Inhoudsopgave
Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren
Ben je op zoek naar een camera op bijvoorbeeld Bol.com? Dan moet je niet gek opkijken wanneer de lijst met zoekresultaten meer dan duizenden camera’s weergeeft. Dit is een groot probleem, zowel voor de klant als de webshop. Teveel aanbod leidt namelijk tot keuzestress en dit is niet bevorderlijk voor de conversie. Waarom? Dat leggen we in dit blog aan je uit.
De kunst is om het conversiepercentage steeds weer te verbeteren. Het aloude credo ‘meten is weten‘ gaat hier zeker op. Stel dat je een conversiepercentage weet te verhogen van 3 naar 4 procent, dan is dit interessant voor je business. Naast het verminderen van de keuze op je website kun je jouw conversie ook verhogen door:
Het gevaar van keuzestress op je website
De keuze is reuze in een ideale wereld. Je hebt liever de keuze uit dertig smaken ijs dan uit twee smaken ijs. Tenminste, dat zou je denken. In de praktijk blijkt echter dat juist het hebben van meerdere opties zorgt voor het uitstellen van een keuze. Er is een bekend experiment, waarbij mensen in een supermarkt jam mogen proeven. In het begin zijn er 24 smaken die mensen mogen proeven, en op een later tijdstip maar zes smaken. De proef met 24 smaken werkte erg goed om mensen te laten proeven van de jam; 60% van de bezoekers bleef staan om de verschillende soorten jam te proeven. Bij de zes smaken jam wilde maar 40% proeven. Maar; bij het grote productaanbod (24 smaken) kocht 3% van de bezoekers een potje jam. Bij het kleinere aanbod (6 smaken) kocht maar liefst 30% een potje jam. Het kleine productaanbod zorgt hier dus voor bijna 7x zoveel verkoop dan het grote productaanbod. Het lijkt in eerste instantie dus misschien aantrekkelijk om veel opties te hebben, maar het tegenovergestelde is waar. Als er teveel is om uit te kiezen, verlamt de consument. Ze kiezen er dan voor om niet te kiezen.Durf te kiezen
Veel ondernemers vinden het lastig om te kiezen. Ze hebben veel ideeën en willen alles omzetten in een product. Het gevolg is dat er veel tijd zit in de ontwikkeling van al deze producten. Wat als jij je op 1 product zou focussen en je dit product continu zou verbeteren. Het vraagt moed om te kiezen. Niet alleen in je aanbod van diensten en producten. Maar ook bij de inrichting van je coachingswebsite.Minder keuze op je website
Het is belangrijk dat je voor ogen hebt welke stappen jouw bezoeker moet zetten op jouw website. De kunst is om, ook hier, niet te veel keuze te geven. Durf te kiezen voor 1 of 2 diensten/producten in het menu van je site. Zorg dat je bezoeker niet te veel keuze heeft zodat hij niet overweldigd raakt wanneer hij de site bekijkt.
Een hogere conversie door minder keuze
Veel webshops en websites denken zich te kunnen onderscheiden door veel producten aan te kunnen bieden. Ze vinden het belangrijk dat ze meer kunnen bieden dan de concurrent. Met een uitgebreid aanbod weet je dat je bijna al je klanten kunt helpen en klanten kunnen erop rekenen dat er altijd wel een product is dat past bij hun wensen. Maar aan de andere kant; hoe handig is het om klanten zoveel producten aan te bieden als ze zelf eigenlijk ook niet zo goed weten waar ze naar op zoek zijn? Niet erg handig dus. De gemiddelde bezoeker wordt namelijk zenuwachtig bij teveel keuze; het grote aanbod van producten zorgt voor stress, onvrede en uitstelgedrag. Het versimpelen van het keuzeaanbod leidt daarentegen tot betere resultaten. Dit is waarom je ook vaak ‘de top 10 best verkochte producten’ lijstjes ziet op webshops. Wanneer klanten de bomen door het bos kunnen zien, zullen ze eerder geneigd zijn om iets te kopen. Dit verhoogt de conversie en verlaagt de retour cijfers. Help je klant dus om het juiste product te kopen. Beperk het aantal keuzes en toon een klein productaanbod dat relevant is voor die specifieke klant. Je zult zien dat de conversie stijgt!Conversiepercentages inzichtelijk maken en berekenen
Heb jij inzichtelijk wat de conversiepercentages voor jouw website zijn? Hoeveel mensen vragen een weggever aan en hoeveel mensen vullen een contactformulier of een offerteformulier in? Het percentage mensen wat overgaat tot actie bereken je middels het conversiepercentage. Even een kort voorbeeld: je hebt een salespagina met als doel om zoveel mogelijk verkopen te realiseren. Je krijgt 100 bezoekers op de website, waarvan 10 bezoekers een aankoop doen. Het conversiepercentage is dus 10% ((10 / 100) * 100%)
- Sociale bewijskracht: laat zien hoe andere mensen over jouw producten en diensten denken
- Laat zien dat je een expert bent, hierdoor zullen mensen eerder bij je kopen
- Creëer schaarste, waardoor je de bezoeker aanzet tot handelen.