Van website naar platform

"Een website is nooit af" wordt vaak gezegd. Dat klopt, want als het goed is groeit je website uit tot platform. In dit artikel ontdek je de vier fases en wat in welke fase belangrijk is voor de verdere groei.

De groeicurve van jouw website bestaat uit vier verschillende fases: online visitekaartje, website met resultaat, groei platform en een expert platform. Op basis van jouw omzet kun je ongeveer zien in welke fase jij zit. Loop jij tegen een omzetplafond aan en wil je jouw bedrijf verder opschalen? Per fase delen wij verschillende actiepunten die jij direct kunt toepassen zodat ook jouw website uiteindelijk uitgroeit tot een expert platform!

Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    De groeicurve van jouw website

    Al sinds mijn 16e houd ik (Maarten) me al bezig met websites. Vroeger maakte ik online visitekaartjes voor ondernemers. Dat is immers wat de klant mij altijd vroeg te maken. Later kom ik er pas achter dat deze websites bijna nooit resultaat opleveren. Daar baal ik van. Ik vind het namelijk super gaaf als een website echt door het dak heen gaat. 

    Elke website volgt dezelfde groeicurve. Die zijn onderverdeeld in vier fases. Voor elke fase zijn er weer andere punten belangrijk voor de website. 

    Het belangrijkste is dat de website mee groeit met het bedrijf. Dat gebeurt lang niet altijd. Dat is ook vaak de reden dat de website dan maar weer helemaal om wordt gegooid. Met als gevolg dat je voor de 4e keer het hele proces van een website opzetten weer opnieuw doorloopt.

    Een gezondere manier is om de website mee te laten groeien. Van een website uiteindelijk naar een platform.

    De groeicurve van jouw website: van online visitekaartje tot expert platform

    Fase 1: online visitekaartje (0 tot 1.000 euro omzet p/m)

    De eerste website die ondernemers opzetten is een Online visitekaartje. Deze websites leveren zelden resultaat op. Ze geven vooral veel informatie: over de ondernemer, de verschillende diensten die hij aanbiedt, wat de prijzen zijn, maar ook hoe goed de ondernemer wel niet is (even plat gezegd). 

    Uiteindelijk draait het allemaal om de bezoeker/klant. Die heeft een bepaald probleem en is op zoek naar een oplossing. Op een online visitekaartje is er geen duidelijke route van bezoeker naar klant.

    Belangrijke verschuivingen van een online visitekaartje naar een website met resultaat

    1. Schrijf de website voor jouw ideale klant. Welk probleem hebben zij en hoe los jij dat op?
    2. Werk de reis van bezoeker naar klant uit. Heb je allerlei opties? Dan ervaart jouw bezoeker keuzestress. Het is veel handiger als jij duidelijk aangeeft waar hij of zij moet beginnen. Maak bijvoorbeeld een ‘start hier’-knop) en help jouw bezoeker door de website te navigeren.
    3. Waarom zouden ze bij jou moeten zijn? Wat maakt jou onderscheidend en wat is jouw trackrecord?

    Als je hiermee aan de slag gaat krijg je uiteindelijk een website met resultaat.

    Belangrijkste focuspunt Online Visitekaartje

    Herschrijf je website vanuit jouw ideale klant

    Fase 2: Website met Resultaat (1.000 tot 5.000 euro omzet p/m)

    Een website met resultaat levert je intakes, gesprekken, leads en klanten op. In deze fase zit je als je ongeveer tussen de 1.000 en 5.000 per maand aan omzet draait via de website. Het is belangrijk dat jij dit succes verder gaat uitbouwen. Meer ervaring opdoen, meer klanten helpen en meer testimonials verzamelen. Je wilt flexibel zijn en jouw productaanbod verder uittesten. Bijvoorbeeld losse coachingsessies aanbieden en een 6-weekse traject om te kijken hoe dat gaat.

    In deze fase is het niet handig om alles meteen helemaal te automatiseren. Daar staat je funnel / werkwijze / methode nog niet sterk genoeg voor. Test lekker uit wat de fijnste manier van werken is.

    Belangrijke verschuivingen van een Website met Resultaat naar een Groei Platform

    1. Systematiseer jouw klantreis. Ga door met alles wat werkt en stop met dat wat niet werkt.
    2. Je stelt nu definitief vast wat jouw productaanbod is.

    Je loopt vervolgens tegen een nieuw plafond aan. Je agenda staat bijvoorbeeld vol met 1-op-1 coachingsessies en je kunt niet nog meer uren draaien. Je moet dan een schaalbaarder product maken. De opgedane kennis met klanten ga je gieten in een groepsprogramma of misschien wel een online training.

