Deze vraag krijgen wij vaak te horen: is het verstandig om te adverteren via Facebook om meer klanten te krijgen? Dit is afhankelijk van in welke fase jij zit met jouw bedrijf, maar meestal raad ik af om te starten met adverteren op Facebook. In dit blogartikel geef ik drie redenen waarom wij niet tot nauwelijks adverteren via Facebook en waarom ik adviseer om dit ook niet te doen. Natuurlijk deel ik ook waar je dat advertentiegeld beter in kunt investeren!
Drie redenen om niet te adverteren
Wij zijn gestopt met adverteren via Facebook en dit zijn de drie redenen waarom jij dit beter ook kunt doen:
1. Adverteren vergroot alles wat er al is of wat er nog niet is
Heb je op dit moment al klanten? Dan kun je door middel van Facebook advertenties of advertenties op andere platformen zoals Youtube en Instagram nog meer klanten trekken. Heb je nog geen of weinig klanten? Dan heeft het weinig zin om te starten met adverteren. Focus je liever op het oplossen van dit probleem door de eerste klanten op een andere manier te krijgen.
2. Je verliest focus
Als je als coach of opleider net je bedrijf aan het opbouwen bent is het essentieel dat je de focus houdt op een paar dingen en daar écht heel goed in wordt. In plaats van dat je alles een klein beetje doet waardoor je net niks doet. Zonde van je energie en het levert je minder op! Focus je dus op één ding en word daar heel goed in.
3. Het kost veel tijd om het goed neer te zetten
Als je wat verder bent met het uitbouwen van jouw bedrijf is het makkelijker om advertenties op te zetten. Als je al een grotere cashflow hebt en een stabiele stroom aan klanten is het makkelijker om die investering te maken. Of je het nou zelf aan de slag gaat met adverteren of dit uitbesteedt: je moet er tijd of geld in investeren om het voor elkaar te krijgen.
Vergeet niet om dit ook mee te nemen in de kosten per lead. Bekijk het voorbeeld in de video. [02m06] Neem dus jouw eigen tijd, de tijd van de freelancer en je advertentiebudget samen. Deel dit getal door het aantal leads dat je hebt. Dan weet je de echte prijs per lead.
Wat je beter kunt doen in plaats van adverteren
Zorg dat je eerst klanten krijgt, daar resultaat mee haalt en een trackrecord opbouwt. Deel de ervaringen van klanten en verzamel testimonials voor op jouw website. Kortom, zorg dat de reis van bezoeker naar klant goed staat! Je kunt ook het geld wat je voor de advertenties zou gebruiken investeren in je huidige klanten. Iets extra’s geven of een leuke verrassing opsturen in plaats van nieuwe mensen bereiken die jou nog helemaal niet kennen.
Heb je nog helemaal geen klant? Ga dan iemand een keer gratis helpen in ruil voor feedback en een testimonial. Zodat jij kunt laten zien wat jij kan en resultaten kunt halen met iemand. Lanceer je een nieuwe dienst? Je kunt er ook voor kiezen om dit voor een verlaagde pilot prijs aan te bieden. Je leert hier enorm van en op die manier bouw je een trackrecord op.
Als je eenmaal een stabiele stroom aan klanten krijgt kun je gaan nadenken om te starten met adverteren.


Investeer het advertentiebudget in je klanten
Wij hebben een heel maandbudget gepakt aan Facebook advertenties en dit besteedt aan klanten. De reacties die wij kregen waren veel leuker en toffer. Het heeft ons uiteindelijk zelfs meer klanten opgeleverd dan het maandelijks adverteren via Facebook! Zorg voor een wauw-effect en dat ze het gaan doorvertellen aan anderen. Dit is een veel snellere manier om aan meer klanten te komen!
Wij focussen ons graag op onze SYS community. Samen vieren we de grote en kleine successen en we dagen je uit om mee te doen met de SYS Master challenge. Super tof om al die enthousiaste reacties te zien in onze besloten Facebook groep en op social media!
Wil je ook een website met resultaat?
Bij je SYS lidmaatschap krijg je toegang tot waardevolle online trainingen, met o.a. stappenplannen, handige canvassen om in te vullen en strategische masterclasses. Oftewel: alles wat je moet weten om een Website met Resultaat neer te zetten!

