontane bezoekers. Gebruik op je website aanbiedingen om de aandacht van een spontane bezoeker te grijpen. Maak slim gebruik van foto’s en kleuren en plaats video’s om vertrouwen uit te stralen.
Gerelateerde blogberichten