Wat zijn de voorwaarden voor een goed websitesysteem of CMS?

Met een CMS kun je op een eenvoudige manier een website beheren en bewerken. Maar welk CMS kies je voor jouw website? We hebben de belangrijkste voorwaarden voor je op een rij gezet.

Een website zonder CMS is tegenwoordig ondenkbaar. CMS staat voor Content Management Systeem. Zonder programmeerkennis ben je met een CMS in staat om zelf de inhoud van je website te beheren. Bekende voorbeelden van CMS zijn Wordpress, Phoenix, Wix, Joomla, SYS Website, Magento en drupal. Ook zijn er nog content management systemenen die op maat gemaakt worden door de websitebouwer.

Het is belangrijk om de keuze voor een CMS niet te overhaast te maken. Als je website eenmaal gebouwd is, kun je niet zo eenvoudig meer overstappen. Daarnaast is de keuze voor jouw CMS ook van invloed op belangrijke zaken als de veiligheid van je website en SEO. Maar waar moet een goed website systeem of CMS aan voldoen? In dit blog leggen we het aan je uit.

Voorwaarden goed CMS of websitesysteem

Wat wil je doen met een CMS?

Voordat je voor een CMS kiest is het belangrijk om het doel van jouw website vast te stellen. Wat wil je bereiken met jouw website? Welk CMS past hier het beste bij? Wat voor content wil je aanbieden? Hoe groter en uitgebreider de website is, des te meer functionaliteiten jouw CMS nodig heeft.

Integraties

Als je de gegevens van een bezoeker op wilt slaan in je CRM (bijvoorbeeld als ze een contactformulier hebben ingevuld) dan is het wel handig als dit automatisch kan. Je kunt dit doen aan de hand van een integratie die jouw CMS koppelt aan andere systemen. Welke integraties zijn er al beschikbaar? Welke wil je eventueel later zelf ontwikkelen?

Analytics

Is het mogelijk om Google Analytics of een ander analytics systeem in combinatie met jouw CMS te gebruiken?

Snelheid van het CMS

Het is van belang dat het CMS snel is. Wanneer het plaatsen van een blog veel tijd kost omdat het CMS traag is, dan is dit een grote bron van frustratie.

De gebruiksvriendelijkheid van een CMS

Kies je voor een CMS met een groot aantal functionaliteiten, dan is de kans groot dat dit ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid. Voordat je de keuze maakt voor een CMS is het dus belangrijk dat je van te voren vaststelt of het CMS makkelijk is in het dagelijks gebruik, zowel voor mensen mét en zonder technische kennis (als je werkt met meerdere personen).

Is het bijvoorbeeld heel simpel om een bericht te plaatsen zonder dat je hiervoor een handleiding hoeft te lezen? Kun je verschillende gebruikersrollen instellen? Heeft het CMS een WYSIWYG-editor (what you see is what you get)? Is het dus mogelijk om zonder HTML kennis content in te voeren? Kun je goed met de editor overweg? Is het mogelijk om rechtstreeks vanuit Word te kopiëren en te plakken zonder dat dit zorgt voor opmaakproblemen?

Is er een helpfunctie?

Als je zelf je website bouwt is er dan een helpdesk of support waar je op terug kunt vallen. Het is prettig wanneer je op internet of via de aanbieder gebruik kunt maken van begeleiding op het moment dat je het zelf niet weet.

Wat is een goed CMS?

Is het CMS zoekmachine vriendelijk?

Verschillende factoren spelen een rol bij zoekmachineoptimalisatie. Jouw keuze voor een CMS heeft een directe invloed op een aantal van deze factoren. Wil je dat jouw website het goed doet op SEO gebied? Dan is een zoekmachinevriendelijke CMS belangrijk. Let op de volgende factoren”

Zoekmachine vriendelijke URL’s

Je moet zelf voor 100% invloed hebben op hoe de URL er uit ziet. Als het CMS automatisch url’s genereert, ben je dan in de mogelijkheid om deze te veranderen? Maakt het CMS lange of korte webadressen aan? Neemt het keywords op in de url, of worden er onleesbare webadressen gegenereerd? Bepaalt het CMS welke keywords er in de url komen te staan, of kun je dit zelf doen?

HTML en CSS

Wat voor CSS en HTML genereert het CMS? Scoren ze goed op het gebied van laden, of worden er juist hele zware pagina’s gegenereerd? Zijn de pagina’s makkelijk te crawlen door zoekmachines? Is de code schoon en overzichtelijk, of wordt er veel onnodige scripts en tags gebruikt?

Koppen en tussenkoppen

Wat zijn de mogelijkheden als het gaat om de koppen en tussenkoppen? Kun je met de WYSIWYG-editor een onderscheid maken tussen de H1, H2 en H3 koppen?

Alt- en title-attributen

Is het mogelijk in het CMS om alt tags toe te voegen aan afbeeldingen? Dit is belangrijk omdat je Google anders niet kunt vertellen wat er op een foto staat.

Zie ook: Hoe optimaliseer je foto’s voor Google?

Meta data

Kun je binnen het CMS zelf meta descriptions instellen? Is het mogelijk om semantische gegevens aan de pagina toe te voegen?

Voorwaarden CMS

Redirects toevoegen

Kun je zelf redirects toevoegen aan je website? Redirects zijn belangrijk wanneer je de URL’s van een pagina aanpast. Door ze om te leiden voorkom je dat er een 404-error ontstaat.

Interne links toevoegen

Kun je interne links toevoegen in blogs. Door een goede interne linkstructuur op te zetten help je Google om je site te crawlen.

Kies voor een CMS van SYS platform

In dit blog heb je kunnen lezen hoe belangrijk het is om de juiste keuze te maken voor een CMS. Als je echt serieuze stappen wilt zetten met je website, dan is het belangrijk dat je kijkt naar de lange termijn en dat je kiest voor een goed systeem. Natuurlijk kun je kiezen voor de goedkoopste oplossing, maar dan loop je uiteindelijk toch aan tegen problemen, vooral als jouw bedrijf groeit.

Het SYS platform kan dan een oplossing bieden. Ons CMS is speciaal ontworpen voor coaches. Alle tools die je als coach nodig hebt om je cursisten, klanten en bezoekers tevreden te stellen. Online trainingen aanbieden, altijd een duidelijk overzicht van je bezoekers, omzet en behaalde resultaten. Meer succes door integratie van tools die je helpen beter vindbaar te maken in zoekmachines en dus meer bezoekers naar je website te halen. Daarnaast werkt het ontzettend gebruiksvriendelijk en kun je het maximale uit je website halen.

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:

GRATIS ADVIES INWINNEN?

Plan een afspraak met een website expert!

De afgelopen jaren hebben we meer dan 1000 websites geanalyseerd en verbeterdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt). Laat ons je helpen met een vrijblijvend adviesgesprek. Plan nu nog een afspraak in!

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
Google Search Console: wat is het en hoe werkt het?
Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?
Of je nou een visite kaartje hebt, een webshop, of een platform voor online trainingen; iedereen wilt meer bezoekers naar zijn website! Er zijn talloze manieren om verkeer naar je website te genereren, en niet elk type bezoeker is hetzelfde. Maar dan is natuurlijk wél ...
Je website aanmelden bij Google
Waarom word ik niet gevonden op Google?
In de moderne wereld is online vindbaarheid essentieel voor het succes van jouw bedrijf. Klanten zoeken dagelijks op Google naar oplossingen voor hun problemen, zo ben jij (hopelijk) ook op dit blogartikel terecht gekomen. Hoe zorg je ervoor dat jouw website hoger in de zoekresultaten ...
Meer succes behalen met klanten
In 3 stappen succesvoller worden dankzij klanten
Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw klanten succesvoller worden? Want het succes van klanten is ook jouw succes. Luister naar wat jouw doelgroep nodig heeft en behaal betere resultaten met jouw klanten. Lees de 3 handige stappen voor meer succes.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders