Wat zijn de voorwaarden voor een goed websitesysteem of CMS?

Met een CMS kun je op een eenvoudige manier een website beheren en bewerken. Maar welk CMS kies je voor jouw website? We hebben de belangrijkste voorwaarden voor je op een rij gezet.

Een website zonder CMS is tegenwoordig ondenkbaar. CMS staat voor Content Management Systeem. Zonder programmeerkennis ben je met een CMS in staat om zelf de inhoud van je website te beheren. Bekende voorbeelden van CMS zijn WordPress, Phoenix, Wix, Joomla, SYS Website, Magento en drupal. Ook zijn er nog content management systemenen die op maat gemaakt worden door de websitebouwer.

Het is belangrijk om de keuze voor een CMS niet te overhaast te maken. Als je website eenmaal gebouwd is, kun je niet zo eenvoudig meer overstappen. Daarnaast is de keuze voor jouw CMS ook van invloed op belangrijke zaken als de veiligheid van je website en SEO. Maar waar moet een goed website systeem of CMS aan voldoen? In dit blog leggen we het aan je uit.

Voorwaarden goed CMS of websitesysteem

Wat wil je doen met een CMS?

Voordat je voor een CMS kiest is het belangrijk om het doel van jouw website vast te stellen. Wat wil je bereiken met jouw website? Welk CMS past hier het beste bij? Wat voor content wil je aanbieden? Hoe groter en uitgebreider de website is, des te meer functionaliteiten jouw CMS nodig heeft.

Integraties

Als je de gegevens van een bezoeker op wilt slaan in je CRM (bijvoorbeeld als ze een contactformulier hebben ingevuld) dan is het wel handig als dit automatisch kan. Je kunt dit doen aan de hand van een integratie die jouw CMS koppelt aan andere systemen. Welke integraties zijn er al beschikbaar? Welke wil je eventueel later zelf ontwikkelen?

Analytics

Is het mogelijk om Google Analytics of een ander analytics systeem in combinatie met jouw CMS te gebruiken?

Snelheid van het CMS

Het is van belang dat het CMS snel is. Wanneer het plaatsen van een blog veel tijd kost omdat het CMS traag is, dan is dit een grote bron van frustratie.

De gebruiksvriendelijkheid van een CMS

Kies je voor een CMS met een groot aantal functionaliteiten, dan is de kans groot dat dit ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid. Voordat je de keuze maakt voor een CMS is het dus belangrijk dat je van te voren vaststelt of het CMS makkelijk is in het dagelijks gebruik, zowel voor mensen mét en zonder technische kennis (als je werkt met meerdere personen).

Is het bijvoorbeeld heel simpel om een bericht te plaatsen zonder dat je hiervoor een handleiding hoeft te lezen? Kun je verschillende gebruikersrollen instellen? Heeft het CMS een WYSIWYG-editor (what you see is what you get)? Is het dus mogelijk om zonder HTML kennis content in te voeren? Kun je goed met de editor overweg? Is het mogelijk om rechtstreeks vanuit Word te kopiëren en te plakken zonder dat dit zorgt voor opmaakproblemen?

Is er een helpfunctie?

Als je zelf je website bouwt is er dan een helpdesk of support waar je op terug kunt vallen. Het is prettig wanneer je op internet of via de aanbieder gebruik kunt maken van begeleiding op het moment dat je het zelf niet weet.

Wat is een goed CMS?

Is het CMS zoekmachine vriendelijk?

Verschillende factoren spelen een rol bij zoekmachineoptimalisatie. Jouw keuze voor een CMS heeft een directe invloed op een aantal van deze factoren. Wil je dat jouw website het goed doet op SEO gebied? Dan is een zoekmachinevriendelijke CMS belangrijk. Let op de volgende factoren”

Zoekmachine vriendelijke URL’s

Je moet zelf voor 100% invloed hebben op hoe de URL er uit ziet. Als het CMS automatisch url’s genereert, ben je dan in de mogelijkheid om deze te veranderen? Maakt het CMS lange of korte webadressen aan? Neemt het keywords op in de url, of worden er onleesbare webadressen gegenereerd? Bepaalt het CMS welke keywords er in de url komen te staan, of kun je dit zelf doen?

HTML en CSS

Wat voor CSS en HTML genereert het CMS? Scoren ze goed op het gebied van laden, of worden er juist hele zware pagina’s gegenereerd? Zijn de pagina’s makkelijk te crawlen door zoekmachines? Is de code schoon en overzichtelijk, of wordt er veel onnodige scripts en tags gebruikt?

Koppen en tussenkoppen

Wat zijn de mogelijkheden als het gaat om de koppen en tussenkoppen? Kun je met de WYSIWYG-editor een onderscheid maken tussen de H1, H2 en H3 koppen?

Alt- en title-attributen

Is het mogelijk in het CMS om alt tags toe te voegen aan afbeeldingen? Dit is belangrijk omdat je Google anders niet kunt vertellen wat er op een foto staat.

Zie ook: Hoe optimaliseer je foto’s voor Google?

Meta data

Kun je binnen het CMS zelf meta descriptions instellen? Is het mogelijk om semantische gegevens aan de pagina toe te voegen?

Voorwaarden CMS

Redirects toevoegen

Kun je zelf redirects toevoegen aan je website? Redirects zijn belangrijk wanneer je de URL’s van een pagina aanpast. Door ze om te leiden voorkom je dat er een 404-error ontstaat.

Interne links toevoegen

Kun je interne links toevoegen in blogs. Door een goede interne linkstructuur op te zetten help je Google om je site te crawlen.

Kies voor een CMS van SYS platform

In dit blog heb je kunnen lezen hoe belangrijk het is om de juiste keuze te maken voor een CMS. Als je echt serieuze stappen wilt zetten met je website, dan is het belangrijk dat je kijkt naar de lange termijn en dat je kiest voor een goed systeem. Natuurlijk kun je kiezen voor de goedkoopste oplossing, maar dan loop je uiteindelijk toch aan tegen problemen, vooral als jouw bedrijf groeit.

Het SYS platform kan dan een oplossing bieden. Ons CMS is speciaal ontworpen voor coaches. Alle tools die je als coach nodig hebt om je cursisten, klanten en bezoekers tevreden te stellen. Online trainingen aanbieden, altijd een duidelijk overzicht van je bezoekers, omzet en behaalde resultaten. Meer succes door integratie van tools die je helpen beter vindbaar te maken in zoekmachines en dus meer bezoekers naar je website te halen. Daarnaast werkt het ontzettend gebruiksvriendelijk en kun je het maximale uit je website halen.

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
10 uur per maand besparen door afspraken automatisch in te plannen
Tijd besparen door afspraken automatisch in te plannen

Ik laat zien hoe je tot wel 10 uur handmatig werk per maand kunt besparen door afspraken automatisch in te plannen via je website. Het heen en weer mailen voor het plannen van een afspraak kan erg veel tijd kosten. Door deze agenda functie te gebruiken kun je tijd besparen en krijg je meer klanten.

E-mailmarketing voor beginners (Interview met expert Rachelle Blok)
E-mailmarketing voor beginners (Interview met expert Rachelle Blok)

In dit interview met e-mailmarketing expert Rachelle Blok ontdek je wanneer je het beste kunt beginnen met e-mailmarketing. Hoe bouw je goede marketing funnels op? Hoe kom je aan meer leads voor je marketing funnels? Ze vertelt ook hoe haar klant in 1 week meer dan 18.000 omzet haalde dankzij de four day cash machine methode.

Wanneer starten met e-mailmarketing
Wanneer starten met e-mailmarketing

Wanneer starten met e-mailmarketing? E-mailmarketing is een van de manieren om klanten te krijgen. Via een maillijst kun je websitebezoekers snel bereiken. In dit artikel lees je hoe je kunt starten met e-mailmarketing en wat je nodig hebt om een maillijst op te bouwen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gratis checklist voor coaches en opleiders

De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches