Abonnementen en termijnbetalingen zijn super fijn. Vooral voor coaches en opleiders met langdurige trajecten. Je kunt het ook gebruiken als doorlopend abonnementsmodel. Het is dan handig als alles automatisch verloopt via een incasso. Helaas kan het voorkomen dat het niet lukt om te incasseren vanaf een bankrekening. Daar zijn verschillende oorzaken voor.
Als je daar niet op tijd van op de hoogte bent kost dit extra tijd en geld. Met SYS is het mogelijk om abonnementen en termijnbetalingen via automatische incasso te gebruiken. Als het een keer mislukt bij een klant proberen we tot wel 5 keer over een periode van 7 dagen het nogmaals af te schrijven.
Oorzaken dat een automatisch incasso mislukt
1: Onvoldoende saldo. Klanten hebben te weinig geld op hun rekening of mogen niet op rood staan. Dan geeft de incasso een onvoldoende saldo melding terug.
2: Het geld is wel afgeschreven, maar door de klant teruggehaald. Je kunt tot wel 8 weken na een incasso nog steeds het geld terughalen. Als dat gebeurt noem je dat een stornering of terugdraaiing.
3: De bankrekening waarmee je probeert te incasseren is gesloten of geblokkeerd.
4: De klant is overleden. Zal misschien weinig gebeuren, maar kan wel een reden zijn waardoor het niet lukt om een automatische incasso uit te voeren.
5: Het limiet is bereikt. Je probeert te hoge bedragen te incasseren. Het kan zijn dat de bank dit blokkeert uit fraude protectie, maar ook degene die de incasso’s voor jou uitvoert. Bijvoorbeeld Mollie of Stripe.
Wat kun je doen als een automatische incasso mislukt is?
Probeer zo snel mogelijk contact op te nemen met de klant om een alternatieve manier te bedenken om te betalen. Bijvoorbeeld via iDeal of een andere bankrekening waarmee je kunt incasseren.
Bij heel veel platformen en systemen krijg je geen melding als een automatische incasso mislukt is. Je komt er dan pas ineens achter als je bezig bent met je administratie. Dat wilden wij voorkomen! Met SYS hebben we ervoor gezorgd dat het nog makkelijker is om automatische incasso’s NIET te missen. Als er een keer een automatische incasso mislukt krijg je daar meteen een mailtje over zodat je meteen actie kunt ondernemen.
Wil je weten hoe je zelf een automatische incasso instelt? Bekijk dan dit blogartikel.