Kelly (Profit First professional) stelde ons de volgende vraag: “naar welke cijfers moet ik kijken om te zien of ik vooruitgang aan het maken ben?”. Door te focussen op de juiste cijfers kun je pas zien of je daadwerkelijk een website met resultaat hebt. Deze getallen worden ook wel key performance indicators genoemd (KPI). Voordat je zomaar alle cijfers gaat noteren is het van belang om voor jezelf vast te stellen wat resultaat voor jou betekent.
Drie voorbeelden van meetbare cijfers (key performance indicators)
Zoals gezegd is het belangrijk om helder te hebben wat voor jou resultaat betekent. Is dat een directe verkoop via de website of een kennismakingsgesprek? Als dat duidelijk is kun je verder.
Getal 1: Focus je niet alleen op jouw hoofdproduct
Je hebt als coach of opleider waarschijnlijk een fantastisch 3 maanden traject (of iets vergelijkbaars) op jouw website staan. Het is dan veel relevanter om te focussen op het aantal aanvragen of salesgesprekken.
Als je een product of dienst hebt wat meer dan €500 kost zullen mensen minder snel een impulsieve aankoop doen. Een getal wat je dan beter kunt meten is dus het aantal kennismakingsgesprekken en salesgesprekken.
Getal 2: Kijk naar de omzet uit jouw website
Je kunt de omzet noteren die je uit je website haalt. Dit kunnen de losse 1-op-1 sessies zijn die geboekt worden of de gekochte 3 maanden trajecten. Je ziet dan hoeveel euro’s de website oplevert en of dat meer is dan de gemaakte kosten.
In het dashboard van SYS Platform hebben wij dit overzichtelijk voor jou gemaakt. Wanneer je inlogt zie je meteen hoeveel leads je hebt, hoeveel klanten en je ziet het aantal omzet. Dit getal is altijd actueel en zie je meteen op je scherm.
Extra: wij motiveren jou om verschillende mijlpalen te behalen. Dat doen we volgens het gamification principe. Wanneer je een SYS Master mijlpaal bereikt hebt verschijnt er confetti in beeld en kun je een verrassing verwachten. Hoe tof is dat?

Getal 3: Noteer de conversiepercentages
Het aantal website bezoekers zegt niet zoveel: je kunt honderden bezoekers hebben, maar weinig klanten en dus geen resultaat behalen via de website. Het is veel interessanter om te weten hoeveel mensen op jouw website terechtkomen en de volgende stap nemen. Kortom, hoeveel procent van de bezoekers wordt daadwerkelijk klant?
Het resultaat via jouw website inzichtelijk maken met cijfers
Niet al deze getallen kun je automatisch laten berekenen. Het conversiepercentage en het aantal afspraken zie je bijvoorbeeld niet in het dashboard. Je kunt hier een dashboard voor laten bouwen, maar wij raden je aan om de getallen handmatig te noteren. Bijvoorbeeld via een Excelsheet.

Behoud gevoel met jouw data
Onze softwaremanager heeft dit ook als advies meegegeven: probeer niet alles te automatiseren, maar log regelmatig in de systemen en bekijk hoe het ervoor staat. Elke week bekijken wij de data en noteren wij in een excelsheet de resultaten. Je ziet dan de pieken en dalen en behoudt het gevoel met de data. De KPI’s op deze manier bijhouden is heel simpel en je gaat het dan zien als een spelletje.
Bonus tip: bekijk niet 1x per jaar hoe het ervoor staat met jouw website, maar doe dit op vaste momenten. Je kunt het per kwartaal doen (dat zijn 4 momenten), per maand of week. Wij noteren de data wekelijks. Elk SYS teamlid heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en bijbehorende KPI’s. Hiermee kan iedereen zien hoe het gaat en of er vooruitgang is. Je wordt uitgedaagd om je doelen te behalen en raakt extra gemotiveerd!
Laat je inspireren door SYS-ers
- Katleen behaalde binnen 10 dagen een mooie omzet met maar één salespagina.
- Nadine kon wegens ziekte maximaal 3 uur per dag werken, maar haalde toch een ton omzet!
- Sandra toverde haar visitekaartje om naar een website met resultaat.
Heb je een vraag die je beantwoord wilt zien in onze volgende video? Laat het ons weten!
Wil je op de hoogte blijven en meteen een melding ontvangen wanneer een nieuwe video online staat? Abonneer op ons Youtube kanaal!