Wat is copywriting en waarom is het belangrijk?

Tekstschrijver, copywriter, journalist, content marketing, etc. Deze verschillende termen worden vaak door elkaar gehaald, terwijl er een significant verschil is tussen elke term. In dit artikel gaan we dieper in op copywriting en hoe dit invloed heeft op jouw website.

Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van teksten die het gedrag van lezers beïnvloeden met commerciële doeleinden. Mooie teksten schrijven (tekstschrijver) of lezers alleen informeren (journalist) is dus niet het hoofddoel. Als copywriter schrijf je pakkende teksten die maar tot één doel leidt: meer verkoop.

Copywriting wordt vaak onderschat. Veel mensen schrijven graag mooie teksten met leuke anekdotes die pakkend zijn. De realiteit is dat dit vaak niet zorgt voor conversie. Copywriters vind je onder andere bij marketing- en communicatiebureaus.

Waarom is copywriting belangrijk?

We weten allemaal dat de inhoud van reclames, websites en advertenties goed moeten zijn wil je lezers aantrekken. Wat we ons soms niet realiseren is dat copywriting steeds belangrijker én moeilijker wordt in onze samenleving. Er zijn veel verschillende aanbieders en je moet je van hen kunnen onderscheiden. Door goede copywriting zorg je ervoor dat bezoekers langer op je site blijven en je een lager bouncepercentage op je site zult hebben. Bezoekers zijn eerder geneigd actie te ondernemen en kunnen hun interesse langer vasthouden. Copywriting is altijd een goed investering in je “earned media”. Unieke, wervende teksten onderscheiden je van je concurrent en zetten bezoekers om tot klant.

Korte tijdsframe om interesse op te wekken

Het internet biedt de consument verschillende mogelijkheden aan. Als je op zoek bent naar een nieuwe bank, dan krijg je duizend verschillende opties. Een consument gaat niet de tijd nemen om elke website goed door te nemen. Door het aanbod is de sessieduur van de consument kort als hun interesse niet wordt opgewekt. Weet je de bezoeker niet te overtuigen, dan gaat die naar de concurrent. Op de lange termijn heeft dit ook weer invloed op jouw Google ranking.

Als consument heb je enorm veel keuze

Door de bomen het bos niet zien

Alle mogelijkheden die op het internet te zien zijn, maakt het moeilijker voor een consument om een beslissing te maken. Er is zoveel aanbod dat je met je tekst goed moet opvallen. Copywriting houdt dus ook in dat je rekening houdt met de concurrent en jouw onderscheidende vermogen. Je kunt bijvoorbeeld unieke blogs schrijven of vlogs op gaan nemen om meer online content te publiceren.

Copywriting wordt herkend

Dit is misschien de moeilijkste taak van een copywriter. Namelijk voorkomen dat een bezoeker door heeft dat je reclame maakt voor een product of dienst. Reclame wordt steeds sneller herkend. Op het moment dat deze associatie gemaakt wordt, is de bezoekers sneller getriggerd om weg te gaan.

Hoe kun je gebruik maken van copywriting op de website?

Wil je goede webteksten, maar ben je geen kei in het schrijven van teksten? Dan kan een copywriter de oplossing zijn. Het probleem dat alleen vaak ontstaat is dat de meeste mensen niet blij zijn met de geschreven teksten. Je herkent jezelf er bijvoorbeeld niet of er worden teksten gebruikt die jij nooit zou gebruiken. Het is ook mogelijk om een online cursus tot copywriting te volgen. Een goede investering die zich op termijn dubbel en dwars zal terugverdienen.

Daarom is het aan te raden om zelf te beginnen met de copywriting. Daarbij is het belangrijk om met zo min mogelijk tekst jouw doelgroep zo goed mogelijk aan te spreken. Houd daarom rekening met de volgende vragen:

  1. Wat wordt er verkocht?
  2. Voor wie is het (wat is het probleem dat de consument ervaart?
  3. Wat onderscheidt jou van anderen?
  4. Wat is het resultaat die ze behalen?
  5. Hoe kunnen ze een vervolgactie nemen (voor meer informatie om gelijk af te rekenen)? 

Conclusie

Copywriting is dus het schrijven van pakkende teksten schrijven met commerciële doeleinden. Pakkende teksten die tot verkoop leiden worden steeds belangrijker. Door alle concurrenten heeft een consument maar een korte spanningsboog. In korte tijd moet de interesse van een bezoeker dus opgewekt zijn. Copywriting is anders en meer dan enkel teksten online zetten, het is een beleving overbrengen.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform