Van website naar platform

"Een website is nooit af" wordt vaak gezegd. Dat klopt, want als het goed is groeit je website uit tot platform. In dit artikel ontdek je de vier fases en wat in welke fase belangrijk is voor de verdere groei.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
De vier fases van elke website
    Add a header to begin generating the table of contents

    Als sinds mijn 16e hou ik (Maarten) me al bezig met websites. Vroeger maakte ik online visitekaartjes voor ondernemers. Dat is immers wat de klant mij altijd vroeg te maken. Later kom ik er pas achter dat deze websites bijna nooit resultaat opleveren. Daar baal ik van. Ik vind het namelijk super gaaf als een website echt door het dak heen gaat. 

    Elke website volgt dezelfde groeicurve. Die zijn onderverdeeld in vier fases. Voor elke fase zijn er weer andere punten belangrijk voor de website. 

    Het belangrijkste is dat de website mee groeit met het bedrijf. Dat gebeurt lang niet altijd. Dat is ook vaak de reden dat de website dan maar weer helemaal om wordt gegooid. Met als gevolg dat je voor de 4e keer het hele proces van een website opzetten weer opnieuw doorloopt.

    Een gezondere manier is om de website mee te laten groeien. Van een website uiteindelijk naar een platform.

    Online visitekaartje

    Belangrijkste focuspunt: Schrijf je website voor je bezoeker en niet over jou.

    De eerste website die ondernemers opzetten is een Online visitekaartje. Op een online visitekaartje vertelt de ondernemer wie die is en welke diensten hij/zij aanbiedt

    Online visitekaartjes leveren zelden resultaat op. Deze websites geven vooral veel informatie (over de ondernemer). Welke diensten de ondernemer aanbiedt. Hoe goed de ondernemer wel niet is (even plat gezegd). 

    Uiteindelijk draait het allemaal om de bezoeker/klant. Die heeft een bepaald probleem en is op zoek naar de oplossing. Op een online visitekaartje is er geen duidelijke route van bezoeker naar klant. 

    Actiepunt: Wanneer je nu geen resultaat haalt met je website, heb je waarschijnlijk een online visitekaartje. Zodra je dit inzicht hebt, raad ik je aan door te gaan naar de volgende fase: Een Website met Resultaat.

     

    Website met Resultaat

    Belangrijkste focuspunt: De eerste klanten krijgen via de website.

    Bij een Website met Resultaat wordt er rekening gehouden met de reis van bezoeker naar klant. De website draait om de bezoeker en niet om de ondernemer. Elke keer helpt de website de bezoeker om een volgende stap te maken.

    Bijvoorbeeld door een gratis kennismakingsgesprek in te plannen. Of een product of dienst te bestellen via de website. Dit type website stuurt echt op resultaat (zowel voor de bezoekers als voor de ondernemer).

    In deze fase is het niet handig om alles meteen helemaal te automatiseren. Daar staat je funnel / werkwijze / methode nog niet sterk genoeg voor. Test lekker uit wat de fijnste manier van werken is.

    Actiepunt: Probeer 10 klanten te krijgen via je website en deze te begeleiden. Zo kun je jouw methode / funnel / werkwijze verder ontwikkelen. Om deze straks schaalbaar te kunnen maken.

    Groei platform

    Belangrijkste focuspunt: Automatiseren = tijd besparen

    Zodra je bedrijf groeit, is het handig als je website mee groeit; naar een platform. Meer klanten betekent meer handelingen en administratie. Waardoor je dus tegen een uren/omzet plafond aanloopt en niet meer door kan groeien.

    Doordat je nu al meerdere klanten hebt geholpen, heb je ook veel ervaring opgedaan. Je methode / werkwijze wordt helderder. Plus je reis van bezoeker naar klant (funnel) staat steviger.

    Nu is het een kwestie van alle handmatige handelingen automatiseren. Zo kun je meer mensen helpen in dezelfde tijd. Plus, je kan verder gaan opschalen.

    Marianne heeft haar teken- en schilderworkshops helemaal geautomatiseerd. Klanten boeken de workshop via de website. Factuur wordt automatisch gestuurd en in boekhouding verwerkt. Dit bespaart haar gigantisch veel tijd aldus Marianne. 

    Voorbeelden van zaken die je kunt automatiseren

    Bij het inplannen van afspraken gaat er veel tijd in mail contact zitten. Laat klanten afspraken rechtstreeks in jouw agenda inboeken. 

    Bestellen klanten een product of workshop via je website? Laat deze facturen dan ook automatisch in je boekhouding verwerken. Scheelt een hoop werk 😉

    Heb je een eigen methode die je telkens moet uitleggen? Overweeg om jouw methode (kennis) te verpakken in een online training. Dit is volledig schaalbaar en zo hoef je niet telkens hetzelfde uit te leggen.

    Het is belangrijk om dit goed op orde te hebben. Stel: er komen morgen 1.000 nieuwe klanten bij. Kun je dat dan aan? Of waar gaat het mis?

    Actiepunt: Ga na welke handelingen je veel tijd kosten en automatiseer deze zodat je weer meer tijd vrij krijgt!

    Expert platform

    Belangrijkste focuspunt: Voorspelbare, schaalbare, gesystematiseerde groei

    Je producten, methode en werkwijze staat als een huis. Er worden fantastische resultaten behaalt met klanten. De reis van bezoeker naar klant klopt. Alle handelingen die tijd kosten zijn geautomatiseerd. De weg is nu vrij om echt flink op te gaan schalen!

     

    Eigen coaches opleiden

    Wanneer jouw methode een succes is, kun je overwegen om mensen hierin op te gaan leiden. Zoals OERsterk bijvoorbeeld doet met hun OERsterk Coach opleiding. De missie van OERsterk is om 1 miljoen mensen leider te maken van hun gezondheid voor 2022. 

    Door deze opleiding aan te bieden komen er tientallen OERsterk coaches in Nederland en Vlaanderen. Die allemaal bij kunnen dragen aan die missie.

    Alle coaches komen vervolgens ook op de website te staan in een mapje. Zodat bezoekers super makkelijk een OERsterk coach bij hun in de buurt kunnen vinden.

    Sneller opschalen met partners

    Andere manieren om verder op te schalen zijn door samen te gaan werken met partners en affiliates. In ruil voor een commissie promoten zij jouw bedrijf. Ondernemers met vergelijkbare diensten / producten zijn potentiële partners. Maar ook tevreden klanten zou ik zeker even opbellen met de vraag of ze een partner van je willen worden.

     

    Voorspelbare inkomsten met abonnementen

    Een laatste optie die je kunt overwegen is een abonnementsvorm toevoegen. Het grootste voordeel van een abonnement of lidmaatschap is dat je voorspelbare terugkerende inkomsten krijgt. Dit werkt het beste als je al een groot bereik hebt en alles goed kan systematiseren en automatiseren.

    Binnenkort zal ik speciaal over het opzetten van abonnementen een uitgebreid blogartikel schrijven.

    Nadine is ook een mooi voorbeeld van voorspelbare, schaalbare, gesystematiseerde groei. Haar online training Nine Star Ki heeft ze één keer gemaakt. Nu doet ze elke 8 weken een lancering waarin ze de training verkoopt. De online training blijft ze continue aanvullen met nieuwe content. Wanneer ze bijvoorbeeld een Nine Star Ki en business challenge geeft, dan voegt ze daar nieuwe modules van toe aan de bestaande training.

    Doordat de basis training staat en helemaal geautomatiseerd is, kan ze opschalen. Op moment van schrijven zitten er honderden deelnemers in de training. 

    Actiepunt: Hoe kun je zorgen voor voorspelbare, schaalbare, gesystematiseerde groei in jouw bedrijf?

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Pagina indeling
    • Resultaat
    • Techniek
    • Updates
    • Website maken
    Conversie verhogen
    Ondernemen
    Conversie verhogen
    Denise Dechamps (Body Language Academy)
    Klantverhalen
    Trainingen vullen op de automatische piloot
    Marleen Sahetapy Fotografie - SYS 2-165
    Ondernemen
    Het belang van goede foto’s voor je bedrijf
    Scroll naar top