Tegenwoordig is internet marketing / online marketing / digitale marketing niet meer weg te denken. De consumenten zijn steeds meer online te vinden. Als ondernemer zul je de consumenten dus ook online moeten aanspreken. Zeker als je concurrent dit ook doet. In dit artikel leg ik wat deze vorm van marketing inhoudt.
Wat is internet marketing?
Internet marketing is alles omtrent de marketing van producten of diensten op het internet. Van de mails die je verstuurt naar je maillijst. Tot het adverteren van een challenge. De verschuiving van offline naar online zorgt voor een enorme populariteit van internet marketing.
Vroeger werd er veelal gebruik gemaakt van “oude” media, zoals: tv-reclames, advertenties in de krant, folders, etc.
Verschillende vormen van internet marketing
Er zijn verschillende vormen van internet marketing. De verwachting is dat dit alleen maar zal toenemen.
- SEO: zoekmachine optimalisatie
- SEA: zoekmachine adverteren
- E-mailmarketing
- Content marketing
- Social media marketing
- Online adverteren
- Affiliate marketing
Uiteraard zijn er nog andere vormen, maar bovenstaande zijn de meest voorkomende.
Waarom is internet marketing belangrijk?
Zoals eerder vermeld: de meeste consumenten vind je steeds vaker terug op het internet. Denk bijvoorbeeld aan het checken van een e-mail, het scrollen door Facebook en het bekijken van een YouTube video. Al deze platformen zijn daardoor goed geschikt om marketing in te zetten.
Daarnaast zijn er nog een aantal redenen waarom internet marketing voordeliger is dan gewone marketing.
Conversie optimaliseren
Online marketing geeft je de mogelijkheid om de reis van bezoeker naar klant goed uit te stippelen. Zo kan je zelf deze route zo goed mogelijk klaarzetten en jouw conversie optimaliseren.
Om even een voorbeeld te geven: je laat op Facebook een advertentie lopen om meer te bewegen. In Facebook kan je jouw doelgroep instellen. Zo zien voornamelijk potentiële klanten jouw advertenties. Op de advertentie staat een link naar jouw website waar alle informatie vermeld staat. Zo kunnen bezoekers makkelijk een beslissing maken en daarna gelijk afrekenen. Je hebt dus enorm veel invloed op de route die jouw klanten nemen.
Gewone marketing zou niet zo makkelijk werken. Als je bijvoorbeeld een tv-reclame maakt, dan ben je geheel afhankelijk wie dan net deze reclame ziet. Vervolgens kunnen ze niet makkelijk actie ondernemen. Ze moeten dan eerst naar een website toegaan en dan verder uitvogelen hoe ze iets aan kunnen schaffen. Je mist de interactiviteit.
Personaliseren met internet marketing
Dan komen we gelijk aan bij het volgende voordeel: online marketing bied je de mogelijkheid om bezoekers persoonlijker te benaderen. In plaats van een algemene advertentie in de krant krijg je een e-mail waar je persoonlijk met jouw naam begroet wordt.
Het internet heeft steeds meer tips en tricks om marketing nog persoonlijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan een webinar waar je kan chatten met je klanten.
Besparen
Ook niet geheel onbelangrijk: online marketing is een stuk goedkoper dan de traditionele vorm van marketing. Een tv-reclame kost je al gauw duizenden euro’s per week. En dan zijn de kosten voor de opnames en apparatuur nog niet meegerekend. Een YouTube-kanaal daarentegen kost je helemaal niks. En een Facebookadvertenties kost gemiddeld een paar honderd euro’s en je kan gerichter jouw doelgroep bereiken.
Hoe start ik met internet marketing?
Wil je aan de slag met internet marketing? Wees er dan van bewust dat er enorm veel bij komt kijken. Je zult je er echt in gaan moeten verdiepen. Je kan bijvoorbeeld blogberichten schrijven om jouw SEO te verbeteren. Maar als je de blogberichten niet op de juiste manier schrijft, levert het uiteindelijk weinig op.
Op YouTube zijn er verschillende trainingen beschikbaar die je kunt volgen. Maar neem ook eens een kijkje op Udemy. Dit trainingsplatform biedt vaak volledige trainingen aan met een mooie kortingsprijs!
Je kunt er ook voor kiezen om internet marketeers in te schakelen. In heel veel gevallen kan je ze inschakelen als VA. Zij regelen dan alle marketing voor je. Zo kan jij je gewoon focussen op jouw onderneming!
Conclusie
Internet marketing is de verzamelnaam voor alle vormen van marketing op het internet. Populaire vormen zijn: SEO marketing, e-mail marketing en social media marketing. Doordat steeds meer consumenten zich online bevinden, is dit de ideale plek om potentiële klanten te benaderen. Je hebt meer controle op het internet, waardoor je jouw conversie kan optimaliseren. Daarnaast kun je veel personaliseren en is online marketing een stuk goedkopen dan traditionele marketing.