Wat kost een website?

Wanneer je een website laat maken wil je weten welke kosten dit met zich meebrengt. De kosten hangen af van het type systeem wat je kiest en de functionaliteiten die je in je website wilt hebben. We hebben de belangrijkste dingen benoemd in dit blog!

Veel ondernemers vinden het lastig om in te schatten wat een website mag kosten. ‘Wat kost een website’ is dan ook een veel gebruikte zoekterm in zoekmachines zoals Google. Het wordt je als ondernemer ook niet echt gemakkelijk gemaakt. De prijzen tussen de verschillende aanbieders verschillen enorm. Voor een gemiddeld bedrag van € 2000 ,- heb je een goede website, maar dan ben je er nog niet. Er komen namelijk nog veel meer kosten bij kijken. Daarnaast is het ook nog eens afhankelijk van wat voor soort website je wilt en door wie je het laat ontwerpen. In dit blog zetten we alle belangrijke informatie over de kosten van een website voor je op een rijtje.

Wat bepaalt de kosten van een website?

Er zijn verschillende factoren die de uiteindelijk prijs van een website bepalen. Dit hangt af van:

1. Zelf doen of uitbesteden?

Ga je jouw website zelf ontwerpen of besteed je het uit aan een webdesigner? Laat je het doen door een freelance webdesigner of een webdesignbureau? Of kies je voor een software waarbij je zelf bouwt en daarbij ondersteuning krijgt van een klantenservice?

Zie ook: Website laten bouwen of website zelf maken: wat kies jij?

2. De grootte van de website

Hoe groot moet de website worden? Hoeveel pagina’s heb je nodig? Wil je ook producten gaan verkopen via een webshop? Over het algemeen geldt; des te groter de website, des te hoger de prijs is.

3. Jaarlijkse kosten

Uiteraard kost het ontwerpen van een website geld (of tijd als je het zelf doet), maar dan ben je er nog niet. Je hebt namelijk ook te maken met bijkomende kosten die jaarlijks terugkomen. Denk dan aan hosting (voor een goede hostingpartij betaal je gemiddeld 100 euro per jaar), een SSL certificaat, onderhoud van de website (uurtje factuurtje) en domeinregistratie (afhankelijk van de extensie betaal je gemiddeld tien euro per jaar). Als je na verloop van tijd nieuwe functies wilt toevoegen aan jouw website, dan betaal je hiervoor ook een x bedrag aan de webdesigner.

Kosten en prijs website

4. Wensen en flexibiliteit

Het kan erg kostbaar worden als je speciale functies geïntegreerd wilt hebben in je website. Het kan daarom voorkomen dat jouw webdesigner komt met een goedkoper voorstel. Dit sluit misschien niet aan bij de wensen die je in eerste instantie had voor je website, maar het is wel voordeliger. Ben je op dat moment zo flexibel genoeg om daarin mee te gaan, of wil je perse dat de website gebouwd wordt naar jouw wensen? Dat kan de prijs van een website namelijk flink opdrijven.

5. Hoeveel tijd investeer je zelf?

Met alleen het ontwerp van de website ben je er nog niet. Er moeten namelijk ook teksten worden geschreven, de content moet ingevoerd worden en de juiste foto’s en afbeeldingen dienen aangeleverd te worden. Ga je dit zelf doen? Dan zullen de kosten uiteraard lager zijn.

Op basis van bovenstaande factoren zal een webdesigner een offerte opstellen. Dit gaat dan alleen nog maar over de eenmalige kosten en geeft aan wat jouw website kost op de korte termijn. Maar hoe zit het dan met de kosten op de lange termijn?

Wat kost een website op de lange termijn?

Als de kosten van jouw website alleen maar gebaseerd worden op de aanschafprijs, dan geeft dit een vertekend beeld van de werkelijkheid. Als je wilt dat jouw website op de lange termijn succesvol is, dan zul je ook in de volgende zaken moeten investeren:

Content creatie

Wil je gevonden worden in de zoekmachines? Dan heb je interessante blogposts nodig. Ook een sterke landingspagina draagt bij aan een betere vindbaarheid in Google en zorgt voor meer conversies. Ga je hier zelf tijd in investeren of besteed je het uit?

Zoekmachine optimalisatie

Helaas wordt jouw website niet zomaar gevonden in Google. Je kunt de bezoekersaantallen en website rankings verbeteren door te werken aan de autoriteit van je website. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan linkbuilding. Dit doe je naast het creëren van nieuwe content en het verbeteren van de on-page factoren. De techniek vormt de basis, daar is bij de ontwikkeling van het SYS Platform al ruimschoots over nagedacht en wordt continu verder doorontwikkeld.

Hoe duur is een website?

