De waarheid over het resultaat van je website - SYS Platform

De waarheid over het resultaat van je website

Op de vraag aan een ondernemer of de resultaat oplevert, zorgt vaak voor dezelfde antwoorden. Ofwel ze weten het niet. Ofwel ze halen geen resultaten. Hoe krijg je grip op de resultaten vanuit je website?

Vanessa en ik gunnen jou meer resultaat uit je website. In dit artikel begeleid ik je hierbij. Eerst kijken we naar vier invalshoeken voor resultaat. Daarna stellen we doelen voor je website. Om deze vervolgens meetbaar te maken. Zodat we stapje voor stapje naar succes toe werken!

Regelmatig vragen we een ondernemer of die resultaat haalt uit zijn website. Het antwoord is vaak hetzelfde: ze hebben geen idee, ofwel ze halen geen resultaten. Slechts een klein groepje ondernemers die we spreken, haalt structureel resultaten uit hun website.

De groep die het niet weet, heeft het grootste probleem. De groep zonder resultaten is zich er in ieder geval bewust van. Hoe kun je ervoor zorgen dat je bij de groep hoort die wel resultaat haalt uit de website?

Maarten polst hoeveel ondernemers resultaat halen met de website tijdens ProfitCon. Foto door Afdeling Beeld.

Vier resultaat thema's voor je website

Om te weten of je website resultaat oplevert, is het goed om doelen te stellen voor je website. Welk resultaat wil je dat je website oplevert? De doelen zullen grofweg altijd in één van deze vier verschillende thema’s liggen.

Eenmalige inkomsten
Het doel van de website is het verhogen van de omzet van je bedrijf. Dit kan door directe en indirecte verkopen. Een voorbeeld van directe verkoop: wanneer iemand een product zoals een boek via je website bestelt. Dit zorgt direct voor een omzet verhoging.

Een voorbeeld van indirect verkoop: wanneer een bezoeker overtuigt wordt door de website. De bezoeker vraagt vervolgens een kennismakingsgesprek aan. Na dit intake gesprek neemt hij/zij een traject bij je af. De website heeft indirect bijgedragen aan de verkoop. Andere voorbeelden zijn: offerte aanvragen, contact aanvragen, etc.

Terugkerende inkomsten
Bij terugkerende inkomsten of passief inkomen, stop je ergens één keer tijd en energie in waarna je het keer op keer kunt verkopen. Een voorbeeld hiervan is het maken van een online training. De training maak je één keer, zet je vervolgens online en kun je keer op keer verkopen waardoor je een passief inkomen opbouwt. Andere voorbeelden zijn het aanbieden van abonnementen, affiliates en online producten op je website. Klik hier voor meer informatie over het opzetten van een online training.

De vier thema's voor een Website met Resultaat

Expertstatus opbouwen
Mensen ontvangen het liefst adviezen van experts in plaats van een willekeurig iemand. Het doel van je website kan zijn dat je jezelf als expert in jouw vakgebied profileert. Dat kan door je trackrecord te delen. Bijvoorbeeld door te laten zien hoeveel mensen je al geholpen hebt. Ook het delen van waardevolle content helpt voor je positionering. Het hebben van een expert status zorgt voor meer vertrouwen. Klanten komen daardoor sneller naar jou toe. 

Automatiseren van processen
Een website kan taken en processen uit handen nemen. Het automatiseren van processen scheelt niet alleen een hoop tijd, maar
het maakt je bedrijf ook beter schaalbaar. Waardoor je meer mensen tegelijk kunt helpen. Een voorbeeld is betalingen accepteren via je website en vervolgens automatisch de factuur opsturen. Een ander voorbeeld is het automatisch toegang geven tot een online training die iemand heeft gekocht. Of een klant de mogelijkheid geven om een afspraak direct in jouw agenda te boeken.

Welk van de bovenstaande thema’s vind jij belangrijk?

Het kan zijn dat je alle thema’s wilt aftikken. Ik raad aan om op één te focussen. Daar een tijd aan te werken en zodra die staat, pas naar het volgende thema te gaan.

Op welk thema ga jij je de komende tijd focussen?

Een doel stellen voor je website

Elk thema kun je verder opdelen in tussenstappen. Deze zorgen er uiteindelijk voor dat het resultaat van je website verbetert.

Het hoofddoel (bijvoorbeeld meer eenmalige inkomsten) bereik je niet in één keer. Bezoekers worden niet direct een klant. Ze leggen een reis af. De reis van bezoeker naar klant.

Een bezoeker komt op je website en leest een paar blog artikelen. Daarna gaat hij weg. Een paar dagen later komt hij weer op je website en schrijft die zich in voor je maillijst. Na een tijd op je maillijst te staan, neemt hij contact op en wordt hij een klant van je.

Hieronder een lijst van verschillende tussenstappen per thema.
Door naar aantallen te kijken zie je hoe je er op elk thema voor staat. 

Eenmalige inkomsten:

  • Het aantal email opt-ins
  • Aantal verkopen van diensten
  • Één-op-één skype gesprek verkopen
  • Het aantal contact aanvragen
  • Aantal aanvragen voor offertes
  • Aantal bezoekers naar je evenementen trekken

Terugkerende inkomsten:

  • Aantal abonnees in een abonnement
  • Aantal verkopen van een online product
  • Aantal kliks naar een affiliate product en die verkopen

Expertstatus:

  • Aantal reacties op een blog
  • Aantal shares van een pagina of blog
  • De gemiddelde beoordeling van klanten
  • Het aantal (positieve) testimonials

Automatiseren:

  • Kunnen klanten afspraken direct in jouw agenda boeken?
  • Hoeveel tijd ben je bezig met handmatige handelingen?
  • Komt een e-mailadres automatisch op je maillijst?
  • Verzamel je automatisch testimonials van tevreden klanten?
  • Ontvangen potentiële klanten automatisch een verkoop-mailtje?
  • Kunnen klanten een bestelling plaatsen via je website?
  • Krijgen mensen na het kopen van een online product automatisch toegang?

Welke tussenstap wil je de komende tijd gaan verbeteren? Maak hier een meetbaar doel van, door er een getal aan te koppelen.

Vooruitgang meten

Nu je een meetbaar doel hebt gesteld, kun je aan de slag gaan! Aan de hand van je thema pas je nieuwe strategieën toe. Om zo het resultaat van je website te verbeteren. 

Belangrijk is om te kijken naar de vooruitgang. Door continu naar de belangrijkste kerncijfers te kijken. Hoe gaat het met het aantal leads (inschrijvingen, aanvragen, contactmomenten)? Komen er nieuwe klanten bij? Hoeveel stijgt de omzet via de website?

Er zijn talloze strategieën te vinden online door verschillende aanbieders. Online worden vaak gouden bergen beloofd. Maar slechts weinige maken het ook echt meetbaar en zijn open over hun resultaten (ook als ze wat minder zijn).

Belangrijkste kerncijfers direct zichtbaar in het SYS dashboard

Bij SYS vinden we het belangrijk dat je altijd zicht hebt op je kerncijfers. Daarom zijn deze in 2019 direct op je dashboard gezet. Elke keer wanneer je inlogt in je website, zie je hoe je er voor staat.

Op deze manier zie je direct of een strategie werkt of niet. Je stuurt op tijd bij waar nodig en verdoet je tijd niet.

Hoe ga jij jouw doel meetbaar maken? Zodat je de vooruitgang bij kunt houden?

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
systematiseren voor een meer menselijke verbinding
5 manieren om te systematiseren voor een menselijkere verbinding

Systematiseren kan juist een menselijkere verbinding met (potentiële) klanten bevorderen. Mits je weet hoe je slim kunt systematiseren. In dit blogartikelen delen we 5 manieren om te systematiseren.

Hoe werkt een website overstapservice - van losse systemen naar een alles-in-1 website platform
Hoe werkt een website overstapservice?

Wanneer is het handig om te wisselen van websiteplatform? Hoe werkt een website overstapservice en wat komt er allemaal bij kijken? Waar moet je opletten?

Nieuwe mijlpaal voor het SYS Platform header
Een nieuwe mijlpaal voor het SYS platform

Per 1 januari 2024 neemt Erol Avci het bedrijf SYS Platform B.V. van Maarten en Vanessa over. Maarten en Vanessa blijven bij SYS werken, maar dan in een rol die zij leuker vinden. Erol heeft kennis, ervaring en een groot netwerk om SYS verder te laten groeien. Hij gaat investeren in het platform en het team aansturen, zodat alles nog beter aansluit op de behoefte van coaches en opleiders. Wat onder andere zal resulteren in nog meer nieuwe functionaliteiten! In dit bericht lees je wat dit voor jou als klant en/of partner betekent.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis checklist voor coaches en opleiders

De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders