Een methodische bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit wetenschappelijke model legt uit dat iedereen een voorkeur heeft voor een type bezoeker. De verschillende bezoekers worden gedifferentieerd o.b.v. vragen die ze stellen en informatie die ze nodig hebben om een beslissing te maken. In dit artikel gaan we dieper in op de methodische bezoeker. Daarnaast laten we met voorbeelden zien hoe jij jouw website inricht voor dit type bezoeker.
Wat is een methodische bezoeker
De methodische bezoeker lijkt op de competitieve bezoeker. Beide maken beslissingen o.b.v. feiten. Het grote verschil is dat methodische bezoekers langzaam beslissen.
Als een methodische bezoeker iets online koopt, dan wilt hij alle voor- en nadelen op een rijtje hebben. Hij zal alle informatie doornemen om een beslissing te maken. Dat houdt ook het doorlezen van algemene voorwaarden in.
De kenmerken van een methodische bezoeker
Methodische bezoekers maken dus langzaam beslissingen o.b.v. feiten. Ongeveer 40 tot 45% van de mensen zijn methodische bezoekers.
Dit type bezoeker neemt weinig risico en houdt van structuur. Daarom zijn ze heel grondig. Ze zetten rationeel alle voor- en nadelen op een rijtje. Zo kunnen ze een beslissing maken.
Als een van de weinige nemen methodische bezoekers de complete website door voordat er een beslissing gemaakt wordt. Zelfs de algemene voorwaarden worden gelezen. Ze houden enorm van zekerheid.

Welke vragen stelt een methodische bezoeker?
De vragen die een methodische bezoeker voornamelijk stelt, begint met het woord “hoe“.
Denk aan vragen zoals:
Hoe werkt het?
Hoeveel kost het?
Hoe ontvang ik het product of de dienst?
Antwoord op deze vragen geven methodische bezoekers de structuur en informatie die zij nodig hebben om een beslissing te maken.
Je website inrichten voor een methodische bezoeker
Er zijn verschillende manieren om een methodische bezoeker aan te spreken op de website. De belangrijkste informatie voor dit type bezoeker mag onderaan de website. Ze doorlopen namelijk de hele website. En zo kan je bovenaan een pagina je focussen op snelle beslissers.
Belangrijk is om zoveel mogelijke vragen op de website te beantwoorden. En vergeet niet de algemene voorwaarden op je website te plaatsen.
Praktische informatie
Beantwoord alle praktische vragen helemaal onderaan de pagina. Geef je bijvoorbeeld een workshop? Vermeld dan duidelijk de locatie, tijdstip, incl/excl lunch, etc.
Of leg in videovorm uit wat er gebeurt als iemand zich aanmeldt voor bijvoorbeeld een challenge.

Bovenstaand is een goed voorbeeld van praktische informatie vermelden.
Overzicht: tabellen, grafieken, opsommingen
Het is voor methodische bezoekers belangrijk om alle voor- en nadelen op een rijtje te plaatsen. Je kan dit proces makkelijker voor hen maken. Dat doe je door op een beknopte manier informatie te weergeven.
Denk bijvoorbeeld aan tabellen, grafieken en opsommingen.

Vergelijkingswebsites zijn een goed voorbeeld hoe je gebruik kan maken van tabellen. Bovenstaand overzicht geeft je de mogelijkheid om gelijkwaardige producten heel eenvoudig te vergelijken.

SYS-er Thierry van onlinevastgoedcursus.nl laat a.d.h.v. een grafiek duidelijk zien wat een traject bij hen jou oplevert.
Testmogelijkheden
Methodische bezoekers willen geen risico’s nemen en een miskoop voorkomen. Je kan de kans tot aankoop vergroten door garanties aan te bieden. Bijvoorbeeld: niet tevreden, geld terug.
Ook een proefperiode aanbieden kan enorm helpen. Een klant kan dan jouw dienst uitproberen. Zo kan hij ontdekken of het voor hem geschikt is.
Tot slot kan je gratis weggevers aanbieden. Dit biedt de bezoekers een mogelijkheid om kennis te maken met jouw onderneming. Op basis van deze ervaring kunnen ze makkelijker overwegen om daadwerkelijk een dienst bij jou af te nemen.

De Nederlandse variant van ActiveCampaign, MailBlue, biedt een proefperiode van 14 dagen aan.
Stappenplan weergeven
Laat duidelijk zien welke stappen er volgen na bijvoorbeeld de aankoop van een product / dienst. Stel, iemand neemt een coachingstraject bij jou af. Moeten zij dan contact opnemen met jou of ontvangen ze een mailtje? En op welke termijn wordt er gereageerd?
Deze vragen zullen methodische bezoekers stellen. Overtref daarom de verwachting door een duidelijk stappenplan te weergeven.

SYS member RMC-consultancy laat precies aan bezoekers zien wat ze kunnen verwachten na een aankoop. Het hele proces staat duidelijk beschreven waardoor er minder openstaande vragen overblijven.
Veelgestelde vragen
Eindig de pagina met “veelgestelde vragen”. De veelgestelde vragen moeten een beknopte samenvatting zijn van de pagina. Zo kan je een bezoeker aansporen om alsnog een aankoop te doen.

Zo heeft SYS-er Naomi van organiseerjeeigenbruiloft.nl heeft onderaan de pagina veelgestelde vragen. Een bezoeker kan nu nogmaals alle informatie op een rijtje zetten om een beslissing te maken.
Conclusie
Een methodische bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker beslist langzaam en o.b.v. feiten. Methodische bezoekers nemen weinig risico en houden van structuur. Ze nemen de hele website door. Vragen die beginnen met “hoe” staan centraal bij deze bezoekers. Vermeld op de website onderaan praktische informatie om een methodische bezoeker aan te spreken. Verder helpt het om overzicht aan te bieden d.m.v. bijvoorbeeld grafieken. Plaats onderaan de pagina veelgestelde vragen en maak vooral duidelijk dat er geen risico’s zijn voor bezoekers.
Gerelateerde blogberichten