Hoe heerlijk klinkt dat? Elke maand lekker verblijven in een ander warm land zonder ervoor te hoeven werken. Dat is de belofte die we in de ondernemerswereld onder onze neus geschoven krijgen. De middel om dit doel te bereiken: het aanbieden van online trainingen. Je investeert eenmalig in het maken van een goede training en verkoopt het daarna x aantal keer. Helaas moet ik je uit je bubbel breken, want zo werkt het simpelweg niet.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben persoonlijk een voorstander als het gaat om online trainingen aanbieden. Echter, het is absoluut niet weggelegd voor iedereen. In dit artikel zorg ik ervoor dat jij jouw roze bril af kan zetten en een realistische beslissing kan maken of online trainingen wel of niet voor jou geschikt is.
Waarom zijn online trainingen populair?
Je ontkomt eigenlijk niet aan online trainingen in de online ondernemerswereld. Iedereen is er laaiend enthousiast over. Laten we daarom eerst kort doornemen wat nou precies de voordelen zijn van online trainingen.
Groter bereik
Een groot voordeel van online trainingen is dat je jouw bereik kan vergroten. Een potentiële klant zal niet snel 2 uur reistijd afleggen om door jou gecoacht te worden. Een online training kopen is een stuk makkelijker. Theoretisch gezien kan de hele wereld jouw training kopen.
Efficiënt werken
Het gevolg van een groter bereik is dat je meer klanten online kan begeleiden zonder dat je extra tijd kwijt bent. Dit biedt je extra tijd aan die je bijvoorbeeld kan inzetten om je bedrijf verder op te schalen.
Bedrijf opschalen
Het allergrootste voordeel is dat je de training keer op keer kunt verkopen zonder extra werk te verrichten. De hoeveelheid mensen die je kan bereiken is onbeperkt dan als je 1-op-1 begeleiding aan zou bieden.
Een online training aanbieden levert dus veel voordelen op. Mocht je meer willen weten over het opzetten van een online training, vergeet dan niet onze strategische handleiding door te nemen.

Waar het mis gaat bij het maken van online trainingen
Het idee van het maken van een online training klinkt natuurlijk als muziek in de oren. Toch raad ik lang niet iedereen aan om er een te maken.
Veel ondernemers starten veel te vroeg met een eigen online training maken. Met gevolg dat ze compleet vastlopen en de online training nooit af komt.
Geen trackrecord
De realiteit is echter dat je als startende ondernemer vrij moeilijk klanten zult krijgen die gelijk jouw online training zullen kopen. Je hebt nog weinig ervaring en dat is voor bezoekers makkelijk te achterhalen. Denk bijvoorbeeld aan reviews. Als startende ondernemer moet je die nog verzamelen. Een humanistische bezoeker zal sneller afhaken als er geen testimonials te vinden zijn over de online training.
Ook een tekort aan ervaring zal leiden dat bezoekers sneller afhaken. Daarnaast is het moeilijk om een goede training te maken als je nog weinig klanten hebt gehad. Hoe weet je namelijk precies wat de behoefte is van je doelgroep? Vaak is er een verschil tussen de daadwerkelijke behoefte van een klant en jouw idee over de behoeften van een klant.
Vergeet niet, we hebben het hier specifiek over online trainingen aanbieden. Dit staat los van jouw mogelijke potentie. Lees vooral verder om te ontdekken hoe jij jezelf wel kan voorbereiden op online trainingen aanbieden.

Tijd investeren
Over het algemeen spreekt het voor zich dat je eenmalig moet investeren in het maken van de online training. Vaak zie ik toch dat ondernemers de tijdsbesteding onderschatten. Je moet echt vlieguren maken om een goede online training op te zetten. En zoals we weten: tijd kost geld.
De tijd die jij investeert in jouw online training, kan je dus niet gebruiken om andere klanten te helpen. Dat houdt in dat je een lagere omzet binnenhaalt dan je lief is. Een online training opzetten kan met gemak een paar maanden duren. Kan je deze tijd (nog) niet missen, begin er dan nog niet aan. Het laatste wat je wilt, is een afgeraffelde training die je ontevreden klanten gaan opleveren.
“Een online training opzetten kan met gemak een paar maanden duren.”
Veel ideeën, maar geen plan
Als je met iets nieuws begint waar je laaiend enthousiast over bent, dan bruis je van de ideeën. Hoe leuk (en zeker ook waardevol) die brainstormsessies ook zijn, er moet een concreet plan uit komen. Dit plan ontstaat alleen als je:
- een duidelijke methode of stappenplan hebt die je kan verkopen.
- ervaring hebt op gedaan en weet wat jouw doelgroep nodig heeft.
- jezelf kan onderscheiden van de concurrent.
Wat heb je nodig om succesvol online trainingen aan te bieden?
Bovenstaande punten (trackrecord opbouwen, tijd investeren, een compleet plan maken) kan je alleen realiseren met omzet. Start daarom niet met het aanbieden van online trainingen als startende ondernemer. Zelf als je veel tijd en geld erin steekt, er ontbreekt altijd het noodzakelijke trackrecord die jouw betrouwbaarheid voor bezoekers bevestigt. Lees hier voor meer tips wat je wel kan doen als startende ondernemer.
Het is dan ook niet voor niets dat SYS Platform de mogelijkheid om online trainingen te maken en te verkopen pas aanbiedt in het middelste pakket. Het eerste pakket geeft je toegang tot functionaliteiten die ervoor zorgen dat jij je eerste klanten kan werven en leads kan verzamelen. Zodra je dit voor elkaar hebt, kan je door naar het Groei pakket en o.a. online trainingen aanbieden. In dit artikel leg ik uitgebreid uit hoe je van startende ondernemer door kan groeien tot een expert in jouw vakgebied.

Wat kan ik doen om wel online trainingen te verkopen?
Ondertussen ben je er wellicht achtergekomen dat je nog niet klaar bent om online trainingen aan te bieden. Hoogstwaarschijnlijk ben je nog startende en dat is helemaal oké. Je bent er nu misschien nog niet klaar voor, maar je kan een aantal stappen doorlopen om je hier wel op te focussen.
1-op-1 begeleiding aanbieden
De kans is groot dat je het liever niet doet, maar 1-op-1 mensen helpen is de beste manier om met je onderneming te starten. Vergeet niet dat de grootste ondernemingen zo begonnen zijn. Ook wij zijn begonnen met een paar klanten per keer persoonlijk te helpen (ons verhaal over het ontstaan van SYS platform lees je hier).
Het is een goede manier om de eerste klanten te krijgen en de ervaring die je opdoet, kan je gebruiken voor een online training in de toekomst. Tijdens 1-op-1 begeleiding is het al snel duidelijk of een klant jouw methode begrijpt of dat er nog vragen zijn. Hoe meer klanten je 1-op-1 helpt, hoe meer inzicht je krijg in de behoeften van jouw doelgroep.

Trackrecord opbouwen
Doe zoveel mogelijk om aan bezoekers te laten zien dat jij de expert ben, maar ook betrouwbaar. Dit doe je door o.a. klanten 1-op-1 te helpen en actief reviews te verzamelen.
Ga ook meer op de voorgrond treden. Zorg dat je gevonden wordt op social media en ga samenwerkingen aan met andere ondernemers. Denk bijvoorbeeld aan het geven van een podcast of het schrijven van een gastblog. Hoe groter jouw netwerk wordt, hoe groter de kans dat anderen je aanraden.
Van starter naar expert met SYS Platform
Het SYS Platform geeft jou de juiste tools om van start te gaan. Zit je nog in de beginfase van je onderneming? Dan is het belangrijk om een goede website te hebben. Het belangrijkste is dat jij jouw 1-op-1 aanbod kan plaatsen en dat bezoekers makkelijk en snel een dienst bij je kunnen afnemen. Speciaal voor jou hebben we dan het “Website met Resultaat” pakket.
Zit je na een tijdje op de 5k aan omzet per maand, dan kan je opschalen naar ons volgende pakket met de online trainingen. Het voordeel is dat je het makkelijk toe kan voegen aan jouw website. Je hoeft dus geen nieuwe website te maken.
Wil je meer weten over de mogelijkheden? Vraag dan een gratis succesplan gesprek aan.
Ben je echt een starter? Lees dan ons boek “Website met Resultaat“.
Ons boek heeft meer dan honderd startende ondernemers geholpen!
Conclusie
Een online training aanbieden zou jou een fortuin moeten opleveren als we alle advertenties moeten geloven. Toch is het verkopen van online trainingen niet voor iedereen geschikt, voornamelijk startende ondernemers. De kans is namelijk groot dat je nog geen trackrecord hebt, een goed en duidelijk product en de tijd om een goede training te ontwikkelen. Het gevolg is dat je enorm veel tijd en geld gaat investeren in iets wat je niks gaat opleveren. Begin daarom eerst met 1-op-1 begeleiding en het opbouwen van een trackrecord voordat je start met online trainingen.
Gerelateerde blogberichten