Website promotie

Wil je meer bezoekers en verkopen? Het gebruik van Social Media, adverteren en email marketing helpen je om meer bezoekers te krijgen en bekendheid te creëren. De kosten van online marketing zijn natuurlijk afhankelijk van jouw doelen en wat je wilt bereiken met jouw website.

Heb je echt een website nodig?

De kosten voor een website bestaan dus uit twee delen; de algemene kosten voor het ontwerp van de site + de jaarlijkse kosten (zoals hosting en domeinregistratie) en de kosten om je website succesvol te maken. Wil je geen tijd of geld investeren in het succesvol maken van je website? Vraag je dan serieus af of je wel een website nodig hebt.

Het zal van je eigen verwachtingen afhangen of een website veel geld kost. Als je een website vergelijkt met offline marketing, dan zul je zien dat een website veel voordeliger is. Offline promotiemateriaal moet telkens opnieuw worden gedrukt en het kost veel geld om één kleine wijziging aan te passen. Een website heeft als voordeel dat je enorm veel informatie kunt verschaffen aan je potentiële klanten. Een folder of flyer kan nooit alle benodigde informatie bieden.

Uiteraard hoef je niet te kiezen tussen deze twee vormen van communicatie, het kan elkaar juist versterken als je het op een goede manier inzet.

Tegenvraag: wat levert de site je op?

Je kunt je afvragen: wat kost een website? Een betere vraag zou zijn: wat levert een site mij op? Wanneer je vanuit dit standpunt naar je site kijkt gaat het erom of je dat wat je investeert terug kunt verdienen met de werkzaamheden die je doet. Investeer je maandelijks € 200 voor website software dan zou je dit vrij vlot terug moeten verdienen. Met een goede website en de juiste systemen kun je eenvoudig je business opschalen. Je automatiseert processen waardoor je tijd over hebt voor dingen die echt relevant zijn.

Wat kost een website? Een globale indictatie:

We hebben een globale indicatie van kosten voor je op een rij gezet.

  • Voor een standaard website bij een ZZP’er of een klein bureau betaal je tussen de 1000 en 3000 euro. Dan heb je een nette website
  • Wil je een website met complexe functionaliteiten dan betaal je meer, denk aan bedragen tussen de 10.000 en 30.000 euro. Dat is niet gek omdat maatwerk websites veel tijd en programmeerwerk vragen
  • Zelf je website bouwen in software van een bepaalde partij? Je betaalt vaak € 100- € 200 per maand om gebruik te mogen maken van de software
  • Maak je zelf je site in Wordpress dan betaal je in basis de kosten voor hosting en de domeinnaam. Soms betaal je extra voor een Wordpress thema

Wat kost een website? Kijk naar de lange termijn

In dit blog heb je kunnen lezen welke kosten er allemaal komen kijken bij het ontwerpen en succesvol maken van een website. Uiteindelijk verdienen de kosten zich allemaal terug; een succesvolle website levert namelijk omzet op en is de investering dubbel en dwars waard.

Als je echt serieuze stappen wilt zetten met je website, dan is het belangrijk dat je kijkt naar de lange termijn en dat je kiest voor een goed systeem. Natuurlijk kun je kiezen voor de goedkoopste oplossing, maar dan loop je uiteindelijk toch aan tegen problemen, vooral als jouw bedrijf groeit.

Het SYS platform kan dan een oplossing bieden. Het is geschikt voor coaches en opleidingsinstituten die zelfstandig hun eigen platform willen beheren. Geen gedoe meer met technische functionaliteiten zodat je tijd overhoudt om jouw bedrijf te laten groeien.

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:

GRATIS ADVIES INWINNEN?

Plan een afspraak met een website expert!

De afgelopen jaren hebben we meer dan 1000 websites geanalyseerd en verbeterdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt). Laat ons je helpen met een vrijblijvend adviesgesprek. Plan nu nog een afspraak in!

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
Google Search Console: wat is het en hoe werkt het?
Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?
Of je nou een visite kaartje hebt, een webshop, of een platform voor online trainingen; iedereen wilt meer bezoekers naar zijn website! Er zijn talloze manieren om verkeer naar je website te genereren, en niet elk type bezoeker is hetzelfde. Maar dan is natuurlijk wél ...
Je website aanmelden bij Google
Waarom word ik niet gevonden op Google?
In de moderne wereld is online vindbaarheid essentieel voor het succes van jouw bedrijf. Klanten zoeken dagelijks op Google naar oplossingen voor hun problemen, zo ben jij (hopelijk) ook op dit blogartikel terecht gekomen. Hoe zorg je ervoor dat jouw website hoger in de zoekresultaten ...
Meer succes behalen met klanten
In 3 stappen succesvoller worden dankzij klanten
Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw klanten succesvoller worden? Want het succes van klanten is ook jouw succes. Luister naar wat jouw doelgroep nodig heeft en behaal betere resultaten met jouw klanten. Lees de 3 handige stappen voor meer succes.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders