Richard de Leth is oprichter van het leefstijlplatform OERsterk. Zijn doel? Ervoor zorgen dat er 1 miljoen mensen een beter leven hebben in 2022 door middel van de juiste zelfzorg.
De start van zijn eigen praktijk
In 2007 behaalt Richard zijn doctoraal geneeskunde. Al snel wordt hem duidelijk dat hij vastloopt in bepaalde systemen waar hijzelf een heel ander beeld van heeft. Zijn interesse ligt bij leefstijl en preventie waar hij niet veel over leerde tijdens zijn opleiding. Daarom besloot hij hier niet mee verder te gaan en een eigen praktijk te starten.
“Ik besloot toen om de witte jas aan de wilgen te hangen en mijn eigen pad te gaan.”
Veel losse systemen en meer onrust
Tijdens de 1-op-1 sessies in zijn praktijk merkt hij dat hij ieder uur precies hetzelfde uit moet leggen. Dit was het moment waarop hij bedacht om al zijn inzichten op te schrijven in een folder. Dat foldertje groeide uit tot zijn eerste succesvolle boek OERsterk en in een razend tempo groeit zijn bedrijf. Hij wordt op diverse plekken uitgenodigd als spreker voor lezingen, masterclasses en bekende talkshows zoals RTL Latenight. Dit alles kost tijd die hij graag in de patiëntenzorg wil blijven besteden en daarvoor kwam hij met een oplossing: “respectvol Richard cloontjes maken zodat ik in staat ben om veel meer mensen per dag te helpen”. Met zijn OERsterkopleiding ontstaat een ripple effect: hij coacht duizend gezondheidsprofessionals die zo weer duizenden kunnen helpen.
Naarmate zijn bedrijf groeit komen er steeds meer losse systemen bij en groeit ook de onrust. Zijn online academy staat op een andere domeinnaam en er stromen steeds meer vragen binnen. Doordat er verschillende websites zijn is het onduidelijk waar coaches moeten inloggen. Ook verloopt het proces van bezoeker naar klant niet goed en worden veel processen handmatig uitgevoerd.
Online platform voor coaches
Richard heeft het gevoel dat hij wéér een nieuwe website nodig heeft. Hij wil heel graag een mooi platform waar mensen zelf hun eigen coach op kunnen vinden. Dit zou inmiddels de vierde website zijn en dat zou betekenen dat hij alles weer from scratch op moet bouwen terwijl hij het liefst bezig is met doorgroeien. Moet alles dan weer op de schop?
SYS Platform & OERsterk bundelen hun krachten
Het feit dat je bij SYS nog steeds door kunt groeien en er een heel team altijd voor jou klaarstaat zorgde ervoor dat we samen aan de slag gingen. “Wij hebben heel veel inhoud, maar zijn relatief zwak op het gebied van marketing en ons positioneren, de juiste systemen en dat goed schalen. En die kennis heeft SYS weer veel meer.” Samen kunnen we meer impact maken op de maatschappij en dat is harder nodig dan ooit.
De reis van het afgelopen jaar met SYS: meer winst, rust en plezier
SYS heeft alles overgezet naar de nieuwe website en ook meteen alle processen geautomatiseerd zodat alles goed loopt en processen niet meer onnodig handmatig hoeven. Aan het begin waren er natuurlijk wel vragen, maar de pro-actieve houding van SYS en het snel schakelen maakte de overgang naar de nieuwe website prettig. Ieder kwartaal komen we samen en bespreken we waar de kansen liggen voor OERsterk. “Hoe kunnen we optimaliseren waardoor we veel beter in staat zijn geweest om een logischere klantenreis te maken, de conversies te verhogen, de communicatie te verbeteren. Al die aspecten kwamen langs.”
Succesvolle opleidingsinstituut met miljoenen bereik
Wat begon als een kleine praktijk groeide uit tot een succesvolle opleidingsinstituut! Tot nu toe is de opleiding altijd uitverkocht en elk jaar worden er meer dan 100 OERsterk coaches opgeleid. Hij zou enorm dankbaar en trots zijn als hij één miljoen mensen blijvend levenslang zou kunnen begeleiden naar een gezond, energiek en plezierig leven. “Dat zou veel eerder een doelstelling zijn om 1 miljoen kloppend en vitaal te houden dan dat ik altijd maar bezig ben met groei.”
Een paar weken geleden verscheen Richard opnieuw op de nationale televisie. Hij zat aan tafel bij Eva Jinek samen met jurist Raisa Blommestijn. Tijdens de uitzending komen, net als in 2014 toen hij te gast was bij RTL Late night, tienduizenden mensen naar zijn website. De vorige website kon die enorme hoeveelheid bezoekers niet aan en klapte eruit… Gelukkig blijft de website deze keer gewoon online!