Landingspagina maken

Jouw externe verkeer converteren tot klanten

Een goede landingspagina boost je conversieratio en verandert websitebezoekers in nieuwe klanten. Je website kan niet zonder! Maar wat houdt een landingspagina in, en wat staat erop? En misschien nog wel belangrijker: hoe zorg je ervoor dat een landingspagina voor jou gaat werken en succes boekt? In dit blog vertellen we je alles over landingspagina’s en geven we je tips om goede landingspagina’s te maken.

Navigatie

Wat is een landingspagina?
Waarom een landingspagina?
Voorbeelden
Soorten landingspagina's
Succesvolle landingspagina maken

Wat is een landingspagina?

In de wereld van online marketing is een landingspagina een webpagina waar je gericht bezoekers naartoe stuurt om ze te laten converteren. Het wordt zo genoemd omdat de consument er op de een of andere manier op ‘landt’ (op terechtkomt). Bijvoorbeeld door te klikken op een advertentie, een zoekresultaat in Google of een link in een e-mail.

Het verschil met een normale webpagina is dat een landingspagina een duidelijk doel heeft, namelijk een conversie uitlokken. Koop een product, download een whitepaper, schrijf je in voor de nieuwsbrief, neem contact op: de hele landingspagina is ingericht om de bezoeker één bepaalde actie te laten uitvoeren.

uitleg landingspagina
Een landingspagina heeft een duidelijk doel: verkeer van buitenaf converteren tot klanten.
Conversiegericht werken

Waarom moet ik landingspagina’s gebruiken?

Een landingspagina heeft vaak als doel om bezoekers in klanten te veranderen (of ten minste in kwalitatieve leads). Een goede landingspagina is dus een boost voor je business.

Met een landingspagina kun je je doelgroep namelijk aanspreken met hoogrelevante content. Stel je voor: je bent coach en je hebt een advertentiecampagne opgezet. Je adverteert voor één bepaalde dienst die je aanbiedt, zoals workshops voor op kantoor. Maar als een geïnteresseerde gebruiker op de advertentie klikt, komt hij op je homepage terecht of op een algemene pagina die over al jouw diensten gaat.

Het resultaat hiervan? De bezoeker is verward, omdat hij niet kreeg wat hij verwachtte, namelijk een pagina toegespitst op workshops voor op kantoor. Hij wilde daar meer over weten, maar je voorziet hem niet in die informatiebehoefte. De kans is groot dat hij weer wegklikt. Deze kans op een nieuwe klant ben je misgelopen.

Daarom gebruik je landingspagina’s. Om je doelgroep te bereiken met relevante content die ze over de streep trekt om die conversie uit te voeren.

Het succes van SYS-members

Voorbeelden van een goede landingspagina’s

Het SYS Platform biedt verschillende Resultaat Pagina’s aan die helemaal strategisch zijn ingericht. Er staat precies wat je waar moet invullen, zodat jij al het denkwerk niet meer hoeft te doen.

Daarnaast hebben wij ook voor verschillende klanten succesvolle landingspagina’s gemaakt met een mooie conversie. Hieronder een aantal voorbeelden.

#METZNALLEN

Voor de website van Gwen hebben we een pagina gemaakt waar bezoekers zich kunnen aanmelden voor haar online meditatieprogramma. Tijdens een van haar podcasts heeft ze haar online programma gepromoot en de link naar onderstaande landingspagina gedeeld. Binnen enkele uren heeft ze meerdere SYS-master mijlpalen gepasseerd.

De landingspagina gaat specifiek over haar online programma, precies wat haar bezoekers verwachten. Daarnaast is er gebruik gemaakt van een earlybird timer: extra korting als je je vroegtijdig aanmeldt. 

Beweging in Ontwikkeling

Anne-Marije en Femke hebben als missie om zoveel jongeren te helpen die lijden aan pijn- en vermoeidheidsklachten. Voor hun onderneming, Beweging in Ontwikkeling, hebben we een landingspagina gemaakt met als einddoel om een intakegesprek aan te vragen. 

Inmiddels hebben ze de website op verschillende kanalen goed gepromoot en behalen ze mooie successen. Een groot pluspunt van de landingspagina is het aanspreken van de juiste doelgroep: namelijk de ouders die zich hopeloos voelen nadat hun kinderen al verschillende behandelingen ondergaan hebben. Door middel van goede foto’s en een duidelijke indeling worden potentiële klanten op de juiste manier aangesproken.

Nine Star Ki Nederland

Nadine neemt je met haar onderneming helemaal mee in de wereld van Nine Star Ki. Voor haar online academy hebben we een landingspagina gemaakt die op verschillende plekken gedeeld worden, zoals per mail aan leads.

Een belangrijk kenmerk van Nadine’s doelgroep is de persoonlijke touch. Vandaar de sfeerfoto’s die klanten laten zien en veel testimonials om de positieve ervaringen van anderen te zien.

Harry testimonial
“Voor mijn bedrijf at-letic performance is het SYS Platform de oplossing om een TOP website te laten bouwen door het deskundige team van SYS Platform.”

Harry Seriese 
at-letic performance

Van leads verzamelen tot verkoop realiseren

Welke soorten landingspagina’s zijn er?

Niet elke landingspagina is hetzelfde. Ze kunnen bijvoorbeeld verschillen in het doel dat ze dienen, zoals activeren tot harde conversie (iets kopen) of zachte conversie (een inschrijving of aanvraag). Of het kanaal waar een bezoeker vandaan komt verschilt, bijvoorbeeld Google, social media of e-mail. We lichten hieronder drie voorbeelden van soorten landingspagina’s uit: de SEO landingspagina, de product- of dienstpagina, en de leadgeneratie landingspagina.

verschillende soorten landingspagina's

SEO landingspagina

Een SEO landingspagina is speciaal bedoeld om bezoekers via de organische (= niet-betaalde) zoekresultaten van Google binnen te halen. Dit type landingspagina is daarom geoptimaliseerd voor één focuszoekwoord. Je moet hierbij rekening houden met de wensen van Google, de wensen van de websitebezoeker én een optimale conversiegerichtheid.

Product- of dienstpagina

Een product- of dienstpagina heeft als doel om een aankoop of aanvraag te realiseren. Je weidt op deze pagina uit over de specificaties van je product of dienst. De doelgroep die je hiermee aanspreekt, weet waarschijnlijk al goed wat ze zoeken. Een product- of dienstpagina kan het beslissende duwtje in de rug zijn dat een potentiële klant nodig heeft om tot conversie over te gaan.

Leadgeneratie landingspagina

Met een leadgeneratie landingspagina, de naam zegt het al, probeer je leads te verzamelen. Dat kan bijvoorbeeld door een downloadable aan te bieden, zoals een whitepaper of een gratis e-book. De call-to-action is er dan op gericht om de bezoeker te activeren om zijn gegevens achter te laten. Jij kunt hem daarna benaderen met interessante content of relevante aanbiedingen.

een pagina die bij jouw bedrijf past

Een succesvolle landingspagina maken

Hoe maak je een goede landingspagina die doet wat hij moet doen, namelijk conversie aanjagen? Online vind je ontzettend veel voorbeelden van beproefde landingspagina’s, maar niet elk type landingspagina hoeft te werken voor jouw doel en doelgroep. Daarom is het belangrijk om altijd vanuit je eigen bedrijf te blijven uitgaan. Zo maak je een landingspagina met impact.

Doe vooraf onderzoek en bepaal het doel

Je start altijd met nadenken, brainstormen en researchen. Aan de ene kant bepaal je welk doel je met je nieuwe landingspagina wilt bereiken, aan de andere kant breng je in kaart wat de behoeftes zijn van je doelgroep. En hoe verenig je die twee dingen met elkaar?

Een voorbeeld: je biedt 1-op-1 coachtrajecten aan en die wil je verkopen. Maar de behoefte van een consument is zelden een 1-op-1 coachtraject. Dat is voor hem namelijk alleen het middel. Zijn doel is op een bepaald vlak in zijn leven verbetering realiseren. Verkoop op je landingspagina dus niet je dienst of product, maar de oplossing voor een probleem waar je doelgroep tegenaan loopt. Dat is namelijk echt waar je potentiële klanten naar zoeken.

Maak een duidelijke en begrijpelijke call-to-action

Vanaf het moment dat een gebruiker landt op jouw landingspagina, moet het duidelijk zijn wat de gewenste actie is. Daarom is een consistente call-to-action, die op meerdere plekken op de pagina terugkomt, van essentieel belang. Of het nu gaat om inschrijven voor de nieuwsbrief, een terugbelverzoek indienen of direct een cursuspakket afnemen: het moet de gebruiker duidelijk zijn dat hij maar één kant op kan op deze landingspagina, en dat is de kant waar jij hem wilt hebben.

Maak je landingspagina mobielvriendelijk

Een mobielvriendelijke website is tegenwoordig onmisbaar. Er wordt meer op internet gesurft via smartphones dan ooit. Daarom moeten je landingspagina’s ook mobile-responsive zijn, zónder dat ze hun kracht verliezen of onbruikbaar worden.

Zet A/B testen op om de beste landingspagina te bepalen

Aangezien landingspagina’s vaak bedoeld zijn om conversies te boosten, kun je niet om conversie-optimalisatie heen. Dat is namelijk dé methode om de conversie te verhogen.

Daarom moet je je landingspagina’s blijven testen en analyseren. Duik eens de data in: welke van je landingspagina’s doen het goed? En welke niet? En hoe kun je dat verschil verklaren?

Om uit te vogelen met welke factoren je je conversieratio kunt verhogen, gebruik je A/B-testen. Met een A/B-test maak je twee varianten van een webpagina, die tegelijkertijd online staan en waarvan bezoekers er willekeurig eentje te zien krijgen. Je onderzoekt vervolgens welke variant het beter doet. Maak de button eens groen in plaats van rood. En wat gebeurt er als je de headline verandert? Met A/B-testen kun je heel precies bepalen welke factoren zorgen voor méér conversie.

De landingspagina editor van SYS Platform

In SYS Platform zit een speciale landingspagina editor ingebouwd. Daarmee maak je in een handomdraai Resultaat Pagina’s: webpagina’s die door ons zijn getest op effectiviteit en prestaties.

Jij hoeft het wiel niet meer opnieuw uit te vinden, maar je pakt er gewoon een kant-en-klare pagina bij die je helemaal naar eigen inzicht kunt invullen. De Beste Resultaat Pagina’s van SYS halen tot wel 60% conversie!

“SYS belooft websites met resultaat. Die belofte maken ze ook waar. De SYS-templates zijn handig, de support van het SYS-team is goud.”

Katleen van Landschoot
De Schrijfcoach

landingspagina succes
Hogere conversie

Conclusie: een goede landingspagina werpt zijn vruchten af

We moedigen je aan om met landingspagina’s maken aan de slag te gaan, omdat het je veel kan opleveren qua conversies. Zonder landingspagina’s heeft je website weinig richting, maar met landingspagina’s begeleid je je potentiële klanten resoluut naar de conversieknop. Jij wilt toch ook meer klanten binnenkrijgen?

SYS Platform helpt je daarbij met de speciale landingspagina editor. Wij hebben het testwerk al voor je gedaan, zodat jij direct effectieve en succesvolle landingspagina’s kunt opzetten. Als je een compleet online platform wilt opzetten, dan is SYS Platform ideaal voor jou. Geen gedoe meer met je website, maar een platform dat voor je werkt. Zo houd jij meer tijd over om al die nieuwe, geconverteerde klanten te helpen.

Een goede landingspagina maken

Makkelijk en snel met onze speciale landingspagina editor

Ontdek alle voordelen van het SYS Platform

SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches