Als coach of opleider wil jij natuurlijk relevante content maken voor jouw doelgroep. Content die jouw doelgroep aanspreekt en interessant vindt. Er wordt vaak gezegd dat content goed is voor jouw lange termijn strategie en vindbaarheid. Dat is zeker waar! Maar wist je dat je ook content voor de korte termijn strategie kunt maken en hier veel impact mee maakt?
Verschillende soorten content
Er zijn twee soorten content: voor de korte of lange termijn strategie. Ik zal je uitleggen wat dat inhoudt:
1. Lange termijn strategie
Je maakt content die jouw doelgroep graag wil zien. Jouw doelgroep gaat actief op zoek naar dit soort onderwerpen. Voor ons zijn het dit soort onderwerpen: hoger komen in Google, meer bezoekers krijgen via je website en meer klanten trekken.
2. Korte termijn strategie
Bepaal zelf welke content je graag wilt maken. Je kunt met dit soort content veel sneller resultaten halen. Natuurlijk is dit nog steeds interessante content voor jouw doelgroep, maar zij gaan hier minder actief naar zoeken. Je stuurt de content zelf door als je denkt dat iemand dit nodig heeft.

Wegnemen van bezwaren in content
De content die ik maak is vaak gebaseerd op het wegnemen van bezwaren. Een voorbeeld: jij denkt misschien een website bouwer nodig te hebben, terwijl ik weet dat een website bouwer jou ook kan laten vallen. Het werk van een website bouwer is om websites te bouwen, niet om te onderhouden. Daar maak ik dan een video over en ik geef er extra uitleg over. Als ik merk dat deze informatie waardevol is voor iemand, kan ik zo de link doorsturen en hoef ik niet elke keer hetzelfde verhaal te vertellen.
De content kan ik dus strategisch inzetten en voor mij laten werken. Je hebt hier veel meer controle over dan de content voor de lange termijn strategie.
Content inzetten voor de korte termijn strategie
Als je bij SYS Platform een intake gesprek aanvraagt kom je op een bedankpagina terecht met allerlei video’s. Je kunt zelf video’s bekijken en artikelen lezen over onderwerpen die jou verder op weg zullen helpen. In het gesprek hoef ik deze informatie niet meer opnieuw te herhalen waardoor de gesprekken veel efficiënter verlopen. Bovendien is het veel leuker om op deze manier content te maken. Je maakt content die jij zelf graag wilt.

Ga jij aan de slag met dit soort content?
Ben je een coach of opleider en heb je weinig tijd? Dan zou ik aanraden om te focussen op de korte termijn strategie. Maak content die jij zelf graag wilt maken, gebaseerd op vragen en problemen die jij vaak hoort van klanten. Waar lopen mensen tegenaan? En hoe ga je al deze informatie verwerken? Je kunt bijvoorbeeld een eigen Youtube kanaal starten en wekelijks een video uploaden. Deze video kun je vervolgens doorsturen naar iemand die dat wel kan gebruiken.