Automatische incasso is mislukt, wat nu? - SYS Platform

Automatische incasso is mislukt, wat nu?

Automatische incasso’s (abonnementen en termijnbetalingen) zorgen voor een voorspelbare cashflow. Maar wat moet je doen als een automatische incasso mislukt is? Wat zijn de oorzaken, hoe kun je dat oplossen en snel actie ondernemen?
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Abonnementen en termijnbetalingen zijn super fijn. Vooral voor coaches en opleiders met langdurige trajecten. Je kunt het ook gebruiken als doorlopend abonnementsmodel. Het is dan handig als alles automatisch verloopt via een incasso. Helaas kan het voorkomen dat het niet lukt om te incasseren vanaf een bankrekening. Daar zijn verschillende oorzaken voor.

    Als je daar niet op tijd van op de hoogte bent kost dit extra tijd en geld. Met SYS is het mogelijk om abonnementen en termijnbetalingen via automatische incasso te gebruiken. Als het een keer mislukt bij een klant proberen we tot wel 5 keer over een periode van 7 dagen het nogmaals af te schrijven.

    Oorzaken dat een automatisch incasso mislukt

    1: Onvoldoende saldo. Klanten hebben te weinig geld op hun rekening of mogen niet op rood staan. Dan geeft de incasso een onvoldoende saldo melding terug.

    2: Het geld is wel afgeschreven, maar door de klant teruggehaald. Je kunt tot wel 8 weken na een incasso nog steeds het geld terughalen. Als dat gebeurt noem je dat een stornering of terugdraaiing.

    3: De bankrekening waarmee je probeert te incasseren is gesloten of geblokkeerd.

    4: De klant is overleden. Zal misschien weinig gebeuren, maar kan wel een reden zijn waardoor het niet lukt om een automatische incasso uit te voeren.

    5: Het limiet is bereikt. Je probeert te hoge bedragen te incasseren. Het kan zijn dat de bank dit blokkeert uit fraude protectie, maar ook degene die de incasso’s voor jou uitvoert. Bijvoorbeeld Mollie of Stripe.

    Bij SYS kun je makkelijk een automatische incasso instellen en krijg je een direct een seintje als het mislukt.

    Wat kun je doen als een automatische incasso mislukt is?

    Probeer zo snel mogelijk contact op te nemen met de klant om een alternatieve manier te bedenken om te betalen. Bijvoorbeeld via iDeal of een andere bankrekening waarmee je kunt incasseren.

    Bij heel veel platformen en systemen krijg je geen melding als een automatische incasso mislukt is. Je komt er dan pas ineens achter als je bezig bent met je administratie. Dat wilden wij voorkomen! Met SYS hebben we ervoor gezorgd dat het nog makkelijker is om automatische incasso’s NIET te missen. Als er een keer een automatische incasso mislukt krijg je daar meteen een mailtje over zodat je meteen actie kunt ondernemen.   

    Wil je weten hoe je zelf een automatische incasso instelt? Bekijk dan dit blogartikel.

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Vergelijkingen
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    Meer klanten aantrekken met het 'dit wil ik ook' principe
    Klanten aantrekken? | Het “dit wil ik ook” principe
    Hoe zorg je ervoor dat je zelf meer klanten aantrekt in plaats van dat je ze continu moet overtuigen om klant te worden? Ontdek een compleet nieuwe manier: het ‘dit wil ik ook’ principe. Vergroot je expertstatus via je website en maak nieuwe mensen enthousiast ...
    Jouw website goed beveiligen met tweestapsverificatie
    Jouw website goed beveiligen met tweestapsverificatie
    Een goed beveiligde website is ontzettend belangrijk om te hebben. Voorkom dat jouw website gehackt wordt en zorg dat niet zomaar iedereen toegang heeft tot de achterkant van jouw website. Hoe beveilig je jouw website tegen aanvallen van buitenaf? Ontdek de voordelen van tweestapsverificatie!
    Makkelijker salesgesprekken inplannen met een automatische afsprakenmodule op jouw website
    Makkelijker salesgesprekken inplannen
    Heb je weinig tijd, maar wil je wel makkelijker meer salesgesprekken inplannen in de tijd die je hebt? Ontdek de vier voordelen van een digitale agenda en hoe jij dit net als Astrid kunt toepassen. Dankzij deze super simpele strategie verhoog je de kans om ...

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis checklist voor coaches en opleiders

    De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

    SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders