Je hebt in de afgelopen jaren een mooi bedrijf opgebouwd, maar nu stagneert je omzet. Je agenda zit vol. Hoe zorg je ervoor dat je verder groeit? Het antwoord hierop is simpel: Zorg voor een schaalbaar businessmodel. In dit blog lees je 11 effectieve en eenvoudige manieren om dit aan te pakken.
1. Werk aan een duidelijke, schaalbare visie
Hoe kun je meer omzet genereren terwijl je even hard werkt en hetzelfde doet als je nu doet? Dit doe je door het schaalbaar maken van je bedrijf. Maar wat betekent dat eigenlijk, schaalbaar maken? Het is niets anders dan je bedrijf op een eenvoudige manier groter maken. Dit bereik je niet door harder te werken ín je bedrijf, maar áán je bedrijf. Een eerste vereiste voor het schaalbaar maken van je bedrijf is dan ook dat je een duidelijke visie hebt.2. Maak je bedrijf minder afhankelijk van jou als persoon
Aan je bedrijf werken houdt in dat jouw business ook draait zonder dat je zelf fysiek aanwezig bent. jouw bedrijf wordt dan minder afhankelijk van jou als persoon, wat ervoor zorgt dat je meer rust en tijd hebt om na te denken over hoe je je klanten nóg beter kunt helpen.3. Besteed een deel van je werk uit
Het is in het begin misschien lastig om je werk uit te besteden, maar het vergroot je groeikansen én je flexibiliteit als ondernemer. Denk goed na over de kernwaarden van jouw onderneming en de mensen die in dit profiel passen.4. Maak een online training
Werk je nu nog uurtje factuurtje? Dan is een online training een ideale manier om je bedrijf op te schalen. Aan de uren die je werkt zit een limiet. Deze limiet heeft een online cursus niet. Je maakt de cursus 1x. Of je de cursus nu 1 of 10 keer per dag verkoopt, dit kost je geen extra tijd. Je verwerkt alle kennis die je in livesessies met klanten deelt in de cursus.
5. Abonnementen aanbieden
Overweeg of je jouw diensten of producten in abonnementsvorm aan kunt bieden. Door te werken met abonnementen verzeker je jezelf van periodieke inkomsten. Je hoeft niet elke maand op zoek naar nieuwe omzet, doordat je een vaste inkomstenbron hebt. Betalingen laat je verlopen via automatisch incasso, waardoor je er geen werk van hebt.6. Afspraken automatiseren
Ben je continue aan het mailen met klanten over het inplannen van afspraken? Dan kan eenvoudiger. Door een afsprakenmodule of agenda toe aan je website toe te voegen kunnen klanten zelf hun afspraken plannen in jouw agenda. Dat bespaart je een X aantal mails per week.7. Facturatie en boekhouding
Wanneer je facturen niet meer handmatig hoeft te versturen en in te boeken in je boekhoudprogramma bespaar je tijd. Verloopt dit geautomatiseerd dan kun je eenvoudig opschalen. Dan maakt het immers niet meer uit of je 10 of 100 facturen te verwerken hebt. Zie ook: Automatisch facturen versturen: je website koppelen aan een boekhoudpakket
Wanneer start je met opschalen?
Wij onderscheiden vier fases voor elke website:- Online visitekaartje: in dit stadium is je website letterlijk een visitekaartje. Je vertelt wie je bent, wat je doet en hoe je de bezoeker helpt
- Website met resultaat: het doel is in dit stadium dat je klanten krijgt via je website. Je bent in de fase dat je alles opstart en het begint te lopen
- Groei platform: je bedrijf groeit, het aantal handelingen en werkzaamheden neemt toe. De kans bestaat dat je hier tegen een uren/omzet plafond aanloopt.
- Expert platform: in deze fase ga je voor voorspelbare, schaalbare en geautomatiseerde groei. De business staat goed, dingen lopen geautomatiseerd.
