Veel online ondernemers willen hoog in Google ranken. Als je je een beetje verdiept in de SEO, dan ontdek je dat dubbele content door Google gestraft wordt. Daarom moet je gebruik maken van een canonical URL. Weet je niet wat dit betekent? Geen zorgen! In dit artikel leg ik er alles over uit.
Wat is een canonical URL?
Een canonical URL is de hoofdbron van een pagina. Door deze URL toe te voegen, kan je markeren wat de hoofd URL is van een webpagina.
De canonical URL is een stukje HTML-code dat je terugvindt in de broncode (ook wel canonical tag genoemd). Je herkent de hoofd URL aan de volgende markering: rel=conanical. Dit HTML-element laat aan de zoekmachine zien op welke originele URL de pagina staat.
Waarom gebruik je een canonical URL?
Je vraagt je misschien wel af: waarom is het noodzakelijk om aan te geven wat een hoofd URL is van een pagina? Het korte antwoord: om dubbele content op Google te voorkomen.
Het zit namelijk zo. Verschillende links kunnen doorverwijzen naar dezelfde pagina. Om je even een voorbeeld te geven:
https://sysplatform.nl/
https://sysplatform.nl/
https://m.sysplatform.nl/
https://sysplatform.nl/
https:// sysplatform.nl/index.php
Bovenstaande URL’s leiden allemaal naar de homepagina van onze website. Google indexeert elke URL. Dat betekent dat je verschillende links krijgt met dezelfde inhoud. Daardoor lever je “dubbele content” volgens Google en dit is slecht voor je SEO.
Een canonical URL laat dus aan Google zien dat er voor al deze URL’s maar één hoofd URL is. De overige URL’s mogen dus genegeerd worden.
Welke link stel je in als canonical URL?
Er is in principe geen directe voorkeur welke URL je instelt als canonical. Stel, ik heb de volgende 2 URL’s voor dezelfde pagina:
https://sysplatform.nl/ondernemen/website-maken/
https://sysplatform.nl/automatiseren/website-maken/
Je kunt een overweging maken om de URL met de meeste bezoekers in te stellen als hoofd URL. Of de duidelijkste URL. Een link die beter presteert of waar meer bezoekers op belanden, heeft dus een voorkeur. Maar uiteindelijk is het belangrijkste dat Google geen dubbele content detecteert op je website.
Hoe stel je een canonical URL in?
Canonical URL’s stel je op verschillende manieren in. Hieronder bespreek ik de 2 belangrijkste.
HTTP header
Je kunt een HTTP header toevoegen aan de broncode. Hier kun je de volgende code voor gebruiken:
<link rel=”canonical” href=”hier de hoofd URL plaatsen“/>
Deze HTTP-code wordt dus toegevoegd aan de header.
SEO tools
Er zijn verschillende programma’s die je kunt installeren op de website om makkelijk deze URL’s toe te voegen. Het SYS Platform biedt bijvoorbeeld gratis de optie om jouw SEO goed in te stellen, waaronder de canonical URL.
De nadelen van canonical URL's?
Canonical tags instellen lijkt dus enorm waardevol. Helaas is er geen 100% garantie dat deze tags door Google gelezen worden. Hoewel deze URL’s gemaakt zijn om aan te geven welke pagina’s geïndexeerd moeten worden, wordt dit niet altijd gedaan.
Maak daarom ook bewuste keuzes als je bezig bent met je interne linkstructuur. Gebruik de URL die je graag bovenaan in Google wilt hebben.
Uiteindelijk is voorkomen beter dan genezen. Zorg daarom voor zo min mogelijke URL’s voor eenzelfde pagina. Stel liever een 301 redirect in dan een extra URL aanmaken voor dezelfde pagina.
Conclusie
Een canonical URL is dus een markering die aangeeft welk van de meerdere URL’s naar de pagina moet verwijzen. Google indexeert deze URL. Dit is belangrijk omdat meerdere links naar dezelfde pagina als dubbele content wordt gezien. A.d.h.v. HTTP header kun je o.a. een canonical tag instellen. Helaas is er geen 100% garantie dat deze tag altijd door Google geïndexeerd wordt.