Wanneer je een website laat ontwerpen is het belangrijk om op voorhand te bepalen wat het doel is van je website. Wat wil je dat een bezoeker op je website doet? Wil je dat de bezoeker zich inschrijft voor je nieuwsbrief? Wil je dat ze een bepaalde weggever downloaden? Wil je dat ze contact met je opnemen?
Hierover nadenken is belangrijk, want dit bepaalt hoe de structuur van je website ingericht moet worden. Daarnaast wil je natuurlijk dat een bezoeker zo lang mogelijk op je website blijft. Maar wat kun je er nu aan doen om bezoekers zo lang mogelijk vast te houden? In dit blog leggen we het aan je uit.
Naar de tekentafel
Het is ontzettend verleidelijk om direct te starten met de inrichting van je site wanneer je de inloggegevens hebt gekregen van het CMS waar je mee werkt. Toch is dit niet verstandig. Wij adviseren altijd om te starten aan de tekentafel. Een paar grote vellen met papier. Denk eens na: hoe moet je site eruit zien. Wat is het doel van de verschillende pagina’s? Elke pagina op je website heeft een ander doel. Een opt-inpagina moet zorgen voor inschrijvingen op je mailinglijst, dat is helder. Maar wat wil je met je homepage?
Goed nadenken over stappen
Op veel websites zie je direct de optie tot het aanvragen van een offerte of het opnemen van contact. De vraag is of dit niet een brug te ver is op het moment dat een bezoeker voor het eerst op de site komt. Het is een beetje alsof je de winkel inloopt en de verkoper direct naast je staat met een pinautomaat. Het is prettiger wanneer de verkoper je eerst dingen vertelt over het product of de dienst en laat zien dat hij de expertise heeft om je te helpen.
Denk na over de tussenstap: is het een idee om een weggever aan te bieden waardoor je de bezoeker langzaam warm maakt voor jouw producten. Denk hierbij aan een gratis videoserie, een challenge of een e-book.
De relatie versterken middels een funnel
Download iemand de weggever dan staat hij/zij op jouw mailinglijst. Vanuit hier kun je mails versturen met waardevolle informatie.
Vergeet niet dat ieder mens op een ander moment aanhaakt in het koopproces. Wist je bijvoorbeeld dat er vier typen bezoekers zijn op een website. Deze bezoekers maken op basis van verschillende factoren beslissingen op je website. Deze bezoekers onderscheiden we als:
- De competitieve bezoeker: beslist snel en op basis van feiten
- De spontane bezoeker: beslist op basis van emoties, staat open voor risico’s als het goed voelt
- De humanistische bezoeker: beslist langzaam en op emotie gebaseerd, hechten waarde aan vertrouwen en vinden de mening van anderen belangrijk
- De methodische bezoekers: beslist langzaam en op basis van feiten. Houdt niet van risico nemen en weegt de voordelen en nadelen af.
Neem deze vier typen bezoekers mee in de afwegingen die je maakt met betrekking tot je website, funnel en vervolgstappen.
Expert status opbouwen
Je bouwt met je website aan een expert status door blogs te schrijven en kennis te delen. Dit kan één van de doelen zijn van je website. Wil je dit, dan heb je een strategie nodig? Welke blogs schrijf je en hoe zorg je dat mensen ze lezen? De kunst is om jouw expertise te delen met bezoekers zodat ze warm draaien voor jouw product of dienst.
Hoe doet SYS dit?
Op de site van SYS delen wij onze kennis in blogs. Daarnaast download je via onze site de checklist ‘meer resultaat uit je website’. Vervolgens sta je op de mailinglijst. Wij delen twee keer per week praktische tips, blogs en informatie met onze volgers. De vervolgstap is een analyse van je huidige website. Voor een superlaag instapbedrag analyseren wij je website. Het einddoel is uiteraard dat mensen een website/platform afnemen via SYS.
Bouw aan een platform met SYS
Naast een inrichting waarmee je de bezoeker aan de hand neemt is het ook fijn wanneer je een systeem neerzet wat goed werkt. Zowel voor jou als voor je bezoeker. Ook dat draagt bij aan het gevoel wat een bezoeker overhoudt aan de samenwerking met jou. Dit kan bijvoorbeeld door dingen als:
- Het eenvoudig integreren van betaalsystemen, automatisch incasso’s voor abonnementen en betalingen via iDeal
- Integratie met software waar je online trainingen in kwijt kunt
- Koppelingen met emailmarketing software zodat je in een mum van tijd opt-inpagina’s opzet
- Mogelijkheden om afspraken automatisch in te plannen met een afsprakenmodule
- De optie om je administratie te automatiseren en te koppelen met je boekhouding
- De optie om oneclick upsells of kassakoopjes aan te bieden via de site
- Integratie van tools die je helpen om je SEO te verbeteren zoals de Yoast SEO Plugin of de mogelijkheden voor een geautomatiseerde interne linkstructuur
Wil je dit? Kies dan voor een site van SYS Platform. We helpen je inzichtelijk te maken welke stappen een bezoeker moet zetten op je site. Dit vertalen we naar een praktisch plan.
Gerelateerde blogs
In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen: