Als jij wilt dat potentiële klanten gebruik gaan maken van jouw diensten, dan is het opbouwen van een expertstatus binnen jouw vakgebied van cruciaal belang. Je kunt een geweldige persoonlijkheid of een leuke uitstraling hebben, maar je gaat pas verkopen als mensen zien dat je kennis van zaken hebt. Maar hoe kun je nu een expertstatus opbouwen binnen jouw vakgebied? In dit blog leggen zetten we een aantal belangrijke zaken op een rij.
Expert strategie
Samen met klantenwerving, naamsbekendheid en het verkopen van producten of diensten is de expert strategie de meest voorkomende doelstelling van bedrijven en ondernemers. Het draait hierbij om het verkrijgen van een expertstatus binnen jouw vakgebied of binnen een bepaalde branche.
Vertrouwen opbouwen
De know-like-trust factor is als een persoonlijke reis die jouw potentiële klant aflegt voordat ze een product of dienst van je afneemt. Het is allereerst belangrijk dat je naamsbekendheid opbouwt; de klant moet jou leren kennen. Vervolgens moet ze jou als persoon leuk vinden (personal branding). Via de expert strategie bouw je vertrouwen op met als resultaat dat de klant iets bij je koopt (klantenwerving).
Er gaan dus nogal een aantal stappen vooraf aan een daadwerkelijke verkoop en het opbouwen van een vertrouwensband speelt hierbij een cruciale rol. Laten zien dat je een expert bent geeft de klant het gevoel dat je betrouwbaar bent.
Een expertstatus en je website
Je website is een ideaal middel om te werken aan je expertstatus. Op je eigen website heb je 100% invloed. Het doel van je website kan zijn dat je jezelf als expert in jouw vakgebied profileert. Dan kan door te delen wat je allemaal bereikt hebt. Maar ook het delen van waardevolle content helpt.
Creëer de juiste content
Om een expertstatus op te bouwen is het belangrijk dat je relevante content creëert, afgestemd op jouw doelgroep. Maar wat voor soort content kun je nu het beste inzetten?
Het schrijven van blogs
Ben je een online ondernemer zonder tastbare diensten? Dan is het starten van een blog één van de beste manieren om aan jouw potentiële klanten te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Schrijf bijvoorbeeld een blog over een bepaald begrip binnen jouw branche, creëer een handige checklist of whitepaper en geef jouw potentiële klanten tips over hoe ze de theorie in praktijk kunnen toepassen. Het is een perfecte manier om je kennis te delen en je kunt via je blog ook jouw diensten uitlichten.
Zie ook: Waarom is bloggen van belang voor je website?
Het belang van unieke content
Unieke content is content waarin jouw vakkennis en jouw visie verwerkt is. Natuurlijk kun je blogs schrijven en de input van internet halen. Maar beter is om jouw visie te vertalen naar je blogs. Het grote voordeel is dat een bezoeker direct weet waar jij voor staat. Het gaat erom dat jij vertelt hoe jij een probleem van jouw potentiële klant oplost.
Schrijf een gastblog
Wil je jouw expertstatus verhogen en naamsbekendheid opbouwen? Denk dan eens aan het schrijven van een gastblog. Dit is vooral aantrekkelijk als jouw gastblog wordt gepubliceerd op een platform dat wordt gezien als een autoriteit binnen jouw vakgebied en een vorm van aanzien heeft.
Zie ook: Wat is een gastblog en hoe kun je het gebruiken?
Deel jouw content op social media
Door het delen van waardevolle content op social media geef je jouw publiek een reden om je te blijven volgen. Je kunt kleine stukjes van jouw kennis delen in de vorm van een bericht op social media, een informatieve video of een podcast. Je zou ook een stukje uit een blog kunnen delen en je volgers motiveren om de rest te lezen op je website (waar ze uiteraard nog veel meer van jouw kennis kunnen vinden). Op deze manier kun je laten zien dat je een expert bent binnen jouw vakgebied.
Social proof opbouwen
Social proof is ook erg belangrijk om je expertstatus te verhogen. Met social proof wordt bedoeld dat mensen op de ervaringen van andere mensen vertrouwen. Op basis daarvan beslissen ze wat ze ervan vinden. Een belangrijk onderdeel hiervan is het delen van reviews.
Je kunt deze reviews op je website plaatsen, maar het is ook een goed idee om dit af en toe op social media voorbij te laten komen. Zo bouw je namelijk social proof op voor jouw expertstatus. Heb je veel goede reviews en ervaringen van klanten? Dan is dit een bewijs van het feit dat jij een expert bent binnen jouw vakgebied.
Zie ook: Hoe kun je makkelijk Google reviews verzamelen?
Trackrecord delen
Heb je een trackrecord opgebouwd, deel de cijfers op je website. Denk aan cijfers als:
- het aantal klanten wat je geholpen hebt
- aantal mensen wat je op de mailinglijst hebt
- aantal jaren ervaring
- grote klanten waar je mee samenwerkt
Dit werkt alleen wanneer je mooie resultaten hebt opgebouwd. Deze expertstatus is o.a. belangrijk voor competitieve bezoekers.
Opbouwen van een expert status kost tijd
Geduld is een schone zaak, je hebt niet binnen één dag een expertstatus opgebouwd. Werk consequent aan het creëren van waardevolle en relevante content, vraag je klanten om een review en deel dit online. Des te langer je bezig bent, des te meer zal je expertstatus toenemen.
Gerelateerde blogs
In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen: