Wil je je bedrijf opschalen en (deels) passief inkomen gaan verdienen? Dan kan een online training een prima aanvulling zijn of wellicht je belangrijkste bron van inkomsten. Wat zijn de voordelen van het maken van een online training? En welke tools heb je nodig voor het maken van een online training? In dit blog leggen we het aan je uit.
Waarom een online training maken?
Tegenwoordig schieten online trainingen als paddenstoelen uit de grond. Het wordt steeds belangrijker om je diensten online aan te bieden. Meer mensen kunnen op deze manier kennis maken met jouw diensten, zonder dat je elkaar daarvoor fysiek hoeft te zien. Kennis kun je prima online overdragen.
Hoewel een online training maken niet heel erg moeilijk is met de huidige technologie, kan het wel een uitdaging zijn om een goede training te maken die ook nog eens verkoopt. Bedenk van tevoren daarom goed waarom je een online training wilt maken. Wil je meer inkomsten? Wil je meer mensen bereiken? Wil je meer vanuit huis kunnen werken? Wil je jouw naamsbekendheid vergroten? Als je weet waarom je het doet, dan is het ook makkelijker om vol te houden als het even moeilijk wordt. Misschien blijkt het meer werk te zijn dan je dacht, of wordt de eerste lancering een flop. Als je weet waarom je het doet, dan hou je het gewoon makkelijker vol.
Zie ook: Online training maken: de strategische handleiding
Welke tools heb je nodig voor het maken van een online training?
Om een online training te kunnen maken heb je verschillende tools nodig, zoals een online leeromgeving, betaalsoftware plus een Mollie account en een koppeling met een e-mailprovider. Dit laatste zorgt ervoor dat je klanten toe kunt voegen aan speciale lijsten, zodat je ze in de toekomst specifieke content toe kunt sturen. Daarnaast heb je uiteraard een website nodig met een goede salespagina – anders verkoop je nog niets.
Het maken van de content
Om content te kunnen maken heb je slides nodig die je kunt maken in PowerPoint, Keynote, Canva of Google slides. Video’s kun je opnemen en bewerken met Camtasia (voor je PC) of Screenflow (voor je MAC). Daarnaast is het handig om een externe camera te hebben, zodat jezelf op kunt nemen. Uiteraard zou je dit ook gewoon met je mobiel kunnen doen. Met een microfoon heb je een beter geluid, maar het is natuurlijk niet verplicht. Werkboeken en checklisten kun je maken met Canva.
Tools:
- Canva (grafische opmaak)
- Camtasia, Loom of Screenflow (opnames van je scherm)
- Powerpoint, Keynote of Google slides (wanneer je met een presentatie werkt)
- Videobewerkingsprogramma om je video’s te bewerken (Movavi, Moviemaker, Adobe Premiere Pro)
- Youtube of Vimeo om je video’s te uploaden.
Inhoud brainstormen
Heb je erover nagedacht hoe je de training wilt gaan geven? Je kunt dit doen via tekst, audio of video. Dit hangt allereerst af van wat je zelf wilt. Wil je al je klanten voorzien van een vorm van content die past bij de manier van leren dan kun je de content ook op al deze manieren aanbieden. Om te bepalen wat de inhoud van de cursus wordt raden we je aan te starten met een globale brainstorm. Hoofdvraag kan zijn: welk probleem los je met deze training op? Daarna breng je de ideeën uit de brainstorm terug tot een plan van aanpak.
Denk ook na over vragen als:
- Hoe lang duurt de cursus?
- Wil je in 1x alle content beschikbaar stellen of doe je dit in stappen (dit noemen ze drippen)
- Hoe ziet je klantenservice eruit (waar kunnen mensen vragen stellen)?
Tools:
- Pen en papier
- Een goed gesprek met iemand die al eens een training heeft opgezet zodat je voorkomt dat je in dezelfde valkuilen trapt.
Je training online zetten
Wanneer jouw training helemaal klaar is, kun je deze online zetten zodat klanten er toegang tot hebben. Je kunt dit via verschillende platformen doen. Je zou de training op je eigen website kunnen zetten met een plugin als Wishlist Member, zodat je jouw content af kunt schermen. Alleen betalende klanten hebben dan toegang tot de content. Een nadeel hiervan is wel dat je website er traag van kan worden en dit is nadelig voor jouw vindbaarheid. Een betere optie zou zijn om een aparte website te gebruiken om jouw online training op te hosten.
Er zijn speciale platformen ontwikkeld om online trainingen op de hosten, zoals Teachable, Huddle of Kajabi. Het werk heel erg simpel; het enige dat je hoeft te doen is je video’s uploaden. Het succes van een online training is niet afhankelijk van het platform, maar van de tijd en energie die je erin stopt.
Tools:
- Software waarin je de online training kwijt kunt (denk aan Huddle, Kajabi, MemBirds of de software van SYS Platform)
Een goede salespage
Een goede salespage is een must. Hoe beter de salespage, hoe hoger de conversie. Dat betekent meer verkopen. Voor een goede salespage is belangrijk dat jij je verdiept in de pijn van je bezoeker. Het is de kunst om van je bezoeker een klant te maken. Zowel lay-out als tekst spelen een rol bij een goede salespage. Vind je schrijven lastig, laat de tekst dan door een goede copywriter schrijven. Werk je met een website van SYS dan hebben we kant-en-klare templates klaarstaan waarmee je binnen een mum van tijd een goede salespage opzet.
Tools:
- Websitesysteem waarin je de salespage klaar zet
Betalingen automatiseren
Bij een online training hoef je niet iedere deelnemer een aparte factuur te sturen. Je kunt een betaalsysteem koppelen met Mollie waardoor betalingen geautomatiseerd verlopen. Klanten rekenen af via iDEAL, Paypal, bancontact of creditcard. Organiseer je dit goed, dan koppel je dit met je boekhouding. Dan hoef je de facturen niet meer handmatig te boeken.
Zie ook: iDEAL betaling op je website; hoe werkt dit?
Tools:
- Betaalsysteem (SYS Platform, Plug & Pay, Peggy Pay)
- Mollie
Geen administratieve handelingen
Je wilt niet iedere koper van je cursus handmatig toegang moeten geven tot de content. Gelukkig kun je dit volledig automatiseren. Kopers krijgen automatisch tot de content. Ook komen ze op de goede mailinglijst terecht. Vanaf hier kun je ze automatisch mails sturen over de cursus.
Tools:
- E-mailmarketing software (lees hier: welk e-mailmarketing systeem kies je?)
Geen gezeik meer met online trainingen; kies voor het SYS Platform
Het SYS Platform maakt het mogelijk om een online training te maken en te verkopen via één platform. Je maakt de training één keer en je kunt deze daarna keer op keer verkopen, zonder dat je er extra moeite voor hoeft te doen. Het is een prachtige manier om jouw kennis te delen met meerdere mensen.
Via het SYS Platform staat de online training al voor je klaar, het enige wat je zelf nog moet doen is je eigen video’s en content plaatsen.
Je kunt per training aangeven of je deze gratis aan wilt bieden of dat mensen er voor moeten betalen. Welke strategie past het beste bij jou? Misschien wil je een gratis online training aanbieden om meer mensen op je mailinglijst te krijgen. Of misschien wil je een community bouwen met je eigen online programma’s. Het is allemaal mogelijk.
Kies je voor een betaald online programma? Dan kunnen klanten direct via jouw eigen platform betalen. Ze krijgen dan direct toegang tot de training, zonder dat je hier iets voor hoeft te doen. Daarnaast kun je ook zelf instellen welke content direct beschikbaar is en wat er later vrijkomt. Je hebt hier zelf volledige controle over.
Gerelateerde blogs
In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen: