De 2 type websites die online ondernemers maken (en welke jou klanten oplevert)

Veel ondernemers denken dat ze veel bezoekers nodig hebben om klanten te krijgen via je website. Wat zij niet weten, is dat het ook anders kan. In deze blog laten we zien met welke type website je klanten krijgt met weinig bezoekers!

Laat je website vóór jou werken

Bill Gates zegt heel mooi: ‘I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will find an easy way to do it.‘ Laat jouw website voor jou werken in plaats van andersom. Zorg ervoor dat je website taken uit handen neemt zodat jij meer tijd over voor andere dingen.

Onze website levert ons onder andere potentiële klanten op. Dat gaat helemaal automatisch en hoeven wij in principe niks voor te doen. Het enige wat we hoeven te doen is mensen naar de website sturen en de website regelt de rest.

I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will find an easy way to do it.

De twee type websites

In onze optiek zijn er twee soorten websites voor online ondernemers. Het eerste is een online visitekaartje en het tweede is een website met resultaat.

Het is belangrijk om voor jezelf om te weten wat voor type website jij op dit moment hebt, zodat je weet waar je staat. En weet welke stappen je kunt nemen om naar een website te gaan die klanten oplevert.

1. Online visitekaart

Een online visitekaartje kun je aan meerdere kenmerken herkennen. Hieronder noemen we er een paar.

  • Heeft meer dan 5 menu-items
  • Laat geen testimonials zien van anderen
  • Heeft geen of onduidelijke knoppen
  • Lange teksten waardoor bezoekers afhaken
  • Is geschreven vanuit de ondernemer

Bekijk voor jezelf of jouw website in deze categorie valt. Als je bijvoorbeeld geen knoppen hebt waar mensen een volgende stap kunnen zetten, dan valt jouw website zeer waarschijnlijk in deze categorie. Of als je hele lange teksten hebt staan op, dan haken bezoekers af.

De belangrijkste indicator of jij een online visitekaart hebt is als je op dit moment merkt dat jij nog weinig of geen klanten krijgt via de website. Uiteindelijk levert een online visitekaart geen klanten op, maar kost meer tijd, geld en energie dan dat het wat oplevert.

Een voorbeeld van een online visitekaartje

Hieronder bespreken we kort een voorbeeld van een online visitekaart. We kennen de ondernemer van deze website niet, maar hebben zijn website als voorbeeld genomen. Onze kijk op zijn website uiteraard los staat van zijn expertise.

Een voorbeeld van een online visitekaart

Stel dat een bezoeker op deze website komt met als gedachte ‘ik heb een praktijk en dat gaat niet goed. Ik wil meer klanten en zoek er hulp bij’. Als eerste indruk zie je Bert op de foto met een telefoon in zijn hand. 

Wanneer je naar beneden scrolt staat er een stukje tekst over Bert. De tekst is best klein, waardoor het moeilijk te lezen is. Daarna is er nog wat meer informatie en eigenlijk komt er meteen contactformulier met “benieuwd geworden wat ik voor jou kan betekenen”. 

Als bezoeker zijnde heb ik nog niet een heel concreet idee waar het hij mij dan exact mee kan helpen. Er zijn nog bepaalde vragen die open blijven staan zoals:Kan Bert mij helpen? waar ik kan niet mee helpen? Wat is het resultaat wat ik bereik? Wat vinden andere personen van Bert?’ Doordat al die vragen niet beantwoord zijn is de kans groot dat je als bezoeker weg klikt. 

" Doordat er vragen onbeantwoord blijven klikt je bezoeker weg. "

Zoals je ziet de website van Bert visueel er mooi uit maar dat wil dus niet per se betekenen dat de website ook echt klanten oplevert of dat de bezoeker contact opneemt. 

2. Website met Resultaat

Aan de andere kant heb je dan een website met resultaat en dit is wat wij daaronder verstaan:

  • Duidelijke route om van bezoeker naar klant te gaan
  • Website positioneert de ondernemer als de expert
  • Zo geschreven dat de bezoeker een volgende stap neemt
  • Neemt werk uit handen van de ondernemer
  • Geeft de bezoeker het vertrouwen in de ondernemer

Een website met resultaat begeleidt de bezoeker en zorgt ervoor dat die actie neemt. Ook neemt het werk uit handen voor jou als ondernemer. Doordat je bijvoorbeeld dingen slim hebt geautomatiseerd kun je opschalen en meer mensen helpen.  

Deze type website levert meer geld op dan dat die kost en dat is één van de belangrijkste aspecten om te weten of jij op dit moment een website met resultaat hebt. Als je nu klanten krijgt via je website, dan heb je een website met resultaat.

Een voorbeeld van een Website met Resultaat

Dit is de website van SYS member Bas van Pelt die we als voorbeeld nemen. Stel een bezoeker komt naar deze website toe met dezelfde vraag als bij Bert. ‘Ik heb een keuze praktijk en het loopt niet zo lekker. Ik zou graag wat meer klanten willen.’ 

Een voorbeeld van een Website met Resultaat

De eerste titel spreekt meteen aan wat de bezoeker graag wilt namelijk: meer cliënten. Daarnaast geeft de naam van de website weer in welke branche ondernemers kan helpen. De eerste foto staat Bas op het podium voor een grote groep, wat aangeeft dat hij expert is. 

Er kan een keuze maken voor een training of een 1 op 1 sessie, zodat de bezoeker de volgende stap zet. Onderin zie je wat andere ondernemers over Bas vertellen, wat vertrouwen geeft. Dit maakt de drempel voor bezoekers lager om contact op te nemen dan in het vorige voorbeeld.

Het resultaat: meer bezoekers zonder te adverteren

Het mooie van een website met resultaat is dat je niet hoeft te adverteren om bezoekers te krijgen. Bas adverteert niet, maar hij is wel aan de slag gegaan. We vinden het daarom een mooi voorbeeld dat. Je ziet het ook aan de cijfers die je hieronder ziet.

Hij heeft een website opgezet, een doelgroep gekozen en vervolgens is hij artikelen gaan schrijven om waarde te geven aan bezoekers. En je ziet de grafiek omhoog gaan: hij krijgt meer bezoekers zonder te adverteren. Hij is niet iemand die meteen met duizenden bezoekers begonnen is maar gestart is bij ongeveer nul en je ziet dat het effect heeft.

Resultaat van SYS member Bas met zijn Website met Resultaat

Welke type website heb jij?

We hebben je twee typen websites laten zien. En nu is de vraag aan jou: welke type website heb jij op dit moment? Heb je een visitekaartje of heb je een website met resultaat?

Het maakt niet uit welk antwoord je geeft. Als je weet wat voor type website je hebt, weet je waar je staat. Zo weet je ook welke stappen je kunt nemen om naar resultaat te gaan.

Laat hieronder in de reacties weten of jij een Online Visitekaart hebt of een Website met Resultaat!

Seminar: Van idee naar droombedrijf

Nu met vroegboek korting!

Loskomen van uurtje-factuurtje en door het plafond breken. Meer klanten helpen en er zelf meer aan overhouden. Klinkt als een droom? Het is mogelijk!

Tijdens dit seminar leer je de weg er naar toe in de praktijk. Maarten & Vanessa laten je zien hoe zij het gedaan hebben. Plus vertellen hoe jij dit ook kunt doen.

De investering van dit seminar verdien je  MAKKELIJK terug

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *