Minder keuze, meer conversie: hoe werkt dit?

Hoe minder keuzes je een bezoeker geeft, hoe hoger de conversie van je website/webshop is. Dit is interessante informatie voor iedere website eigenaar die meer conversie wil. We leggen je uit hoe dit werkt!
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Ben je op zoek naar een camera op bijvoorbeeld Bol.com? Dan moet je niet gek opkijken wanneer de lijst met zoekresultaten meer dan duizenden camera’s weergeeft. Dit is een groot probleem, zowel voor de klant als de webshop. Teveel aanbod leidt namelijk tot keuzestress en dit is niet bevorderlijk voor de conversie. Waarom? Dat leggen we in dit blog aan je uit.

Het gevaar van keuzestress op je website

De keuze is reuze in een ideale wereld. Je hebt liever de keuze uit dertig smaken ijs dan uit twee smaken ijs. Tenminste, dat zou je denken. In de praktijk blijkt echter dat juist het hebben van meerdere opties zorgt voor het uitstellen van een keuze.

Er is een bekend experiment, waarbij mensen in een supermarkt jam mogen proeven. In het begin zijn er 24 smaken die mensen mogen proeven, en op een later tijdstip maar zes smaken. De proef met 24 smaken werkte erg goed om mensen te laten proeven van de jam; 60% van de bezoekers bleef staan om de verschillende soorten jam te proeven. Bij de zes smaken jam wilde maar 40% proeven.

Maar; bij het grote productaanbod (24 smaken) kocht 3% van de bezoekers een potje jam. Bij het kleinere aanbod (6 smaken) kocht maar liefst 30% een potje jam. Het kleine productaanbod zorgt hier dus voor bijna 7x zoveel verkoop dan het grote productaanbod.

Het lijkt in eerste instantie dus misschien aantrekkelijk om veel opties te hebben, maar het tegenovergestelde is waar. Als er teveel is om uit te kiezen, verlamt de consument. Ze kiezen er dan voor om niet te kiezen.

Durf te kiezen

Veel ondernemers vinden het lastig om te kiezen. Ze hebben veel ideeën en willen alles omzetten in een product. Het gevolg is dat er veel tijd zit in de ontwikkeling van al deze producten. Wat als jij je op 1 product zou focussen en je dit product continu zou verbeteren. Het vraagt moed om te kiezen. Niet alleen in je aanbod van diensten en producten. Maar ook bij de inrichting van je coachingswebsite.

Minder keuze op je website

Het is belangrijk dat je voor ogen hebt welke stappen jouw bezoeker moet zetten op jouw website. De kunst is om, ook hier, niet te veel keuze te geven. Durf te kiezen voor 1 of 2 diensten/producten in het menu van je site. Zorg dat je bezoeker niet te veel keuze heeft zodat hij niet overweldigd raakt wanneer hij de site bekijkt.

Minder keuze, meer conversie

Een hogere conversie door minder keuze

Veel webshops en websites denken zich te kunnen onderscheiden door veel producten aan te kunnen bieden. Ze vinden het belangrijk dat ze meer kunnen bieden dan de concurrent. Met een uitgebreid aanbod weet je dat je bijna al je klanten kunt helpen en klanten kunnen erop rekenen dat er altijd wel een product is dat past bij hun wensen.

Maar aan de andere kant; hoe handig is het om klanten zoveel producten aan te bieden als ze zelf eigenlijk ook niet zo goed weten waar ze naar op zoek zijn? Niet erg handig dus. De gemiddelde bezoeker wordt namelijk zenuwachtig bij teveel keuze; het grote aanbod van producten zorgt voor stress, onvrede en uitstelgedrag.

Het versimpelen van het keuzeaanbod leidt daarentegen tot betere resultaten. Dit is waarom je ook vaak ‘de top 10 best verkochte producten’ lijstjes ziet op webshops. Wanneer klanten de bomen door het bos kunnen zien, zullen ze eerder geneigd zijn om iets te kopen. Dit verhoogt de conversie en verlaagt de retour cijfers.

Help je klant dus om het juiste product te kopen. Beperk het aantal keuzes en toon een klein productaanbod dat relevant is voor die specifieke klant. Je zult zien dat de conversie stijgt!

Conversiepercentages inzichtelijk maken en berekenen

Heb jij inzichtelijk wat de conversiepercentages voor jouw website zijn? Hoeveel mensen vragen een weggever aan en hoeveel mensen vullen een contactformulier of een offerteformulier in? Het percentage mensen wat overgaat tot actie bereken je middels het conversiepercentage.

Even een kort voorbeeld: je hebt een salespagina met als doel om zoveel mogelijk verkopen te realiseren. Je krijgt 100 bezoekers op de website, waarvan 10 bezoekers een aankoop doen. Het conversiepercentage is dus 10% ((10 / 100) * 100%)

Conversiepercentage berekenen

De kunst is om het conversiepercentage steeds weer te verbeteren. Het aloude credo meten is weten‘ gaat hier zeker op. Stel dat je een conversiepercentage weet te verhogen van 3 naar 4 procent, dan is dit interessant voor je business. Naast het verminderen van de keuze op je website kun je jouw conversie ook verhogen door:

  • Sociale bewijskracht: laat zien hoe andere mensen over jouw producten en diensten denken
  • Laat zien dat je een expert bent, hierdoor zullen mensen eerder bij je kopen
  • Creëer schaarste, waardoor je de bezoeker aanzet tot handelen.

Zie ook: Conversie verhogen

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
sys-platform-en-oersterk
Opleidingsinstituut voor honderden OERsterk coaches

Richard zijn praktijk groeit in een razend tempo uit tot een succesvolle opleidingsinstituut voor OERsterk coaches. De bekendheid neemt toe, hij wordt steeds vaker uitgenodigd als spreker en zijn bereik wordt groter. Hij moet steeds meer losse systemen toevoegen aan zijn websites en juist tijdens zijn doorbraak op nationale televisie klapt zijn website eruit door de vele bezoekers.

Header Emiel en Chaja Voest - Freestyle Academy
Van 4 verschillende systemen naar één gebruiksvriendelijk platform

Wat doe je als je door de maatregelen je bedrijf (tijdelijk) moet sluiten? Maar je wel honderden studenten hebt die graag les van je volgen. Chaja en Emiel hebben in no-time hun bedrijf van een offline naar deels online bedrijf omgezet. Hoe is dat proces gegaan en hoe hebben zij dat ervaren?

Header Saar SYS-master
Een visitekaartje omtoveren naar een website met resultaat

Ze had absoluut geen ambitie om te ondernemen, heeft het uiteindelijk toch gedaan en draait nu haar succesvolle bedrijf SAAR. In dit blogartikel vertelt SYS-master Saar haar succesverhaal, wat SYS voor haar heeft betekend en wat haar toekomstplannen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download de gratis Checklist

Meer Resultaat uit je Website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches