Hoe regel je een betaalsysteem voor abonnementen op je website?

Wil je werken met een automatisch incasso omdat je een abonnement of lidmaatschap aan wilt bieden? In dit blog vind je een uitgebreid stappenplan. Hiermee heb je dit binnen een mum van tijd geregeld!

Wil je een abonnementsvorm starten voor een product of dienst? Ben je op zoek naar een betaalsysteem wat je hierin ondersteunt? Een systeem waarmee je bedragen automatisch kunt incasseren van de rekening van klanten. In dit blog leggen wij je uit welke stappen je moet zetten om een abonnementsvorm te regelen.

Een abonnement aanbieden als dienst

Abonnementen zijn in opkomst. Waar je eerder alleen bij de sportschool een abonnement afsloot kan het nu ook bij de kapper, bij de maaltijden leverancier of voor bepaalde apps. Tegenwoordig zie je dat de abonnementsvorm ook vaak wordt aangeboden als het gaat om (digitale) diensten, zoals een online training. Een abonnement biedt klanten dan toegang tot bijvoorbeeld video’s, content en andere vormen van informatie.

Wanneer een klant zich voor een abonnement aanmeldt, kan hij/ zij direct betalen met iDeal. Na de betaling krijgt de klant dan direct toegang tot alle informatie en rechten die bij het abonnement horen. Afhankelijk van de gekozen periode (maand, kwartaal, jaar) wordt er dan periodiek een bedrag afgeschreven van de rekening van jouw klant. Als het abonnement afloopt, wordt er een mail gestuurd met de vraag of het abonnement verlengd moet worden.

Betaalsysteem voor abonnementen via website

Een voorbeeld

Stel dat je in de dagelijkse praktijk trainingen geeft om gezonder en vitaler te leven. Je kunt deze kennis digitaal aanbieden in een online trainingsomgeving met abonnementsvorm. Een klant kan dan een abonnement aanschaffen en krijgt toegang tot video’s en content over een gezond en vitaal leven.

Je wilt dat mensen kiezen uit een basis en een plus abonnement. Ze bepalen een bepaald bedrag per maand of per kwartaal. Deze betalingen verlopen automatisch. Stopt de betaling, dan stopt het lidmaatschap of het abonnement ook.

Opschalen met abonnementen

Abonnementen bieden voor je business grote voordelen. Het voordeel is dat je opschaalt zonder dat je hier extra werk van hebt. Zeker wanneer je de administratie automatiseert. De voordelen:

  • Je bent maandelijks verzekerd van inkomsten
  • Je hoeft niet elke maand opnieuw achter klanten aan
  • Je kunt een inschatting maken van de omzet die je verwacht binnen te krijgen

Wederkerende inkomsten door abonnementen

Een betaalsysteem voor abonnementen; wat moet je regelen?

Kies je als ondernemer voor terugkerende betalingen dan is de vraag: hoe regel je dit op de achtergrond. Het moet mogelijk zijn om periodiek automatisch een bedrag te incasseren, wanneer een dienst wordt afgenomen. Je wilt hoe dan ook voorkomen dat klanten die al gekozen hebben voor een abonnement elke maand opnieuw moeten beslissen of ze dit willen verlengen.

De kans is groot dat een klant afhaakt wanneer hij elke maand een nieuwe factuur moet betalen of aan moet geven dat hij het eens is met het feit dat je geld van zijn rekening afschrijft. Dat is erg omslachtig en de kans is groot dat de klant dan afziet van verlenging. Zeker in deze tijd is het belangrijk om het voor je klanten zo eenvoudig mogelijk te maken.

Je kunt dan denken aan een abonnement in de vorm van automatische incasso of een terugkerende betaling.

Wat heb je nodig om een abonnement administratief te regelen?

We hebben voor je op een rij gezet welke stappen nodig zijn om een abonnementsvorm administratief te organiseren.

Stap 1: Een account bij Mollie of Stripe

Mollie en stripe zijn zogenaamde payment service providers. Zie deze partijen maar als een tussenpersoon die er voor zorgt dat het geld wat klanten betalen uiteindelijk op jouw rekening komt. Heb je een account aangevraagd bij 1 van deze partijen dan kun je aangeven dat je wilt werken met SEPA incasso.

Met SEPA incasso kun je automatische incasso’s uitvoeren.

SEPA incasso: automatisch incasso

Stap 2: een betaalsysteem

Je hebt een betaalsysteem nodig. Dit betaalsysteem koppel je met Mollie. Vervolgens richt je een betaalpagina in. Je geeft aan dat je voor abonnementsproduct A wilt werken met een incasso. Betaalt een klant dan geeft hij akkoord voor het feit dat je na de eerste betaling automatisch geld incasseert.

Stap 3: een bedankpagina inrichten

Richt een bedankpagina in. Met een goede bedankpagina neem je jouw bezoeker aan de hand. Je laat zien dat de bestelling geslaagd is waardoor je vertrouwen geeft.

Zie ook: Hoe richt je een goede bedankpagina in?

Stap 4: Koppelen met je website

Als laatste koppel je de link van de betaalpagina met je website. Je maakt een goede salespage voor je abonnement/product. Via de call to action verwijs je de bezoeker naar de betaallink.

Abonnementen aanbieden via SYS

Wil je een abonnementsvorm op je website? Of een online training verkopen? Via SYS is alles automatisch geïntegreerd. In een eerder blog hebben we al geschreven over hoe handig het is om een iDeal betaalsysteem te hebben op je website; de betalingen zijn dan immers gegarandeerd en komen direct binnen. Je hoeft dus niet te wachten met het leveren van je dienst of product.

Ook je administratie is volledig geautomatiseerd via het SYS platform. Klanten kunnen hun product of dienst eenvoudig online afrekenen, zonder dat ze hierbij afgeleid worden door andere zaken. De afreken pagina’s zijn ingericht voor een maximale conversie.

Via het SYS platform kun je diverse betalingsopties aanbieden en het geld wordt direct overgemaakt naar jouw rekening. De factuur voor een klant wordt automatisch aangemaakt en verstuurd; je hebt hier dus helemaal geen omkijken meer naar. SYS is zelfs te koppelen aan je boekhoudsysteem!

Heeft de klant overige informatie nodig, zoals de locatie van een workshop of de inloggegevens van een online training? Dit krijgt de klant automatisch toegestuurd, zonder dat er nog een handmatige handeling aan vooraf gaat

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
10 uur per maand besparen door afspraken automatisch in te plannen
Tijd besparen door afspraken automatisch in te plannen

Ik laat zien hoe je tot wel 10 uur handmatig werk per maand kunt besparen door afspraken automatisch in te plannen via je website. Het heen en weer mailen voor het plannen van een afspraak kan erg veel tijd kosten. Door deze agenda functie te gebruiken kun je tijd besparen en krijg je meer klanten.

E-mailmarketing voor beginners (Interview met expert Rachelle Blok)
E-mailmarketing voor beginners (Interview met expert Rachelle Blok)

In dit interview met e-mailmarketing expert Rachelle Blok ontdek je wanneer je het beste kunt beginnen met e-mailmarketing. Hoe bouw je goede marketing funnels op? Hoe kom je aan meer leads voor je marketing funnels? Ze vertelt ook hoe haar klant in 1 week meer dan 18.000 omzet haalde dankzij de four day cash machine methode.

Wanneer starten met e-mailmarketing
Wanneer starten met e-mailmarketing

Wanneer starten met e-mailmarketing? E-mailmarketing is een van de manieren om klanten te krijgen. Via een maillijst kun je websitebezoekers snel bereiken. In dit artikel lees je hoe je kunt starten met e-mailmarketing en wat je nodig hebt om een maillijst op te bouwen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gratis checklist voor coaches en opleiders

De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches