Klanten zijn steeds meer verbonden via de online wereld. Ze communiceren met elkaar (en met bedrijven) via verschillende kanalen als e-mail, telefoon, blogs, live chat, online fora en advertenties. Tegenwoordig hebben klanten de keuze om op verschillende manieren contact op te nemen met een bedrijf. De chat wordt van al deze kanalen het meeste gewaardeerd door klanten. Wat zijn de voordelen van een livechat op je website? En hoe integreer je dit op je website? Je leest het in dit blog.
Millennials positief over live chat
Mensen tussen de 18 en 34 jaar maken tegenwoordig het meest gebruik van de livechat, zo blijkt uit onderzoek van eDigital Research. Ze zijn heel positief over het feit dat ze direct contact kunnen leggen met het bedrijf. Maak je geen gebruik van een livechat op je website, dan kan het zijn dat je een kans mist. Daarnaast mis je de mogelijkheid om de behoeften te achterhalen van de millennials; het meest uitgesproken deel van de samenleving.
Vanaf 2020 wordt 30% van alle retail aankopen gedaan door millennials (mensen die geboren zijn tussen 1981 en 2000). Dit blijkt uit onderzoek van Retail Research (2014). Millennials zijn opgegroeid met het internet als primair communicatiemiddel. Van bedrijven verwachten ze dus ook dat ze hier in meegaan. De groep mensen die de voorkeur geeft aan communicatie via het internet zal in de komende jaren alleen maar stijgen. De traditionele communicatiemiddelen, zoals telefonie, zullen alleen maar minder worden.
Voordelen van een live chat op je website?
Er zitten enorm veel voordelen aan een live chat op je website:
- Het is efficiënter dan een call-center;
- Klanten chatten graag!
- Je ervaart een toename in klanttevredenheid;
- De conversie stijgt;
- De kosten dalen;
- De omzet neemt toe.
Werkt een chat voor iedereen?
Of een chat daadwerkelijk werkt voor jouw business is niet op voorhand te beantwoorden. In een webshop werkt een chat goed omdat bezoekers praktische vragen stellen. Ben je een dienstverlener dan is het zaak om goed na te denken over hoe je deze functie inzet? Zo kennen we het voorbeeld van een coach die dagelijks tientallen vragen via de chat kreeg in de trant van ‘hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?’. Dat zijn geen vragen die je via de chat wilt krijgen. Dit kost meer tijd dan het oplevert. Wil je weten of het werkt? Ons advies is: probeer het een tijdje om te kijken of je hier winst uit haalt.
Je bedrijfsprocessen
Werk je met een chat dat moet je vlot kunnen reageren. Hier moet je jouw bedrijfsprocessen wel op inrichten. Heb je zelf geen tijd, kijk dan of iemand dit voor je kan doen. Anders verliest de chatfunctie z’n waarde. Het blijkt dat 57% van de mensen stopt met een aankoop als ze niet snel genoeg antwoord krijgen in de chat.
Wat zijn de mogelijkheden?
Er zijn tal van aanbieders op de markt die software voor een chat aanbieden. In de meeste gevallen plaats je deze met een code in je website. Je kunt de chat inrichten zoals je dit wilt.
Voorbeelden van software voor live chat of whatsapp zijn:
Heb je een WordPress website? Dan kun je een speciale WordPress plugin downloaden en een chat functionaliteit inbouwen. Wanneer iemand een berichtje achterlaat krijg je een geluidssignaal te horen. Het chatvenster kan op verschillende plekken getoond worden op je website, bijvoorbeeld op een aparte pagina of in je footer of sidebar.
Whatsapp op de website
Het is ook mogelijk om Whatsapp te integreren in je website. Een helpdeskmedewerker kan op deze manier altijd een whatsapp scherm open hebben staan en support leveren. Dat is natuurlijk super handig en erg klantvriendelijk. Het maakt het zelfs mogelijk om in de avond op je mobiel verder te communiceren met de geïnteresseerde. Vind je het geen probleem om via WhatsApp gestoord te worden? Dan is dit een goede optie. Wil je helemaal professioneel overkomen? Stap dan over op WhatsApp Business. Integreer je Whatsapp dan zien bezoekers onderin hun scherm een Whatsapp icoontje verschijnen. Klikken ze hierop dan kunnen ze met jou of een medewerker appen. Erg laagdrempelig.
Conclusie
Of een livechat een aanvulling is op het behalen van jouw doelen hangt af van jouw business en van de manier waarop je met je klantenservice om wilt gaan. Dit is een afweging die je zelf moet maken. Weet dat een chat vrijwel altijd te integreren is in een site.
Gerelateerde blogs
In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:
1 reactie op “Livechat of Whatsapp integreren op je website: voordelen & nadelen”
als ik ook nog ergens kan lezen hoe ik uit een chat met de ns kom die maar door blijft gaan met het bericht dat er verbinding wordt gemaakt, dan ben ik uit de brand. Ik ben ingelogd en wil dan naar de klantenservice en dan begint de ellende. Ik raak dat bericht niet kwijt. Irritant.