Interview met Pim Janszen
Pim Janszen helpt coaches om krachtige presentaties te geven. Daarnaast helpt hij ook mensen meer uit hun leven te halen. Hij is veel bezig met thema’s als NLP, zelfvertrouwen en presenteren. In dit interview deelt hij onder andere hoe je het beste jezelf online kunt presenteren en welke vaardigheden daarbij komen kijken.

Jouw boodschap goed overbrengen tijdens een (online) presentatie
Het is handig om van tevoren jouw boodschap te bepalen, maar alles woord voor woord uitschrijven is niet nodig. Je hebt als voordeel dat je goed weet wat je moet zeggen. En als nadeel dat de spontaniteit en flow verloren gaat. Werk in plaats daarvan de belangrijke kernpunten uit in bullet points. Door te oefenen lukt het steeds beter.
Welke skills heb je nodig om jezelf online te presenteren?
Doorzettingsvermogen en vertrouwen houden! Een favoriete uitspraak van Pim is: “Your mess becomes your message”. Als je iets spannend vindt en het consistent blijft doen, wordt het steeds makkelijker. Het is een skill die je volledig eigen kunt maken. Daarnaast is het belangrijk om effectief training te kunnen geven en waarde te delen. Je moet de kennis die je deelt zo simpel mogelijk maken. Je begeleidt ze daarmee om de volgende stap te zetten. Let op dat je niet te veel waarde deelt. Dat brengt mensen juist in verwarring. Wat wel goed werkt is mensen weten te motiveren en inspireren.
Ook als je een bepaalde skill of vaardigheid nog niet hebt kun je jezelf blijven ontwikkelen en het jezelf aanleren. Ben je hier echt niet goed in? Besteed taken uit waar anderen weer expert in zijn. Dan kun jij verder focussen op de kerntaken van jouw bedrijf.
Hoe onderscheid je jezelf online als coach?
“Dat was echt niet makkelijk.” In 2013 richtte Pim zich op mannen die weinig zelfvertrouwen hadden in het daten. Een aantal jaar later besloot hij een nieuw pad op te gaan: hij start zijn eigen Youtube kanaal en vond vrijheid in het kunnen delen over uiteenlopende thema’s. Van meditaties, discipline, persoonlijke ontwikkeling en verkopen tot online presenteren. Inmiddels heeft hij meer dan tienduizend abonnees! Met als gevolg: er komen veel verschillende ondernemers naar je toe met verschillende uitdagingen.
Het is goed om je steeds meer te specialiseren. Dat is ook wat hem uiteindelijk veel resultaat oplevert. Zijn bedrijf kreeg de hoofdfocus: hoe presenteer je jezelf (online)? Gedurende zijn ondernemersreis werd zijn doelgroep dus steeds specifieker. Zijn kracht ligt bij het spreken voor ondernemers. Tijdens een trainingsdag bij Tibor Olgers kwam hij erachter dat dit zelfs nóg specifieker kan. Nu is hij expert in zijn eigen niche en kan hij veel gerichter mensen helpen.
Hoe presenteer je jezelf op je website?
Jouw website is een belangrijk onderdeel van jouw marketingstrategie. Denk aan een goede landingspagina en afrekenpagina voor een webinar. Pim krijgt de meeste klanten via webinars en blijft constant de funnels van zijn website verbeteren. “Daar gaat wel 90% van de aandacht naartoe.” In het interview deelt hij zijn marketingstrategie en net als Maarten houdt hij van het automatiseren van processen.
“Ik zag ergens op de website staan: mijn doel is nooit om twee keer dezelfde handeling te verrichten. Dat vond ik een hele mooie ambitie.”
In het verleden deed hij het aanbod tijdens webinars. Dit werkte daarna wat minder goed. Tegenwoordig doet hij een aanbod tijdens de salesgesprekken. Dit is een kwestie van zelf uittesten wat wel of niet werkt.
“Ik zag ergens op de website staan: mijn doel is nooit om twee keer dezelfde handeling te verrichten. Dat vond ik een hele mooie ambitie.”
-Pim Janszen
Klanten krijgen via online webinars
Pim heeft veel ervaring met het geven van webinars. Inmiddels geeft doet hij dit al 2 jaar. Soms gaf hij zelfs wekelijks een online webinar. Hoe hij aanmeldingen krijgt voor zijn webinars? Door het goed inzetten van advertenties ontstaat er een consistente flow aan aanmeldingen. Gemiddeld levert een webinar zo’n 70 tot 80 aanmeldingen op. Echter, vallen er altijd mensen af en komt er gemiddeld 30% opdagen.

Pas je NLP technieken toe tijdens een online webinar?
Bewust en onbewust maakt hij gebruik van NLP technieken. Hij doet dit om zelf in een goede flow te zijn tijdens het geven van een webinar. Daarnaast ook om de content effectiever te presenteren en het aanbod op een bepaalde manier te doen. Een succesvolle webinar krijg je door het constant te verbeteren.
In een vierdaagse training helpt hij ondernemers om een effectieve presentatie te geven. Dat kan zijn via een online webinar of bijvoorbeeld een informatieavond. Na die 4 dagen staat het fundament. De mensen die ermee aan de slag gaan halen mooie resultaten. Ze hebben succesvolle webinars gegeven en er klanten uitgehaald. Effectief spreken is een skill die je heel breed in kan zetten. Sommigen klanten kregen het zelfvertrouwen om een online cursus te maken, anderen hebben een TED talk gegeven.
“Uiteindelijk komt het neer op de growth mindset. Het begint allemaal met het geloof dat je het kan leren.”
-Pim Janszen
Wat maakt jouw methode en aanpak uniek?
Naast de praktische kant kijkt hij ook naar de mindset. Vanuit zijn ervaring als NLP trainer en coach leert hij ondernemers te kijken naar hun belemmerde overtuigingen. Verder heeft hij een 100 dagen plan bedacht. Hierbij verwacht hij wel commitment van zijn klanten om ermee aan de slag te gaan.
Bouw eerst voldoende vertrouwen op dat je iets moois te bieden hebt. Help mensen gratis of betaald. Je kunt eerst in jouw persoonlijke netwerk kijken, maar daarna is het zeker van belang om na te denken over een goede marketingstrategie.
De gouden tip om jezelf online te presenteren
“Uiteindelijk komt het neer op de growth mindset. Het begint allemaal met het geloof dat je het kan leren.”