    Belangrijkste focuspunt Website met Resultaat

    Haal de eerste klanten binnen. Probeer 10 klanten te krijgen via je website en deze te begeleiden. Zo kun je jouw methode / funnel / werkwijze verder ontwikkelen. Om deze straks schaalbaar te kunnen maken.

    Fase 3: Groei platform (5.000 tot 10.000 euro omzet p/m)

    Zodra je bedrijf groeit, is het handig als je website mee groeit; naar een platform. Meer klanten betekent meer handelingen en administratie. Waardoor je dus tegen een uren/omzet plafond aanloopt en niet meer door kan groeien.

    Doordat je nu al meerdere klanten hebt geholpen, heb je ook veel ervaring opgedaan. Je methode / werkwijze wordt helderder. Plus je reis van bezoeker naar klant (funnel) staat steviger.

    Nu is het een kwestie van alle handmatige handelingen automatiseren. Zo kun je meer mensen helpen in dezelfde tijd. Plus, je kan verder gaan opschalen.

    Belangrijke verschuivingen van een Groei Platform naar een Expert Platform

    1. Agenda automatiseren. Geen heen en weer mails, afspraken telefonisch inplannen, maar alles eenvoudig via jouw website laten verlopen.
    2. Klantreis systematiseren: denk aan e-mail funnels en advertenties zodat je alles wat al werkt kracht bij kunt zetten. Uiteindelijk heb je een hele simpele, kleine en minimale funnel, maar die wel super effectief werkt.
    3. Upsells toevoegen aan afrekenfunnels zodat je de klantwaarde per klant gaat verhogen.
    4. De boekhouding volledig automatiseren. Als mensen betalingen doen via de website, dan verschijnt alles rechtstreeks in jouw boekhoudsysteem.

    Marianne heeft haar teken- en schilderworkshops helemaal geautomatiseerd. Klanten boeken de workshop via de website. Factuur wordt automatisch gestuurd en in boekhouding verwerkt. “Dit bespaart gigantisch veel tijd”, aldus Marianne. 

    Voorbeelden van zaken die je kunt automatiseren

    Bij het inplannen van afspraken gaat er veel tijd in mailcontact zitten. Laat klanten afspraken rechtstreeks in jouw agenda inboeken. 

    Bestellen klanten een product of workshop via je website? Laat deze facturen dan ook automatisch in je boekhouding verwerken. Scheelt een hoop werk 😉

    Heb je een eigen methode die je telkens moet uitleggen? Overweeg om jouw methode (kennis) te verpakken in een online training. Dit is volledig schaalbaar en zo hoef je niet telkens hetzelfde uit te leggen.

    Het is belangrijk om dit goed op orde te hebben. Stel: er komen morgen 1.000 nieuwe klanten bij. Kun je dat dan aan? Of waar gaat het mis?

    Belangrijkste focuspunt Groei Platform

    Ga na welke handelingen je veel tijd kosten en automatiseer deze zodat je weer meer tijd vrij krijgt!

    Fase 4: Expert platform (10.000 tot 50.000 euro omzet p/m)

    Je producten, methode en werkwijze staat als een huis. Er worden fantastische resultaten behaalt met klanten. De reis van bezoeker naar klant klopt. Alle handelingen die tijd kosten zijn geautomatiseerd. De weg is nu vrij om echt flink op te gaan schalen!

     In deze fase wil je opschalen en met partners gaan samenwerken. Jouw online training is misschien wel uitgegroeid tot een opleiding. Je kunt na afloop een certificaat overhandigen en abonnementsvormen toevoegen voor nascholing.

    Eigen coaches opleiden

    Wanneer jouw methode een succes is, kun je overwegen om mensen hierin op te gaan leiden. Zoals OERsterk bijvoorbeeld doet met hun OERsterk Coach opleiding. De missie van OERsterk is om 1 miljoen mensen leider te maken van hun gezondheid voor 2022. 

    Door deze opleiding aan te bieden komen er tientallen OERsterk coaches in Nederland en Vlaanderen. Die allemaal bij kunnen dragen aan die missie.

    Alle coaches komen vervolgens ook op de website te staan in een mapje. Zodat bezoekers super makkelijk een OERsterk coach bij hun in de buurt kunnen vinden.

    Sneller opschalen met partners

    Andere manieren om verder op te schalen zijn door samen te gaan werken met partners en affiliates. In ruil voor een commissie promoten zij jouw bedrijf. Ondernemers met vergelijkbare diensten / producten zijn potentiële partners. Maar ook tevreden klanten zou ik zeker even opbellen met de vraag of ze een partner van je willen worden.

     

    Voorspelbare inkomsten met abonnementen

    Een laatste optie die je kunt overwegen is een abonnementsvorm toevoegen. Het grootste voordeel van een abonnement of lidmaatschap is dat je voorspelbare terugkerende inkomsten krijgt. Dit werkt het beste als je al een groot bereik hebt en alles goed kan systematiseren en automatiseren.

    Nadine is ook een mooi voorbeeld van voorspelbare, schaalbare, gesystematiseerde groei. Haar online training Nine Star Ki heeft ze één keer gemaakt. Nu doet ze elke 8 weken een lancering waarin ze de training verkoopt. De online training blijft ze continue aanvullen met nieuwe content. Wanneer ze bijvoorbeeld een Nine Star Ki en business challenge geeft, dan voegt ze daar nieuwe modules van toe aan de bestaande training.

    Doordat de basis training staat en helemaal geautomatiseerd is, kan ze opschalen. Op moment van schrijven zitten er honderden deelnemers in de training. 

    Belangrijkste focuspunt Expert Platform

    Hoe kun je zorgen voor voorspelbare, schaalbare, gesystematiseerde groei in jouw bedrijf? Ga hiermee aan de slag!

    Jouw bedrijf opschalen?

    Wil je hier meer over weten en kijken wat voor jou de volgende stappen zijn om door het volgende omzet plafond te breken? Plan een gratis intake gesprek in met een van onze website specialisten.  

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Vergelijkingen
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    Alles over adverteren op social media met Marlou Minten
    Alles over adverteren op social media | Interview met Marlou Minten

    In dit interview spreekt Maarten met Marlou Minten, marketing specialist van Your Marketing Minds met een focus op advertenties in Google, Facebook en Instagram. Wanneer start je met adverteren? Welk budget heb je nodig? Hoe kies je een marketingbureau? En wanneer mag je resultaat verwachten?

    Yousra Jaddour PowerMama
    Op tv komen bij Eva Jinek met jouw opleiding (case study)

    Hoe Yousra Jaddour als opleidingsinstituut op TV kwam bij Eva Jinek en nu nog sneller groeit online. Yousra leidt fitness professionals op om goed om te gaan met zwangere vrouwen. Haar opleiding is een succes, maar dat resulteert in veel handmatig werk. Ze stapt over naar SYS en bespaart nu tot wel 40 uur per maand aan handmatig werk. Die tijd gebruikt ze nu voor extra marketing en promotie.

    Vergroot de opkomst van je salesgesprekken met 4 simpele tips
    Vergroot de opkomst van je salesgesprekken met 4 tips

    Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen daadwerkelijk op komen dagen in je salesgesprekken? Pas deze 4 simpele tips toe en vergroot de opkomst van je salesgesprekken. Door deze 4 tips toe te passen vergroot je de opkomstpercentage, met als resultaat meer trajecten en opleidingen te verkopen.

    2 reacties op “Van website naar platform”

    1. Ik heb inmiddels meerdere websites gehad allemaal visitekaartjes zonder resultaat. Veel geld uitgeven zonder veel traffic. De een zegt je moet een marketing funnel hebben. Dat geloof zeker, maar die fase is te vroeg op dit moment. Mijn focus zou zijn eerst een succesvolle resultaat website neerzetten en vervolgens de volgende fases doorlopen. Op dit moment nog steeds niet die succesvolle website. Is het wijs om weer veel geld te besteden aan een websiteplatform. Ik twijfel en bovendien is het budget er ook niet naar om veel geld te besteden.

      1. Maarten Ligthart

        Hi John,

        Vervelend om te horen dat je meerdere websites hebt gehad die allemaal geen resultaat hebben gehad. Ik zou persoonlijk vooral eerst focussen op het verder opbouwen van je bedrijf. Wanneer je zo rond de 2.000 euro per maand aan omzet zit, is je business model bewezen en weet je dat je verder op kunt schalen. Dat is naar mijn idee ook het moment waarop je de website echt om kunt bouwen naar een Website met Resultaat. Vanaf dat punt gaat alles elkaar namelijk versterken.

        In het begin moet je vooral gewoon klanten werven, omzet draaien en doorgroeien 🙂
        Heel veel succes!

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Gratis checklist voor coaches en opleiders

    De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches