Alles over adverteren op social media | Interview met Marlou Minten

In dit interview spreekt Maarten met Marlou Minten, marketing specialist van Your Marketing Minds met een focus op advertenties in Google, Facebook en Instagram. Wanneer start je met adverteren? Welk budget heb je nodig? Hoe kies je een marketingbureau? En wanneer mag je resultaat verwachten?
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Interview met Marlou Minten

    Marlou Minten is marketing specialist en heeft haar eigen online marketing bureau Your Marketing Minds gespecialiseerd in advertenties. Ze heeft meer dan 8 ton aan advertenties gedraaid en één van haar meest recente klanten behaalde meer dan €55.000 omzet met haar campagne! In dit interview deelt zij al haar kennis over advertenties.  

    Alles over adverteren op social media met Marlou Minten
    Marlou Minten helpt honderden ondernemers met adverteren

    Wanneer moet je starten met adverteren

    Heb je als ondernemer te weinig klanten? Dan lijkt adverteren vaak de oplossing. In tegenstelling tot andere experts ziet Marlou adverteren niet als een quick fix. Je moet eerst zorgen dat de basis goed staat. Daar noemt ze verschillende voorbeelden voor: een website die ingericht is op conversie, een goede contentstrategie voor jouw organische social media content en e-mailmarketing. Allemaal dingen die invloed hebben op de resultaten van jouw advertenties.

    “Je moet echt die basis eerst goed hebben staan voordat je start met adverteren.”

    -Marlou Minten

    In welke fase moet je beginnen met adverteren?

    Wanneer je moet starten met adverteren verschilt. Startende ondernemers moeten eerst nog werken aan de basis. Maar er komen ook weleens ervaren ondernemers langs waarbij de basis ontbreekt. Door deze dingen te verbeteren haal je meer resultaat uit de advertenties. Als je net begint heb je nog niet veel cijfers, maar als je langer onderneemt wel. Je kunt zien hoeveel mensen er op de website komen, hoeveel procent daarvan schrijft zich in voor een gratis weggever of kopen een product. Je kunt de conversiepercentages dan goed inzichtelijk maken. Heb je nog weinig cijfers? “Soms is daar adverteren voor nodig. Als je te weinig input krijgt, te weinig websitebezoekers om daar conclusies uit te trekken. Dan raden wij aan om te gaan adverteren voor een laag bedrag zodat meer mensen op de website komen en in die funnel.” Vanuit daar kun je optimaliseren en het budget opschalen.

    Hoeveel tijd heb je nodig om te adverteren?

    Marlou geeft aan dat je wel twee tot drie maanden nodig hebt (afhankelijk van het budget) om te weten of de advertenties goed werken. Je hebt ook tijd nodig om het te blijven optimaliseren. Als er wel veel mensen doorklikken naar jouw website, maar zich niet inschrijven moet je de websitepagina verbeteren.

    Nieuwste iOS update invloed op Facebook advertenties

    Door een nieuwe iOS update zijn de cijfers niet meer 100% accuraat. Je kunt alsnog winstgevende campagnes draaien gelukkig. Bij sommige doelgroepen is er wel een verschuiving zichtbaar. Sommige advertenties scoren beter op Instagram. “De Instagram stories advertenties en reels advertenties doen het op dit moment over het algemeen heel erg goed.” De oudere doelgroep zit nog wel veel op Facebook en klikken vaker op de advertenties.

    Welk budget heb je nodig om te adverteren?

    Stel dat je een gratis weggever wilt adverteren. “Dan raad ik minimaal 10 euro per dag aan.” Maar als jouw doelgroep ondernemers is, dan zou dit veel hoger zijn. Dan moet je minimaal 20 à 30 euro per dag inzetten als je resultaat wilt halen uit de advertenties. Het is ook afhankelijk van jouw product of dienst. Of je adverteert op verkopen of gratis weggevers. Wil je een marketing agency inschakelen voor jouw advertenties? Dan zou je moeten denken aan €1000 per maand minimaal. “Het is belangrijk voor ondernemers om te beseffen wat je moet verkopen om die advertentiekosten er weer uit te krijgen.”

    Moet je als ondernemer zelf adverteren of liever uitbesteden?

    Marlou kijkt altijd 1-op-1 naar de situatie. Een startende ondernemer heeft weinig budget en kan dit zelf leren. Het is dan verstandig om niet alleen een cursus adverteren te volgen, maar ook een coach erbij te nemen die met je meekijkt. Heb je een groter budget en wil je graag dat iemand anders dit voor je oppakt? Dan kan een marketing agency ontzettend veel werk uit handen nemen. Een goede marketing agency adviseert ook tussendoor en neemt klanten mee in het proces.

    “Laat een agency dit allemaal goed zetten: je instellingen, de advertenties opzetten en optimaliseren.”

    -Marlou Minten

    Hoe kies je een marketing bureau om te adverteren? Vraag altijd in hoeverre zij meehelpen en denken. Is het alleen het optimaliseren van de advertenties of ook alle stappen erna volgen? “Ik zou ook zeker aanraden: ga altijd met meerdere agencies in gesprek. Ook de kosten verschillen heel erg.” Kijk ook naar ervaring en vraag naar resultaten.

    Alles over adverteren op social media met Marlou Minten
    Your Marketing Minds biedt ook online trainingen in combinatie met 1-op-1 video calls

    Winstgevende campagnes draaien door advertenties

    Een goede advertentietekst is essentieel. Wat goed werkt bij diensten is in de eerste zin een vraag stellen waar de lezer een ja of nee op kan antwoorden. Deze vraag maakt mensen nieuwsgierig waardoor ze verder gaan lezen. Ook is het goed om in je tekst haakjes te maken en lezers blijven boeien om door te lezen. “Bij producten mag het wel rechttoe rechtaan zijn over het product. Bij een jurk die je wilt verkopen hoeft geen ellenlange tekst natuurlijk.” Zorg voor herkenning in je advertentietekst en speel in op de pijn en verlangen van jouw doelgroep. Waar lopen ze tegenaan en hoe willen ze het graag hebben?

    Gigantische winst dankzij een goede marketingstrategie en advertenties

    Marlou heeft een marketing campagne gedraaid voor 5 webinars. De doelgroep was ondernemers. Dan kom je al snel uit tussen de 10 en 15 euro per inschrijving. Uiteindelijk heeft ze €7000 uitgegeven aan advertenties en heeft ze €55.000 omzet behaald. Naast de winst uit de training heeft ze vervolgens ook nog een aantal 1-op-1 trajecten verkocht.

    Hoe je winstgevende campagnes draait? Breng de klantreis goed in kaart. Uit een langdurige samenwerking blijkt dat mensen over het algemeen 2 lanceringen nodig hebben voordat ze klant worden. Hoe ze te werk gaat? Ze maakt een aparte landingspagina voor een Facebook advertentie. Als mensen zich inschrijven krijgen zij ook een aparte tag voor ActiveCampaign zodat ze het verloop kunnen zien. Daarnaast bepaalt ze doelen via dit e-mailmarketing programma om alles in kaart te brengen. In Facebook kun je dit niet goed achterhalen en zeker na de nieuwste iOS update niet. Ze houdt dit handmatig bij, omdat mensen via verschillende manieren kunnen binnenkomen.

    Ze checken 3x per week of de advertenties goed lopen. Facebook heeft ongeveer 2 dagen nodig om te optimaliseren. Als er een lancering is dan bekijken ze elke dag de advertenties. Je kunt ook een limiet instellen op Facebook voor je advertentiekosten.

    Wat maakt Your Marketing Minds onderscheidend?

    “Wat ons onderscheidend maakt is dat we meekijken, het totale plaatje.” Het team duikt in je marketing funnel, zetten van tevoren een strategie op en geven adviezen over de landingspagina. “We denken van tevoren mee en tijdens het hele proces.” Wat daarnaast heel fijn is, is dat ze heel snel reageren en er komt snel actie. Kom in contact met Marlou via Instagram, LinkedIn of haar website: https://yourmarketingminds.nl/

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Vergelijkingen
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    systematiseren voor een meer menselijke verbinding
    5 manieren om te systematiseren voor een menselijkere verbinding

    Systematiseren kan juist een menselijkere verbinding met (potentiële) klanten bevorderen. Mits je weet hoe je slim kunt systematiseren. In dit blogartikelen delen we 5 manieren om te systematiseren.

    Hoe werkt een website overstapservice - van losse systemen naar een alles-in-1 website platform
    Hoe werkt een website overstapservice?

    Wanneer is het handig om te wisselen van websiteplatform? Hoe werkt een website overstapservice en wat komt er allemaal bij kijken? Waar moet je opletten?

    Nieuwe mijlpaal voor het SYS Platform header
    Een nieuwe mijlpaal voor het SYS platform

    Per 1 januari 2024 neemt Erol Avci het bedrijf SYS Platform B.V. van Maarten en Vanessa over. Maarten en Vanessa blijven bij SYS werken, maar dan in een rol die zij leuker vinden. Erol heeft kennis, ervaring en een groot netwerk om SYS verder te laten groeien. Hij gaat investeren in het platform en het team aansturen, zodat alles nog beter aansluit op de behoefte van coaches en opleiders. Wat onder andere zal resulteren in nog meer nieuwe functionaliteiten! In dit bericht lees je wat dit voor jou als klant en/of partner betekent.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis checklist voor coaches en opleiders

    De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

    SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders