Werk jij al met een gratis weggever op jouw website? Dit is een mooie manier om de bezoekers van jouw website op je mailinglijst te krijgen. Heb je nog geen mailinglijst? Dat is een gemiste kans! Het geeft je namelijk de mogelijkheid om geïnteresseerde bezoekers aan je te blijven binden. De bezoeker is namelijk niet direct weg nadat hij of zijn jouw website verlaat; je kunt deze potentiële klant nog altijd bereiken via jouw mailinglijst. Om bezoekers van je website op jouw mailinglijst te krijgen kun je werken met een gratis weggever.
Wat is een gratis weggever?
In de online marketingwereld wordt van een gratis weggever gesproken wanneer je iets op je website aanbiedt wat gratis gedownload kan worden door bezoekers. Denk dan bijvoorbeeld aan een gratis e-book, een gratis video cursus, een gratis whitepaper of een gratis challenge. Het doel hiervan is dat de bezoeker op jouw mailinglijst belandt en dat je ze altijd via e-mail kunt bereiken. Het is belangrijk dat je jouw bezoekers iets geeft wat echt waarde voor ze heeft, zodat ze er geen problemen mee hebben om hun e-mailadres achter te laten. Dit geeft jou vervolgens de mogelijkheid om ze per mail te benaderen. Let op: Je dient wel rekening te houden met de Wet AVG. Je bent verplicht om een bezoeker om toestemming te vragen voor het ontvangen van jouw e-mails. Dit betekent dat je de mensen op je mailinglijst alleen mag benaderen voor datgene waar hij/ zij zich heeft ingeschreven,Jouw kennis gratis weggeven; waarom zou je dat doen?
Misschien denk je nu; waarom zou ik al mijn kennis gratis weggeven? Hoe verdien ik dan mijn geld? Jouw gratis weggever, of dit nu een e-book, een whitepaper of een video training is, werkt als een lead magnet. Je kunt zelfs adverteren met je gratis weggever; dit levert in de meeste gevallen meer op dan een standaard advertentie. Je bouwt op deze manier een mailinglijst op. Dit heeft enorm veel voordelen, omdat;- Je direct kunt communiceren met je klant;
- Je een significant bereik hebt;
- Mensen al interesse hebben in jouw product;
- De conversie omhoog gaat.
Hoe werkt het proces achter een weggever?
Voordat je mensen kunt laten inschrijven op je mailinglijst middels een gratis weggever, dien je een aantal stappen te doorlopen.Stap 1: de weggever maken
Je maakt de weggever. Dit kan een e-book zijn, een whitepaper of bijvoorbeeld een enkele of een reeks video’s.Stap 2: de weggever online zetten
De weggever wordt online gezet. Een e-book of whitepaper laad je als PDF bestand in de website. De video’s kun je op een aparte pagina zetten in de site. Hierbij moet je rekening houden met het feit dat niet iedereen er zomaar bij kan komen; het is exclusief voor de mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief.Stap 3: opt-inpagina maken
Vervolgens maak je een pagina op je website waar mensen zich kunnen inschrijven. Dit noemen we een opt-in pagina. Je geeft hier aan wat ze krijgen in ruil voor hun e-mailadres en wat ze verder kunnen verwachten (bijvoorbeeld hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurd en wat hier over het algemeen in staat). Op deze pagina voeg je inschrijfformulieren toe die ervoor zorgen dat inschrijvers op lijsten komen in de software die je gebruikt voor je e-mailmarketingsoftware. Zie ook: Wat is een opt-in pagina en waar gebruik je deze voor?
Stap 4: bedankpagina maken
Je maakt een bedankpagina. Hier komen de inschrijvers van je nieuwsbrief op terecht wanneer ze zich hebben ingeschreven. De downloadlink naar de gratis weggever zou je hier al direct kunnen plaatsen. Niet alleen is de bedankpagina een mooie manier om een vertrouwensband op te bouwen met je inschrijver, het heeft ook een belangrijke functie bij het meten van de conversie van je gratis weggever. Adverteer je bijvoorbeeld via Facebook, dan kun je via de bedankpagina meten hoeveel mensen zich hebben ingeschreven en wat de conversie is.Stap 5: e-mailmarketing software koppelen
Maak in het e-mailmarketing systeem waar je mee werkt (bijvoorbeeld ActiveCampaign of MailChimp) aparte lijsten aan voor de inschrijvers van deze weggever. Door deze te koppelen op je opt-inpagina komen mensen op de juiste lijsten.
Stap 6: lijsten & funnels
Koppel een automatisering aan de lijsten. Stel een geplande e-mail reeks in die de inschrijvers van je nieuwsbrief ontvangen nadat ze de gratis weggever hebben ontvangen. Dit noemen we een funnel.Hoe maak je een gratis weggever?
Wat voor soort weggever je maakt en hoeveel tijd je eraan wilt besteden ligt natuurlijk helemaal aan jezelf. Als je een e-book wilt weggeven dan kun je deze gewoon maken in Word, opslaan als PDF en vervolgens uploaden naar jouw website. Wil je een video maken, dan kun je dit doen met de camera van je telefoon, via de webcam van je computer of een professionele camera. De video kun je vervolgens uploaden naar YouTube en deze als verborgen weergeven, zodat alleen mensen met een speciale link naar de video deze kunnen bekijken. Je zou ook een webinar kunnen opnemen en deze vervolgens gebruiken als weggever. Je kunt dan gebruik maken van software zoals WebinarGeek. Zie ook: Weggever maken; waar moet je op letten?
Welke e-mailmarketing software kies je?
Er zijn veel verschillende aanbieders van e-mailmarketingsoftware op de markt. Denk aan:- Mailchimp
- Mailblue
- ActiveCampaign
- Enormail
Even op een rij: de tools
Qua tools ben je nodig:- Word, wanneer je een e-book, checklist of whitepaper maakt
- Videobewerkingssoftware wanneer je een videoreeks maakt.
- Een websitesysteem waar je jouw opt-inpagina en bedankpagina maakt
- E-mailmarketingsoftware