3 manieren om foto’s goed in te zetten op je website

Foto’s bepalen voor een groot gedeelte de uitstraling van een website samen met design en kleur. Het gebruik van de juiste foto’s kan meer resultaat opleveren. Foto’s kunnen enerzijds gebruikt worden om jouw website persoonlijk te maken en om vertrouwen te creëren.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Foto’s bepalen voor een groot gedeelte de uitstraling van een website samen met design en kleur. Het gebruik van de juiste foto’s kan meer resultaat opleveren.

Foto’s kunnen enerzijds gebruikt worden om jouw website persoonlijk te maken en om vertrouwen te creëren. 

Het plaatsen van een portretfoto levert een groot voordeel op: bezoekers kunnen gelijk zien met wie ze te maken hebben. Het kunnen zien wie er achter een product staat, zorgt voor meer vertrouwen.

Anderzijds kunnen foto’s gebruikt worden om sfeer te creëren. Maarten en Vanessa maken regelmatig foto’s van workshops en SYS-master bezoeken en delen die op de website. Zo krijg je gelijk een indruk hoe anderen jouw product ervaren en welke sfeer je kan verwachten.

Voorbeelden van sfeerfoto’s

Nu we weten waar foto’s goed voor zijn, kunnen we naar de volgende drie tips kijken om alles uit je foto’s te halen.

1. Functionele foto's

Je kent vast wel de uitdrukking: “een foto zegt meer dan duizend worden“. Op het moment dat jij de foto hiernaast ziet op een website, dan denk je gelijk aan “eten”. Sterker nog, de uitgekozen ingrediënten laten je zien dat de website waarschijnlijk over gezond eten zal gaan. Als bezoeker heb  je gelijk een beeld wat de website je ongeveer zal aanbieden. Daarnaast hoef jij, als ondernemer, in minder woorden uit te drukken wat jij aanbiedt. Met een korte titel en eventueel een locatie, laat je duidelijk jouw product zien.

Voorbeeld foto van healthymomaanhuis.nl

2. Blikken volgen

Je denkt er misschien niet zo snel aan, maar de blik van een persoon of dier in een foto bepaalt waar de bezoeker zijn aandacht op richt. Met onderstaande afbeeldingen zal ik dit concept uitleggen. Je ziet hier twee foto’s voor een luierreclame.

 In de eerste foto kijkt de baby de bezoeker aan. Je aandacht is daardoor meer op de baby-zelf gevestigd dan het product en de tekst die ernaast staat.

In de tweede foto kijkt de baby naar het product en de tekst. Je volgt als het ware de blik van de baby, waardoor je aandacht meer verschuift naar het product en de tekst.

Bron: neilpatel.com/blog/eye-tracking-studies/

Op deze manier kan je dus gaan spelen met blikken in je foto’s en waar je wilt dat bezoekers hun aandacht op vestigen. Bij het houden van een fotoshoot kan het daarom belangrijk zijn om van te voren te bepalen of je links of rechts wil kijken (afhankelijk welke richting je op de website wilt kijken).

Ook is het effectief om de aandacht van een bezoeker te trekken door een foto te plaatsen waar je met een vinger ergens naar wijst. Let er wel op dat dit niet te overdreven en geforceerd is. Dit kan dan namelijk weer een negatief effect hebben.

3. Stockfoto's gebruiken

Stockfoto's
Zelfgemaakte foto's

Bovenstaande foto’s geven een duidelijke weergave wat het verschil is tussen stockfoto’s en zelfgemaakte foto’s.

Het gebruik van stockfoto’s is erg makkelijk als je zelf geen foto’s hebt die je kan toevoegen aan je website. Foto’s mogen niet zomaar gebruikt worden wegens copyright. Er zijn echter wel een aantal websites waar je foto’s van mag gebruiken zonder dat je je zorgen hoeft te maken over copyright en andere wettelijke zaken. Stockfoto’s gebruiken kan zowel voordelig als nadelig zijn.

Voordelen

  • Je kan snel je website vullen met foto's
  • Het aanbod van stockfoto's is erg groot
  • Er zijn betaalde en gratis stockfoto's

Nadelen

  • Iedereen kan dezelfde foto gebruiken: ook de concurrent!
  • Geen originaliteit
  • Moeilijk om foto's in jouw huisstijl te vinden

De 3 tips nog even op een rijtje:
- Functionele foto's gebruiken
- Foto's met "blikken" gebruiken
- Stockfoto's gebruiken

Sliders: doen of niet?

Tot slot wil ik het nog kort met jullie hebben over het gebruik van sliders op een homepagina: doe het niet!

Het gebruik van sliders leek voor lange tijd een trend te zijn. Veel websites gaven de optie om op de homepagina verschillende foto’s automatisch te laten zien. Dit vermindert jouw resultaat, doordat de sliders de aandacht van de bezoekers wegtrekt van het product. Daarnaast zullen bezoekers zich gaan irriteren als ze voor de derde keer dezelfde foto voorbij zien “sliden”. Het gevolg: je bezoeker wil zo snel mogelijk weg van de website. Hieronder zie je een voorbeeld hoe zo’n slider eruit ziet.

Zo zie je maar weer dat foto’s gebruiken erg voordelig kan zijn als je ze goed gebruikt. Wat zijn de belangrijkste tips die jij van dit artikel meeneemt?

Laat het ons weten in de comments!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Pagina indeling
  • Resultaat
  • Techniek
  • Updates
  • Website maken
Winstgevende plannen
Ondernemen
Drie tips voor een winstgevend bedrijf
ShareYourSite - LeerEmailMarketing.nl
Pagina indeling
Share Your Site: leeremailmarketing.nl
Beeldbank SYS (434)
Ondernemen
Online training maken: de strategische handleiding
Scroll naar top