Astrid heeft een yogastudio en tussen de yogalessen door komen mensen vragen stellen. “Ik heb kort de tijd soms om mensen binnen te halen voor een kennismakingsgesprek. Tussen twee lessen is er heel kort de tijd en komen mensen toch nog naar me toe.” Doordat ze snel weer door moet naar de volgende les lukt het haar niet om alle vragen met aandacht te beantwoorden. Dat zou wel lukken tijdens een kennismakingsgesprek waarin ze alle tijd heeft om met aandacht persoonlijk met iemand mee te kijken. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen een kennismakingsgesprek inplannen op jouw website?
Mijn advies aan Astrid en voor jou is om aan te geven dat je te weinig tijd hebt en ze graag verder wil helpen tijdens een kennismakingsgesprek. Het enige wat je dan hoeft te doen is: je telefoon erbij te pakken, je websitepagina met de afsprakenmodule en ter plekke samen een datum prikken in jouw digitale agenda.
Deze simpele strategie kun je overal toepassen wanneer iemand naar je toe komt met een vraag of probleem en vergroot de kans dat iemand klant wordt.
De vier voordelen van het inplannen van salesgesprekken via je eigen website
Hierom is het beter om de afspraak zelf via jouw eigen website in te plannen dan via bijvoorbeeld een Google agenda:
1. Je weet zeker dat de afspraak geboekt gaat worden
Je staat er zelf bij, hebt de afspraak staan en hoeft niet te wachten totdat deze persoon zelf een kennismaking in gaat plannen.
2. De afspraak staat meteen in je agenda
Vanwege de slimme koppeling van jouw website met jouw agenda wordt meteen het tijdsblok geblokkeerd. Je vergeet de afspraak dan niet meer. Ook krijgt de klant meteen automatisch een e-mail met daarin alle informatie zonder dat jij daar zelf iets voor hoeft te doen.

3. Er wordt automatisch een herinneringsmail verstuurd
Een dag voor de afspraak ontvangen jij en de potentiële klant automatisch een herinneringsmail. Hierdoor voorkom je dat iemand niet komt opdagen. Meer tips over het verhogen van het opkomstpercentage lees je in dit blogartikel.
4. Je kunt automatisch ter voorbereiding informatie sturen
Van tevoren kun je meteen praktische informatie in de bevestigingsmail zetten. Belangrijke zaken zoals waar het kennismakingsgesprek plaatsvindt (koppeling met Zoom) of een link naar een vragenlijst zodat je deze persoon zo goed mogelijk kunt helpen. Of voorbeeldvideo’s van klanten die eerder resultaat behaald hebben met je.
Heb je nog geen afsprakenmodule op jouw website?
Stel jouw beschikbaarheid in en het platform regelt de rest. Maak een websitepagina met daarin een digitale agenda. Koppel deze vervolgens met jouw andere agenda’s en bijvoorbeeld programma’s zoals Zoom. Hiermee wordt er direct automatisch een link aangemaakt voor de online sessies. Herschrijf de standaard bevestigings- en herinneringsmails naar jouw eigen branding en voeg belangrijke informatie toe.
Kun je geen afspraken laten inplannen met jouw huidige websitesysteem? Bekijk alle mogelijkheden van SYS en ontdek de vele voordelen van automatiseringen. We kijken ook graag tijdens een succesplansessie samen met jou hoe je meer salesgesprekken kunt krijgen. Je krijgt ook meteen indruk van hoe zo’n afsprakenmodule werkt.